The Effect of Professional Ethics and Spiritual Intelligence on Accountants' Perfectionism
Subject Areas : Ethics and accounting
Mahmoud Muinaldin
1
,
Zahra Azodi
2
,
Arezo Hajihosseini
3
1 - Professor, Department of Accounting, Yazd Branch, Islamic Azad University, Yazd, Iran
2 - PhD., Department of Accounting, Yazd Branch, Islamic Azad University, Yazd, Iran
3 - Master's student, Department of Accounting, Yazd Branch, Islamic Azad University, Yazd, Iran.
Keywords: Professional Ethics, Ethical Standards, Perfectionism, Spiritual Intelligence, Accountants.,
Abstract :
Objective: The purpose of this study is to examine the impact of professional ethics on accountants' perfectionism, as well as the moderating role of spiritual intelligence.
Method: This study employs an applied approach in terms of purpose, utilizes field research as its method, and adopts a descriptive-survey design for data collection. The statistical population of this study comprises accountants and financial managers in Yazd City. The sample size was determined to be 386 individuals using the Cochran formula. To assess professional ethics, we utilized the standard questionnaire developed by Ghasemzadeh (2014), the perfectionism scale created by Najarian et al. (2019), and the spiritual intelligence measure established by King (2008). The collected data were analyzed using structural equation modeling with PLS3 software.
Findings: Professional ethics has a positive and significant impact on perfectionism. Additionally, spiritual intelligence positively and significantly influences the relationship between honesty and perfectionism, but it does not affect other dimensions of professional ethics.
Conclusion: Professional ethics and spiritual intelligence will enhance motivation and self-confidence among accountants by fostering a healthier and more efficient work environment, ultimately guiding them toward achieving high performance standards. Paying attention to these factors will not only enhance the quality of accounting services but also boost accountants' job satisfaction. Consequently, accountants who possess these characteristics can develop more realistic expectations of themselves and, as a result, experience healthier perfectionism
ابراهیمی، سید علیرضا؛ حلاجیان، ابراهیم؛ میربلوک بزرگی، شایسته (1392). هوش معنوی کارکنان دستگاههای اجرایی و تأثیر آن بر اخلاق حرفهای آنان. مدیریت فرهنگی، 7(19)، ص41-52.
اجلالی، محمد (1401). بررسی عوامل مؤثر بر رعایت اخلاق حرفهای در بین شاغلین حسابداری. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه شهید باهنر کرمان.
احمد خسروی، سعید؛ حسینزاده، بابک؛ شجاعی، علیاصغر؛ صادقی، جمال (1399). نقش واسطهای هوش معنوی در رابطه بین کمالگرایی و امید به زندگی مدیران دانشگاههای آزاد استان مازندران. دین و سلامت، 8(1)، ص49-56.
امیری، زینب؛ افتخار صعادی، زهرا (1395). بررسی کمالگرایی و نظریههای مربوط به آن. در: اولین کنفرانس بینالمللی نوآوری و تحقیق در علوم تربیتی، مدیریت و روانشناسی.
بادامچی، سپیده؛ یزدانی، سهراب؛ واحدی، حسین (1402). رابطه سبکهای تفکر استرنبرگ و ابعاد سهگانه کمالگرایی با شادکامی دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه شهرستان خوی. زن و مطالعات خانواده، 16(60)، ص101-123.
بهاروند، فتانه؛ گوران، میلاد (1399). تبیین مدل ارتباط بین هوش معنوی و نگرش به کسبوکار در دانشجویان (مورد مطالعه: دانشجویان گروه مدیریت و حسابداری دانشگاه ولایت). مدیریت کسبوکار، شماره 45، ص272-293.
حسنپور، عصمت؛ سالاری چینه، پروین؛ برشان، ادیبه؛ منظری توکلی، وحید (1402). نقش میانجیگری کیفیت زندگی اسلامی در رابطه بین کمالگرایی تحصیلی با هوش معنوی دانشآموزان. مسائل كاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، ۸(۱)، ص۱۲۸-۱۱۱.
حسینپور، سعید؛ خردیار، سینا؛ خوزین، علی؛ محمدی نوده، فاضل (1400). بررسی اثر سلامت روانی و کمالگرایی بر تصمیمگیری اخلاقی حسابداران با نقش میانجی اهمالکاری. حسابداری ارزشی و رفتاری، ۶(۱۱)، ص۹۳-۱۲۱.
رحیمی کاکلکی، مینا؛ بنیطالبی دهکردی، بهاره؛ پیک فلک، جمشید (1396). عوامل مؤثر بر رعایت اخلاق حرفهای حسابداران. اخلاق در علوم و فناوری، 12(1).
سلیمانی، اسماعیل؛ پاکروان، هانیه (1403). اعتبارسنجی و هنجاریابی مقیاس کمالگرایی تحصیلی دانشگاهی. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 12(1)، ص59-68.
صادقی، محمد؛ حسینی، منیر؛ زمانی، رضا؛ حسینی، مریم السادات (1401). رابطه ابعاد کمالگرایی با سلامت روانشناختی: نقش واسطهای تحملناپذیری بلاتکلیفی. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 18(72)، ص507-520.
غلامپور، میثم؛ پورشافعی، هادی (1397). نقش هوش معنوی و اخلاق حرفهای بر تعللورزی شغلی معلمان. اخلاق در علوم و فناوری، 15(1).
فاطمیپناه، مهرداد (1401). نقش کیفیت زندگی در سلامت روان و کمالگرایی دانشجویان. چشمانداز حسابداری و مدیریت، 5(5)، ص104-112.
کریمی، جمشید (1401). بررسی تأثیر اخلاق حرفهای ورزشی بر کمالگرایی با نقش میانجی فرهنگ سازمانی در بین ورزشکاران حرفهای شمال استان فارس. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه پیام نور مرکز بندرعباس.
گرجی، رضا؛ ترکیان تبار، منصور (1397). بررسی تأثیر هوش معنوی بر اخلاق حرفهای مدیران مقطع متوسطه شهرستان دورود. نوآوریهای مدیریت آموزشی، 50(13)، ص57-69.
ملازم، طیبه؛ پیمانیزاد، حسین؛ اسماعیلزاده، محمدرضا؛ فهیم دوین، حسن (1403). تحلیل مقایسهای کمالگرایی عوامل اجرائی و فنی در ورزش. پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی، 12(48)، ص131-146.
مهدوی واسوکلائی، عسکری؛ خطیر پاشا، کیومرث؛ هاشمنژاد آبرسی، فاطمه (1401). اخلاق حرفهای با رویکرد آموزش عالی سلامت. علوم پزشکی رازی، 29(10)، ص150-157.
موسویمقدم، سید رحمتاله؛ ظهیریخواه، ندا؛ باورصادجانی، آرزو (1395). پیشبینی رابطه بین هوش معنوی و کمالگرایی با راهبردهای مقابلهای در بین دانشجویان دانشگاه پیام نور شهر شوش. فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ۲۶(۱)، ص۵۶-۶۰.
یاری قلی، بهبود؛ گل محمدنژاد بهرامی، غلامرضا؛ فضلی، مهدی (1398). رابطه جو اخلاقی، عدالت سازمانی ادراک شده و درگیری شغلی با نقش میانجی اخلاق حرفهای معلمان. مدیریت مدرسه، 7(3)، ص251-235.
Armstrong, M.B. (1990). Professional ethics and accounting education: a critique of the 8-step method. Business & Professional Ethics Journal, 9(1), p.181-191.
Bernabé, M., Merhi, R., Lisbona, A. & Palací, F.J. (2023). Perfeccionismo y engagement académico, el papel mediador de la pasión por los estudios. Educación XX1, 26(2).
Flett, G. L., Nepon, T., Hewitt, P.L., Swiderski, K. & Hal, C. (2023). Trait Perfectionism, Perfectionistic Automatic Thoughts, Perfectionistic Self-Presentation, and Self-Compassion Among Students and Mothers of Young Children. Journal of Concurrent Disorders, 5(1), p.103.
Frykberg, S. (2023). Spirituality and Electronic Music-Theory and Practice. Doctoral dissertation, Monash University.
Hayward, R. (2023). Understanding Spiritual Intelligence in Healthcare–Raising Awareness Among Practitioners. Doctoral dissertation. Anglia Ruskin Research Online (ARRO).
Jingyuan, T. (2021). Comprehensive Meta-Analyses of Perfectionism and A Synthesis for Work Psychology. School of the University of Minnesota.
Kenoyer, D. (2020). Personal and Professional Ethics: The Impact on Decision-making in Elementary Education. Doctoral dissertation. Western Oregon University.
King, D.B. (2008). Rethinking claims of spiritual intelligence: A definition, model, and measure. Master’s thesis, Trent University.
Liyanapathirana, N. & Akroyd, C. (2023). Religiosity and accountants’ ethical decision-making in a religious country with a high level of corruption. Pacific Accounting Review, 35(2), p. 181–198.
Pinto, C.T., Veiga, F., úcia Guedes, L., Pinto, S. & Nunes, R. (2023). Models of spiritual intelligence interventions: A scoping review. Nurse Education in Practice, no. 73, p. 103829.
Saragih, F., Rialdy, N. & Nainggolan, E.P. (2021, November). The Effect of Intellectual Intelligence, Emotional Intelligence and Spiritual Intelligence on Ethical Behavior of Educator Accountants at Private Universities in North Sumatra. Journal of International Conference Proceedings, 4(2),
p. 349-358.
Sun, K. & Ji, T. (2022). The Relationship Between Perfectionism and Sports Ethics Among Young Athletes Based on Achievement Goal Theory. Frontiers in Psychology, no.13, p. 771332.
Zhang, W. (2024). Ethical Dilemmas in Accounting: A Comprehensive Analysis of Professional Ethics. Academic Journal of Business & Management, 6(2), p .137-145.