A The aesthetic analysis of the beloved in contemporary ghazal
Subject Areas :
somayyeh zakeri
1
,
محمدرضا قاری
2
,
Alisoroor yaghoobi
3
1 -
2 - دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اراک
3 - Assistant Professor of Persian language and literature, Azad University of Arak, Iran.
Keywords: beloved, Contemporary ghazal, Political beloved, beloved woman, Modern beloved, Aesthetics,
Abstract :
The present paper deals with the various effects of the beloved, especially the beloved in the contemporary sonnet. Although in recent periods Persian poetry and literature have been largely static due to the slow change of culture, the attitude of the poets to the beloved in poetry in the contemporary period has led to the rapid and rapid diversification of social cultural poetry, especially in the sonnets. Be; Such as the Nemesis, the female, the modern, the leading, the narrative, the narrative, the postmodern, the postmodern, etc. are some of the manifestations and types of today's sonnets, each of which sometimes exhibits a different appearance than the beloved. They have been presented in the sonnet so that in today's sonnet the lover's effects can be summarized as follows: the primary lover, the female lover, the male lover, the political lover, the revolutionary lover, the modern lover, the postmodern lover, the lover Erotic, etc. In this article, a number of these species have been investigated. The results of the present study show that the contemporary sonnet beloved has entered the objective world from the mental world and has acquired a more valuable and valuable identity and credit. It has great human and moral faculties. The approach of contemporary ghazal poets in describing the beloved is different from traditional ghazal. In this period, the beloved transcends mere physical beauty, stature, hair, and eyes.
1ـ ابتهاج، هوشنگ. آینه در آینه. به انتخاب محمدرضا شفیعی کدکنی. تهران: نشر چشمه، چاپ هشتم، 1380.
2ـ امینپور، قیصر. آینههای ناگهان. تهران: معراج، چاپ اول، 1372.
3ـ ــــ ، ـــــ . گلها همه آفتابگردانند. تهران: مروارید، چاپ هشتم، 1386.
4ـ ــــ ، ـــــ .مجموعه کامل اشعار قیصر امینپور. تهران: انتشارات مروارید، 1383.
5ـ ــــ ، ـــــ . مجموعه کامل اشعار. تهران: انتشارات مروارید، چاپ سوم، 1387.
6ـ بهار، محمدتقی. دیوان اشعار ملکالشعرای بهار. تهران: آزادمهر، 1382.
7ـ بهبهانی، سیمین. مجموعه اشعار. تهران: انتشارات نگاه، چاپ دوم، 1384.
8ـ ــــ ، ـــــ .یاد بعضی نفرات. تهران: نشر البرز، 1378.
9ـ توللی، فریدون. شعله کبود. تهران: انتشارات سخن، چاپ اول، 1376.
10ـ خراسانی، محبوبه، داودی مقدم، فریده، «سبکشناسی غزل پستمدرن»، ششمین همایش ملی پژوهشهای ادبی، دانشگاه شهید بهشتی، 5 و 6 دی 1391.
11ـ ستاري، جلال. عشق صوفيانه. تهران: مركز، چاپ ششم، 1374.
12ـ شفعيعيكدكني، محمدرضا. زمينه اجتماعي شعرفارسي. تهران: نشر اختران، زمانه، چاپ اول، 1386.
13ـ شميسا، سيروس. سبكشناسي شعر. تهران: نشر ميترا، 1383.
14ـ ــــــ ، ــــــ .سير غزل در شعر فارسي. تهران: فردوسي، چاپ پنجم، 1376.
15ـ ــــــ ، ــــــ .شاهدبازي در ادبيات فارسي. تهران: انتشارات فردوسي، چاپ اول، 1381.
16ـ صالحي، سيد علي، «زن در شعر من معشوق نيست، رفيق است»، سياست تابناك، 29 مهر 1394، كد 116168.
17ـ صبور، داريوش. آفاق غزل فارسي. تهران: نشر گفتار، چاپ دوم، 1370.
18ـ عشقي، ميرزاده. كليات مصور. به اهتمام يوسف آزاده. تهران: جاويدان، 1361.
19ـ ـــــ ، ــــ .کلیات مصور میرزاده عشقی. به اهتمام علیاکبر مشیر سلیمی. تهران: انتشارات جایودان، 1359.
20ـ فرخزاد، فروغ. دیوان اشعار فروغ فرخزاد. تهران: محور، 1377.
21ـ فرخي يزدي، میرزا محمد. ديوان فرخي. به اهتمام حسين كلّي. تهران: انتشارات اميركبير، چاپ نهم، 1369.
22ـ لاهوتي، ابوالقاسم. ديوان آثار منتخب. مسكو: اداره نشريات زبانهاي خارجي، 1946م.
23ـ ــــــ ، ــــــ . دیوان. به کوشش احمد بشیری، تهران: امیرکبیر، 1358.
24ـ محمدی، مهرداد، «شعر؛ نشریه همین فردا بود»، (فصلنامه غزل پستمدرن)، ش سوم، بهار 1387.
25ـ محموي، سيد علي، «تقليل و تبديل مفاهيم در ادبيات مشروطه»، مجلة آيين، شماره هشتم، 1386.
26ـ یوشیج، نیما. در باره هنر شعر و شاعری. به کوشش سیروس طاهباز. تهران: نگاره، 1385.