Sociological analysis of cultural factors affecting the adherence to national identity from the perspective of female athletes
Subject Areas : Journal of Cultural Management
safaseyedeh mousavi
1
,
rosita sepehrnia
2
,
بهرام قدیمی
3
1 -
2 - Associate Professor, Department of Media Management, Islamic Azad University, Central Tehran Branch
3 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
Keywords: Key words: sociological analysis, cultural factors, objective, national identity, athletes,
Abstract :
The article deals with the sociological analysis of cultural factors affecting the adherence to national identity from the perspectivfem athletes. According to the author's concern, a detailed examination of cultural factors related to the identity of female athletes and its strong role in adhering to the national identity has been formed.
The research method of this study was mixed and first by using interviews with qualitative method, and in the second stage, .questionnaires were used to examine and analyze the data using quantitative method.
The findings and results of the research: the attitude of female athletes and the cultural factors obtained in order: gender attitude among female athletes, family upbringing and teachings tending to value women's sports, the attitude of family members towards the identity of female athletes, the attitude of gender shaping in determining femininity Special sports, gender attitudes in the distribution of facilities, gender attitudes in the payment of salaries, the need for supportive and motivating behaviors from fans, the need to pay attention to cultural rights Female athletes, lack of sufficient rules and regulations in cultural support for female athletes, cultural understanding and cultural literacy in female athletes. The most important cultural factors, in general, the most important cultural factor from the point of view of female athletes, the second factor is education and family teachings tending to value women's sports with 93% agreement and the least important attitude of gender framing in determining the femininity of certain sports is 67% agreement.
منابع
نظری، سمانه و همکاران(1402)- تحلیل و واکاوی جامعهشناختی کلیشههای جنسیتی حاکم بر ورزش زنان
جهرمی، اسفندیار،قديمي،بهرام،(1400).تحلیل جامعه شناختي عملكرد ورزشي با رويكرد خودپذيرشي و مديريت بدن در دختران ورزشكار شهر تهران در رشته انفرادی
احمدپور،آیرین،رجبی نوش آبادی،حسین و همکاران(1400).شناسایی به کارگیری هویت ملی در سیاستگذاری ورزش ایران،ماهنامه جامعه سناسی سیاسی ایران، دوره 5، شماره 8، آبان 1401.
صدیقه خواجه افلاطون و همکاران(1399). بررسی عوامل موثر بر هویت حرفه ای ورزشکاران تیم های ملی، مطالعات روان شناسی ورزشی پاییز 1399 شماره 33
بقایی ، جواد قدیمی،بهرام(1399). ارتباط عملکرد ورزشی تیمهای ملی با هویت ملی، دوفصلنامه جامعه شناسی و مدیریت سبک زندگی شماره 17، دوره 7
هژبرنیا،راضیه و همکاران(1399). تحلیل جامعه شناختی عوامل موثر بر نگرش به بازتولید هویت ملی تیم ملی فوتبال،فصلنامه امنیت ملی، دوره 11، شماره 42 - شماره پیاپی 42
خواجه افلاطون، صدیقه و همکاران(1399). بررسی عوامل مؤثر بر هویت حرفهای ورزشکاران تیمهای ملی، مجله مطالعات روان شناسی ورزشی،شماره 33
بهنام نقی پور گیوی امیرحسین منظمی(1399). مدل ارتباطی ادراک از موفقیت تیمهای ملی ورزشی ايران با انسجام اسلامی و هويت ملی،نشریه مدیریت ورزشی،شماره 1
مرادی، محمد رضا و همکاران(1398). ارتباط بین هویت ورزشی و مشارکت در فعالیت های ورزشی در بین معلولین جسمی،مجله مطالعات ناتوانی، شماره9
امیرحسین منظمی،عباس نظریان(1398). طراحی مدل معادلات ساختاری هویت منطقه ای و هویت ملی در هواداران تیم های ملی والیبال،نشریه مدیریت ورزشی، ئوره دوازده، شماره 3
حقی گلباغی،مریم(1397). رابطه بین هویت فردی اجتماعی با عملکرد ورزشکاران، ششمین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی وروانشناسی، آسیب های اجتماعی و فرهنگی ایران
دیلمقانی،فرشید وقاسمی ترکی،محمد علی(1397). جایگاه هویت ملي در ایران نگاهي به تطور تاریخي، الگوها و سیاست هاي هویت ملي،فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشنامه تاریخ،سال سیزده، شماره ،52صص.17-44.
سیدجلیل میریوسفی مریم سلاجقه(1397). شناسایی و اولویتبندی عوامل هویت دینی- ملی مؤثر در توسعۀ فرهنگی ورزش قهرمانی از دیدگاه ورزشکاران،مجله مطالعات مدیریت ورزشی،دوره ده، شماره 59.
احمدپور، ایران و همکاران(1396). مدل سازی نقش ورزش در فرآیند شکل گیری هویت ملی،نشریه مطالعات ملی،دوره 18،شماره4
سید مجتبی تقوي نسب(1396). بررسی عوامل مرتبط با هویت اجتماعی زنان،مجله جامعه شناسی فرهنگ،شماره 44
رمضانی نژاد،رحیم و همکاران(1395). شناسایی عوامل و ملاک های مؤثر در توسعه فرهنگی در ورزش قهرمانی،مجله مطالعات مدیریت ورزشی،دوره هشتم، شماره 40
عفاری نسب،اسفندیار(1394). بررسي جامعه شناختي عوامل اجتماعي- فرهنگي مؤثّر بر هويّت ملّي،مجله مطالهات فرهنگی اجتماعی،شماره 4
(2006): Nation-States And Wars. In Timothy Baycroft , Mark Hewitson (Editor),What Is A Nation?: Europe 1789-1914,Oxford , New York : Oxford University Press.
Auer, S. (2004): Liberal nationalism in Central Europe. (RoutledgeCurzon contemporary Russia and Eastern Europe series). London RoutledgeCurzon. Barker, P. W.
(2005); "national identity", Internationale Betriebswirtschaft, international identity seminar.
(2005): Deconstruction of States as an Opportunity for New Statism? The Example of Somalia and Somaliland. In Hippler, J. (Editor), Nation-Building A Key Concept for Peaceful Conflict Transformation. New York Pluto Press. Lecours, Andre
Citrin, J & Sears, D (2009). Balancing National and Ethnic Identities: The Psychology of E Pluribus Unum. In R. Abdelal, Y. Herrera, A. Johnston, & R. McDermott (Eds.), Measuring Identity: A Guide for Social Scientists, Cambridge: Cambridge University Press, (pp. 145-174).
(2003), “Meta synthesis: The state of the art-so far”, Qualitative Health Research, No.13: 893-904. Paterson, B. L., & Canam, C.
(2001). Meta-study of qualitative health research: A practical guide to meta-analysis and meta-synthesis (Vol. 3). Sage. Sandelowski, M.; Barroso, J.
(2007). Handbook for Synthessizing Qualitative Research. New York: Springer.
Sanina, A (2012). Competing for a Citizen: “Visible” and “Invisible” Forms of State Identity in Russia. Journal of Eurasian Studies, 3 (2): 126-146. Spieberger, Stefan; Ungersböck, Marliese.
باسمه تعالی
نقشه راه آموزشی برای دانش آموزان بین سن 14 تا 21 در حوزه امنیت اطلاعات
1. مرحله ۱: آشنایی با مفاهیم پایه (سن ۱۴ تا ۱۶ سال)
- ۱.۱ مفاهیم اولیه امنیت اطلاعات
- ۱.۲ آشنایی با اینترنت و شبکهها
- ۱.۳ امنیت دیجیتال شخصی
- ۱.۴ آشنایی با تهدیدات رایج
- ۱.۵ ابزارهای پایه امنیتی
2. مرحله ۲: یادگیری مفاهیم پیشرفتهتر (سن ۱۶ تا ۱۸ سال)
- ۲.۱ مباحث پیشرفتهتر شبکه
- ۲.۲ آشنایی با سیستمهای عامل و امنیت آنها
- ۲.۳ هک اخلاقی (Ethical Hacking)
- ۲.۴ امنیت برنامههای کاربردی
- ۲.۵ قوانین و اخلاقیات امنیت اطلاعات
3. مرحله ۳: تخصصگرایی و پروژههای عملی (سن ۱۸ تا ۲۱ سال)
- ۳.۱ تخصص در حوزههای خاص
- ۳.۲ شرکت در مسابقات و چالشهای امنیتی
- ۳.۳ انجام پروژههای عملی
- ۳.۴ استانداردها و گواهینامهها
- ۳.۵ کار گروهی و همکاری با جامعه امنیتی
4. منابع آموزشی پیشنهادی
- کتابها
- دورههای آنلاین
- پلتفرمهای تمرینی
5. مسیرهای شغلی در حوزه امنیت اطلاعات
- تحلیلگر امنیت اطلاعات
- تستر نفوذ (Penetration Tester)
- مهندس امنیت شبکه
- توسعهدهنده امن نرمافزار
- مشاور امنیت سایبری
مرحله ۱: آشنایی با مفاهیم پایه (سن ۱۴ تا ۱۶ سال)
۱.۱ مفاهیم اولیه امنیت اطلاعات
- تعریف امنیت اطلاعات:
- امنیت اطلاعات به معنای محافظت از دادهها در برابر دسترسی غیرمجاز، تغییر، یا تخریب است.
- مثالهای عملی: حملات سایبری مانند WannaCry، NotPetya، و SolarWinds.
- اصول سهگانه امنیت اطلاعات (CIA Triad):
- محرمانگی (Confidentiality): اطمینان از اینکه اطلاعات فقط توسط افراد مجاز قابل دسترسی است.
- ابزارها: رمزنگاری (Encryption)، کنترل دسترسی (Access Control).
- یکپارچگی (Integrity): اطمینان از اینکه اطلاعات در طول انتقال یا ذخیرهسازی تغییر نمیکند.
- ابزارها: الگوریتمهای هش (Hash Functions)، امضای دیجیتال (Digital Signature).
- دسترسپذیری (Availability): اطمینان از اینکه اطلاعات در زمان مورد نیاز در دسترس است.
- ابزارها: سیستمهای پشتیبانگیری (Backup)، تحمل خطا (Fault Tolerance).
- تهدیدات امنیتی:
- بدافزارها: ویروسها، کرمها، تروجانها، باجافزارها.
- فیشینگ: ایمیلها و وبسایتهای جعلی.
- حملات DDoS: از کار انداختن سرویسهای آنلاین.
۱.۲ آشنایی با اینترنت و شبکهها
- نحوه کار اینترنت: - پروتکلهای پایه: TCP/IP، HTTP/HTTPS، DNS.
- ساختار اینترنت: سرورها، کلاینتها، روترها، و سوئیچها.
- شبکههای کامپیوتری:
- انواع شبکهها: LAN، WAN، MAN.
- توپولوژیهای شبکه: ستارهای، حلقهای، BUS.
- ابزارهای شبکه: روتر، سوئیچ، فایروال.
- پروتکلهای امنیتی: - SSL/TLS:
رمزنگاری دادهها در انتقال.
- HTTPS: نسخه امن HTTP.
۱.۳ امنیت دیجیتال شخصی
- مدیریت رمزهای عبور:
- ایجاد رمزهای عبور قوی: ترکیبی از حروف، اعداد، و نمادها.
- مدیران رمز عبور: LastPass، Bitwarden.
- احراز هویت دو مرحلهای (2FA): Google Authenticator، Authy.
- حفاظت از حریم خصوصی.
- تنظیمات حریم خصوصی: شبکههای اجتماعی، مرورگرها.
- VPN: NordVPN، ExpressVPN.
- امنیت دستگاهها:
- بهروزرسانی سیستمعامل و نرمافزارها.
- آنتیویروس و فایروال: Windows Defender، Avast.
۱.۴ آشنایی با تهدیدات رایج
- بدافزارها:
- ویروسها: تکثیر و آسیب به سیستمها.
- تروجانها: جعل نرمافزارهای قانونی.
- باجافزارها: رمزنگاری دادهها و درخواست باج.
- فیشینگ:
- ایمیلهای جعلی: ادعای ارسال از سازمانهای معتبر.
- وبسایتهای جعلی: شبیهسازی سایتهای واقعی.
- کلاهبرداریهای اینترنتی:
- کلاهبرداریهای مالی: درخواست پول یا اطلاعات بانکی.
- کلاهبرداریهای عاطفی: فریب از طریق احساسات.
۱.۵ ابزارهای پایه امنیتی
- آنتیویروس و فایروال:
- آنتیویروس: Windows Defender، Avast.
- فایروال: کنترل ترافیک شبکه.
: VPN
- مفهوم VPN: ایجاد تونل امن برای انتقال دادهها.
- استفاده از VPN: NordVPN، ExpressVPN.
- ابزارهای بررسی امنیتی:
- VirusTotal: بررسی فایلها و لینکها.
- Have I Been Pwned: بررسی نشت داده ها.
مرحله ۲: یادگیری مفاهیم پیشرفتهتر (سن ۱۶ تا ۱۸ سال)
۲.۱ مباحث پیشرفتهتر شبکه
- پروتکلهای امنیتی:
- IPSec: رمزنگاری ترافیک شبکه.
- SSH: اتصال امن به سرورها.
- رمزنگاری:
- رمزنگاری متقارن: AES.
- رمزنگاری نامتقارن: RSA.
- شبکههای خصوصی مجازی (VPN):
- نحوه کار VPN: ایجاد تونل امن.
- پیادهسازی VPN: OpenVPN.
۲.۲ آشنایی با سیستمهای عامل و امنیت آنها
- امنیت در ویندوز:
- مدیریت کاربران: ایجاد حسابهای کاربری.
- تنظیمات فایروال: کنترل ترافیک.
- بررسی لاگها: Event Viewer.
- امنیت در لینوکس:
- دستورات پایه ترمینال: ls, cd, chmod, sudo.
- مدیریت کاربران و مجوزها: useradd, passwd, chmod.
- ابزارهای امنیتی: iptables, fail2ban.
- خط فرمان (Command Line):
- یادگیری دستورات پایه: مدیریت فایلها، شبکه، و سیستم.
- اسکریپتنویسی: ایجاد اسکریپتهای ساده.
۲.۳ هک اخلاقی (Ethical Hacking)
- مفاهیم پایه هک اخلاقی:
- تفاوت بین هک اخلاقی و مخرب: هک اخلاقی با مجوز.
- قوانین و اخلاقیات: رعایت قوانین و دریافت مجوز.
- ابزارهای تست نفوذ: - Nmap: اسکن شبکه و شناسایی پورتهای باز.
- Wireshark: تحلیل ترافیک شبکه.
- Metasploit: تست نفوذ و بهرهبرداری از آسیبپذیریها.
- مراحل تست نفوذ:
- شناسایی: جمعآوری اطلاعات.
- اسکن: شناسایی پورتها و خدمات.
- بهرهبرداری: استفاده از آسیبپذیریها.
- گزارشگیری: مستندسازی یافتهها.
۲.۴ امنیت برنامههای کاربردی
- آسیبپذیریهای رایج:
- SQL Injection: تزریق کدهای مخرب به پایگاه داده.
- Cross-Site Scripting (XSS): تزریق کدهای JavaScript مخرب.
- Cross-Site Request Forgery (CSRF): فریب کاربر برای انجام اقدامات ناخواسته.
- توسعه امن نرمافزار:
- اصول کدنویسی امن: بررسی کد برای یافتن آسیبپذیریها.
- ابزارهای تحلیل کد: SonarQube.
- ابزارهای تحلیل امنیتی:
- Burp Suite: تست امنیت وبسایتها.
- OWASP ZAP: تست امنیت برنامههای وب.
۲.۵ قوانین و اخلاقیات امنیت اطلاعات
- قوانین حریم خصوصی:
- GDPR: مقررات عمومی حفاظت از دادهها در اتحادیه اروپا.
- قوانین ملی: آشنایی با قوانین حریم خصوصی در کشور خود.
- اخلاقیات در امنیت اطلاعات:
- رعایت اخلاقیات: انجام فعالیتهای امنیتی با رعایت اخلاق و قوانین.
- مسئولیتپذیری: گزارش آسیبپذیریها به سازمانهای مربوطه.
مرحله ۳: تخصصگرایی و پروژههای عملی (سن ۱۸ تا ۲۱ سال)
۳.۱ تخصص در حوزههای خاص
- امنیت شبکه (Network Security):
- طراحی شبکههای امن: استفاده از ابزارهایی مانند IDS/IPS.
- مدیریت ترافیک شبکه: استفاده از ابزارهایی مانند Wireshark.
- امنیت نرمافزار (Application Security):
- بررسی امنیت برنامهها: استفاده از ابزارهایی مانند Burp Suite و OWASP ZAP.
- توسعه امن نرمافزار: رعایت اصول کدنویسی امن.
- امنیت سایبری (Cybersecurity):
- مدیریت حوادث امنیتی: پاسخ به حملات سایبری.
- بررسی لاگها: استفاده از ابزارهایی مانند Splunk.
- رمزنگاری پیشرفته (Advanced Cryptography):
- الگوریتمهای پیشرفته: ECC (Elliptic Curve Cryptography).
- پروتکلهای امنیتی: TLS 1.3.
۳.۲ شرکت در مسابقات و چالشهای امنیتی
- مسابقات CTF (Capture The Flag):
- انواع چالشها: شبکه، وب، رمزنگاری، رverse Engineering.
- پلتفرمهای معروف: Hack The Box، TryHackMe، OverTheWire.
- پلتفرمهای تمرینی: - Hack The Box: محیطی برای تمرین تست نفوذ.
- TryHackMe: پلتفرمی با مسیرهای آموزشی و چالشهای تعاملی.
۳.۳ انجام پروژههای عملی
- طراحی شبکه امن:
- پیادهسازی شبکه: استفاده از ابزارهایی مانند GNS3.
- تست نفوذ: انجام تست نفوذ بر روی شبکه شبیهسازی شده.
- تست نفوذ اخلاقی:
- انجام تست نفوذ: تست نفوذ بر روی یک سیستم یا برنامه با مجوز.
- گزارشگیری: مستندسازی یافتهها و ارائه راهحلها.
- توسعه ابزار امنیتی:
- ایجاد ابزار: توسعه یک ابزار کوچک برای اهداف امنیتی.
- اشتراکگذاری: انتشار ابزار در پلتفرمهایی مانند GitHub.
۳.۴ استانداردها و گواهینامهها
- استانداردهای امنیتی:
- ISO 27001: استانداردی برای مدیریت امنیت اطلاعات.
- NIST Cybersecurity Framework: چارچوبی برای بهبود امنیت سایبری.
- گواهینامههای بینالمللی:
- CEH (Certified Ethical Hacker): گواهینامهای برای هک اخلاقی.
- CompTIA Security+: گواهینامهای برای مباحث پایه امنیت سایبری.
۳.۵ کار گروهی و همکاری با جامعه امنیتی
- مشارکت در انجمنها:
- انجمنهای امنیتی: عضویت در انجمنهایی مانند OWASP یا ISACA.
- شبکههای حرفهای: استفاده از پلتفرمهایی مانند LinkedIn.
همکاری در پروژههای متنباز:
- پروژههای امنیتی: مشارکت در پروژههایی مانند Metasploit یا Wireshark.
- اشتراکگذاری دانش: نوشتن مقالات یا ارائه سخنرانی در کنفرانسها.
منابع آموزشی پیشنهادی
- کتابها: - "Hacking: The Art of Exploitation" by Jon Erickson. - "The Web
Application Hacker's Handbook" by Dafydd Stuttard and Marcus Pinto.
- دورههای آنلاین:
- Cybrary: دورههای رایگان و پولی در حوزه امنیت اطلاعات.
- Coursera: دورههایی مانند "Introduction to Cyber Security" توسط دانشگاه نیویورک.
- Udemy: دورههایی مانند "The Complete Cyber Security Course" توسط Nathan House.
- پلتفرمهای تمرینی:
- Hack The Box: محیطی برای تمرین تست نفوذ و هک اخلاقی.
- TryHackMe: پلتفرمی با مسیرهای آموزشی و چالشهای تعاملی.
- OverTheWire: چالشهایی برای یادگیری مفاهیم امنیتی.
مسیرهای شغلی در حوزه امنیت اطلاعات
- تحلیلگر امنیت اطلاعات:
- مسئولیتها: نظارت بر شبکهها، شناسایی تهدیدات، و پاسخ به حوادث امنیتی.
- مهارتها: تحلیل لاگها، استفاده از ابزارهای SIEM مانند Splunk.
- تستر نفوذ (Penetration Tester):
- مسئولیتها: انجام تست نفوذ بر روی سیستمها و شبکهها.
- مهارتها: استفاده از ابزارهایی مانند Metasploit، Nmap، و Burp Suite.
- مهندس امنیت شبکه:
- مسئولیتها: طراحی و پیادهسازی شبکههای امن.
- مهارتها: کار با فایروالها، IDS/IPS، و VPN.
- توسعهدهنده امن نرمافزار:
- مسئولیتها: توسعه نرمافزارهای امن و بررسی کد برای یافتن آسیبپذیریها.
- مهارتها: کدنویسی امن، استفاده از ابزارهای تحلیل کد.
- مشاور امنیت سایبری:
- مسئولیتها: ارائه مشاوره به سازمانها برای بهبود امنیت سایبری.
- مهارتها: آشنایی با استانداردهای امنیتی مانند ISO 27001 و NIST.
این نقشه راه به دانشآموزان کمک میکند تا بهتدریج و با پایهای قوی وارد حوزه امنیت اطلاعات شوند و در نهایت به متخصصانی حرفهای تبدیل شوند.
نظریههای روانشناختی، ابعاد اجتماعی، فلسفه استعداد، روشهای شناسایی، پرورش استعداد، چالشها، کاربردهای عملی، تأثیرات فرهنگی و تاریخی، روشهای اندازهگیری، تفاوتهای فردی، نقش تکنولوژی و حتی آینده استعداد است.