Investigating the Effect of CEO Personality Traits on Company Value with the Mediation of Earnings Management
Subject Areas : Journal of Educational PsychologyManoochehr Shams 1 , Mansour Garkaz 2 , Ali Khozein 3 , Alireza Maetoofi 4
1 - Ph.D student, Department of Accounting, Gorgan Branch, Islamic Azad University, Gorgan, Iran
2 - Assistant Professor, Department of accounting, Gorgan branch, Islamic Azad University, Gorgan, Iran
3 - Department of Accounting, Aliabad Katul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katul, Iran
4 - Assistant Professor, Department of Accounting, Gorgan Branch, Islamic Azad University, Gorgan, Iran
Keywords: Personality traits, earnings management, firm value,
Abstract :
The present study examines the effect of CEO personality traits on corporate value through the mediation of earnings management. The statistical population of this study is all companies listed on the Tehran Stock Exchange in 2019. To determine the statistical sample, simple random sampling was used and a questionnaire was sent to the CEOs of the selected companies. Finally, 50 company managers who responded were included in the statistical sample of this study. To test the research hypotheses, a structural equation model was used using the partial least squares (PLS) test. In order to evaluate the CEO personality traits, the Neo (1992) five-factor test was used, and to measure earnings management and corporate value, the modified Jones model and Kyoto model were used, respectively. The results of the study show that CEO personality traits have a positive and significant relationship on earnings management, and there is no significant relationship between CEO personality traits and corporate value. But CEO personality traits have a significant impact on company value indirectly through their effect on earnings management.
اسدی ، غلامحسین؛ بیات، مرتضی(1394)، تاثیر حسابداری محافظه کاری شرطی و غیر شرطی بر ارزش شرکت، فصلنامه علمي پژوهشي حسابداري مديريت، سال هشتم ،شماره بيست و چهارم.
اعتمادی، حسین، حصارزاده، رضا، محمدآبادی، مهدی، بذرافشان، آمنه.(1391)." افشا و ارزش شرکت: شواهدی از بازار سرمایه نوظهور ایران". فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت، سال پنجم، شماره 13،صص 67-77.
اقامحمدي ها، مريم (1394)، ویژگیهای شخصیتی و رفتاری مدیران و قیمتگذاری داراییهای سرمایهای، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد.
انصاري، عبدالمهدي، خورشیدي، علیرضا، شیرزاد، علی(1393)، بررسی تاثیر مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدي و واقعی سود بر نقدشوندگی سهام و ارزش شرکت، فصلنامه علمی پژوهشی دانش حسابداري و حسابرسی مدیریت سال سوم، شماره 11 ،پائیز 1393.
بلکويي, احمد رياحي.(1381)، مترجم: علي پارسائيان. تئوري هاي حسابداري. تهران: دفتر پژوهش هاي فرهنگي.
تقوی، مهدی؛ جبار زاده کنگر لوئی، سعید و سعید خدایار یگانه(1389)، تبیین رابطه هزینه های نمایندگی و ارزش شرکت با مدیریت سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، مجله مهندسی مالی و مدیریت پرتفوی،1(3):109-133.
توکل نیا، اسماعیل؛ تیرگری،مهدی(1393)، اهرم مالی، سطح نگهداشت وجه نقد و ارزش شرکت هاي پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران: بررسی روابط غیر خطی و سلسله مراتبی، فصلنامه علمی پژوهشی حسابداري مدیریت، سال هفتم ، شماره بیست و دوم.
خاني، عبدالله ( 1382 )، مديريت سود و پاداش مديران : مطالعه جهت شفاف سازي اطلاعات مالي، رساله دكتري حسابداري، دانشگاه علامه طباطبايي.
خنيفر، حسین؛ مقيمي، سيدمحمد؛ جندقي، غلامرضا؛ طاهري، فاطمه؛ سيار، ابوالقاسم(1388)، شناخت شخصيت مديران؛ لازمه ي مديريت رفتار سازماني (مطالعه موردي مدل پنج عاملي شخصيت (Big-5) در دانشگاه علوم پزشكي قم)،مجله مدیریت سلامت، شماره 12(37).
دستگیر،محسن، حسینی،سید احسان،(1392)، مروری جامع بر مدیریت سود(بخش دوم)، مطالعات حسابداری و حسابرسی،شماره 8،زمستان، صفحه 2-19.
دموري،داریوش؛ عارف منش،زهره؛ عباسي موصلو،خلیل(1390)، بررسي رابطه بين هموارسازي سود، کيفيت سود و ارزش شرکت در شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، پژوهش هاي حسابداري مالي، دوره 3, شماره 1 (7)
رخشانی، محمد حسین؛(1384)، ابزارهای مدیریت سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار،مجله بورس خرداد و تیر 1384 ، شماره 48
زرینی،محمد، متین فرد،مهران(1396)،مطالعه رابطه بین مدیریت سود واقعی و ارزش شرکت(شواهدی از بورس اوراق بهادار تهران)،پژوهشهای جدید در مدیریت و حسابداری، تابستان 1396،شماره 24،صفحه 173تا197.
زمانی، ع. (1394). رابطه ادراک دلبستگی دوران نوجوانی به والدین و مسئولیت¬پذیری، با انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. پایان نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده. رشته روانشناسی بالینی. دانشگاه آزاد بیرجند.
سياسي، علي اكبر، (1374)، نظريههاي شخصيت، تهران: موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
سینایی،ح و سلگی،م و محمدی ،ک(1390) .تاثیر فرصت های رشد بر رابطه بین ساختار سرمایه، سود تقسیمی و ساختار مالکیت با ارزش شرکت.پژوهش های حسابداری مالی،سال سوم، شماره چهارم، وص 87-
شاملو،سعيد،(1386)،آسيب شناسي رواني، انتشارات رشد، تهران.
شبانی بهار، غلامرضا، امیر تاش، علیمحمد، مشرف جوادی، بتول، تندنویس، فریدون (1383)، ارتباط ویژگیهای شخصیتی با اثربخشی مدیران تربیتبدنی دانشگاههای سراسر کشور، مجله پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، شماره 3، صفحه 12-30.
شباهنگ، رضا؛(1387)،تئوری حسابداری،انتشارات سازمان حسابداری،نشریه 157، جلد اول.چاپ هشتم.
فراهاني،محمدنقي،(1378)،روان شناس شخصيت(نظريه،تحقيق،كاربرد)،تهران:انتشارات دانشگاه تربيت معلم.
گنجی، حمزه؛گنجی،مهدی. (1393) نظریه های شخصیت، نشر ساوالان.
مشايخي, بيتا, ساسان مهراني, کاوه مهراني, و غلامرضا کرمي ( 1384). “نقش اقلام تعهدي اختياري در مديريت سود شركت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران.” بررسي هاي حسابداري و حسابرسي, زمستان: 61-74.
مهرانی, کاوه؛ تحریری، آرش؛ فرهادی،سوران(1393)، چرخه عمر واحد تجاری، ساختار سرمایه و ارزش شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار،دانش حسابداری،دوره 5، شماره 17.
نادریان جهرمی، مسعود؛ امیر حسینی، سید احسان (1386)، بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی و دموگرافیکی مدیران ورزشی با مهارتهای شغلی آنان، مجله المپیک، شماره 40، صفحه 105 تا 114-سیف نراقی، مریم و نادری، عزت الله (1384). اختلالات رفتاری کودکان. تهران : انتشارات بدر.
Beaver, W. H., McNichols, M., & Nelson, K. (2000). Do firms issuing equity manage their earnings? Evidence from the property-casualty insurance industry.
Birnberg, J. G., (2011), "A Proposed Framework for Behavioral Accounting Research", Vol. 23, PP. 1-43.
Cronqvist, Henrik,A,k, and S,Y,(2012), Behavioral consistency in corporate finance: CEO personal and corporate leverage Journal of Financial Economics 103 (2012) 20–40.
Deegan, C. and Unerman, J., (2006), Financial Accounting Theory, New York, McGraw-Hill, PP.410.
Degeorge, K. J. Patel, and R. Zeckhauser. (1999). “Earnings management to exceed thresholds”. Journal of Business, Vol. 72: 1-33.
Ezzeddine Ben Mohamed a,Sami Jarboui a , Amel Baccar , Abdelfettah Bouri(2015), On the effect of CEOs’ personal characteristics in transport firm value? A stochastic frontier model, Case Studies on Transport Policy, CSTP-53; No. of Pages 6.
Gow, I. D., Kaplan, S. N., Larcker, D. F., & Zakolyukina, A. A. (2016). CEO personality and firm policies (No. w22435). National Bureau of Economic Research.
Healy M.Paul and James M.Wahlen,(1999). A review of the earnings management literature and its implications for standard setting. Accounting Horizons,13(4)
Popova, T., Georgkopoulos, G., Sotiropoulos, I., and asilriou.,V. (2013), Mandatory Disclosure and its Impact on the Company, International Business Research, 6(5): pp 1-16.
Pornist, j., Gary A, M., Soon Suk, Y., & Young S, K. (2008). Is Earnings Management Opportunistic or Beneficial? An Agency Theory Perspective. International Review of Financial Analysis, 17(3): 622-634.
Scott, W. R. (1997). Financial accounting theory (Vol. 3, pp. 335-360). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.