Analyzing the Solutions to Deal with Anti-Religious Propaganda in Cyberspace with Emphasis on the Teachings of the Holy Qur’an
Subject Areas : Quarterly Journal of Research for the Studies of the Ahl al-Bayt
Mohammad Bidgoli
1
,
Asghar Rajabi Dehborzoei
2
,
Abbas Ali Rostami Sani
3
1 - Assistant Professor, Department of Law, Varamin-Pishva Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran (corresponding author).
2 - Assistant Professor and Faculty Member, Faculty of Theology, Islamic Azad University, North Tehran Branch, Tehran, Iran.
3 - Faculty member, Department of Jurisprudence and Law Principles, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
Keywords: Teachings of the Holy Qur’an, Anti-Religious Propaganda, Media Literacy, Virtual Space.,
Abstract :
Today, we live in an era where the environment around us is full of information produced by various domestic and foreign media, and it can be said that we are in a situation of media saturation. Imam Khamenei emphasizes that virtual space, along with its advantages, also has disadvantages, which managers and cultural officials need to pay special attention to. Therefore, in the current research, an attempt has been made to answer this question, what are the strategies to deal with anti-religious propaganda in the virtual space with an emphasis on the teachings of the Holy Qur’an? The current research is an e-applied development and according to the necessity of the research, documentary methods and qualitative content analysis have been used. The findings of this research indicate that the solutions to deal with anti-religious propaganda in cyberspace with an emphasis on the teachings of the Holy Qur’an include promoting media literacy, appropriate training, content production, strengthening moral virtues, and increasing insight through qualitative content analysis. As a result, the more these factors increase among religious audiences, the less likely they will be caught in the trap of anti-religious propaganda.
-قرآن کریم
-آیت اللهی،زهرا ،بانکی پور فرد،امیرحسین، حسینی، شیما سادات، حکمت نیا، محمود، سیاح، مونس ، محمودی، محمد جواد و نامجو، بتول(1393)، دانش خانواده و جمعیت، تهرات: نشر معارف
-باکینگهام،دیوید(1399).آموزش رسانه،یادگیری ،سواد رسانه ای و فرهنگ معاصر،ترجمه حسین سرافراز،تهران:انتشارات دانشگاه امام صادق(ع).
-ترابی،علی اکبر(1381)، جامعه شناسی تبلیغات،تهران: نشر فروزش.
- خاتمی، سیداحمد؛ (١٣٧٩)، سیمای نفاق در قرآن، قم: شفق.
- دارابی، علی(1391)، درآمدی بر جامعه شناسی ارتباطات، فرهنگ و رسانه، تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
-دانایی فرد،حسن و امامی،سیدمجتبی(1386)،استراتژی های پژوهش کیفی:تاملی بر نظریه پردازی داده بنیاد،دوفصلنامه اندیشه مدیریت راهبردی ،شماره 2،صص 272-247 .
-رحمان زاده،سیدعلی(1389)،«کارکرد شبکه های مجازی در عصر جهانی شدن».فصلنامه مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی.دوره یک.شماره یک: 18-1.
-رجبی ده برزوئی، اصغر و بیدگلی، محمد(1403)، مهمترین فرصت ها و چالش های پیش روی انقلاب اسلامی ایران، تهران: انتشارات مهر وطن.
-رهبر،فرهاد،سیف،الله مراد و فرج الله زاده،محمد(1399)،تبیین گفتمان اندیشه ها،آراء،نظرات و رهنمودهای حضرت امام خامنه ای مدظله در زمینه مقابله با تحریم های اقتصادی،فصلنامه علمی مطالعات بین رشته ای دانش راهبردی،سال دهم،شماره 40، صص 354-319 .
-زورق،محمد حسن(1392).ارتباطات و آگاهی،تهران:نشر سروش.
-شکرخواه،یونس(1380).نیاز مخاطبان به سواد رسانه ای،فصلنامه پژوهش های ارتباطی،سال هشتم ،شماره26.صص83-73.
-طباطبائی،سیدمحمدحسین(1417).ترجمه تفسیر المیزان،ترجمه سیدمحمدباقر موسوی همدانی،تهران:نشر امیرکبیر.
- عبداللهی عابد، صمد و وجدی،فاطمه (١٣٩٤)، بررسی جنگ نرم در آیات قرآن»، فصلنامه علمی، پژوهشی مطالعات تفسیری شماره ١٥، صص ١٤٠-١١٧ .
-عمروآبادی،مهدی،عبداللهی،محمداسماعیل و محمد کرمی نیا(1399)، روش شناسی تبلیغات ضد دینی در فضای مجازی و راهکارهای مقابله با آن، فصلنامه رهآورد نور،صص 30-1 .
- غرسبان روزبهانی، مرتضی و شیخ حسینی، مختار(1401)، «مبانی و شاخصههای سیاسی انتظار راهبردی در مکتب شهید سلیمانی»،فصلنامه مهدویت،شماره 61،صص322- 276.
-کانسیداین،دیوید(1379).درآمدی بر سواد رسانه،ترجمه ناصر بلیغ،تهران:اداره کل تحقیق و توسعه صدا.
- کهوند، محمد (1395)،شبکه عنکبوتی. قم: انتشارات ذکری .
-گیدنز، آنتونی(1389)، جامعه شناسی، ترجمه حسن چاوشیان، تهران: نشر نی.
--محمدی،فرشته(1393).ویژگی های رسانه تاثیر گذار منطبق بر آموزه های دینی،فصلنامه مطالعات رسانه و امت،سال اول،صص147-122.
-مصباح یزدی،محمد تقی(1393).زلال نگاه،تدوین و نگارش،قاسم شبان نیا،قم:موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
- مکارم شیرازی، ناصر؛ (١٣٨٤)، تفسیر نمونه، تهران: دار الکتب الإسلامیه.
- منتظرقائم،مهدی (1384)،اینترنت،سرمایه اجتماعی و گروه های خاموش». فصلنامه مطالعات فرهنگی و ارتباطات. دوره یک. شماره 4: 245-223.