A study of symbols of Iranian religions after Islam in the poems of Mohammad Reza Shafiei Kodkani (M. Sarshak)
massoud sepahvandi
1
(
)
Ali Fardad
2
(
Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Khoramabad Branch, Islamic Azad University, Khoramabad, Iran.
)
rahman kalantari
3
(
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد
)
Keywords: Mohammadreza Shafiei Kodkani, Iranian religions, after Islam, symbolic meanings,
Abstract :
he purpose of the present research is to study the symbols of Iranian religions after Islam in the poems of Mohammad Reza Shafi'i Kodkani (M. Sarshak). Since this research is a literature review, the research method used is analytical-descriptive. The method of gathering information in this research was a detailed study of the statistical population of the research, that is, Shafiikdekani's poetic works and related scientific sources and "note-taking". The results showed that the religion of Islam with all its components, including the Quran, Quranic culture, interpretations of the Quran, the beliefs of mystics and Sufis, etc., is present in most of Shafiikdekani's poems. His deep familiarity with Quranic stories, Torah, Bible, interpretations, and Islamic traditions has made him benefit greatly from the stories of the prophets. The stories of Adam, Khizr, Abraham, Jesus, Moses, Solomon, etc., with their hidden symbolic meanings, have created new themes. In the poems of M. Sarshak, a symbol, has a special position and importance, and symbolism is considered one of his poetic characteristics. The poet's human beliefs, which have provided a basis for writing social and sometimes philosophical poems, have led to the creation and use of many symbols that, in addition to the semantic depth and language development, have elevated the artistic aspect of the poems. According to the poet's lines of thought, the symbols are often adapted from nature and culture and serve social and human concepts in the form of art.
منابع
1. حیدری، ح ا. 1381. گذری بر ادیان. تهران: انتشارات خاور زمین.
2. ذوالفغاری، م ؛ امیدعلی، ح ا. 1392. نمادپردازی در چند شاعر شعر نو و مقایسه آنها با هم. بهار ادب، 6(1): 204-189.
3. رشیدیان، ب. 1378. بینش اساطیری در شعر شفیعی، سفرنامه¬ی باران. به کوشش دکتر حبیب الله عباسی، تهران: روزگار.
4. رویایی، و. 1384. اسطوره سیمرغ در شعر شفیعی¬کدکنی. نشریه حافظ، (16): 42- 37.
5. سیدی، م ؛ فائزی، خ. 1395. نمود آداب و رسوم و باورهای اجتماعی جهت بازتاب اوضاع سیاسی و اجتماعی جامعه در آیینه اشعار شفیعی کدکنی. کنگره بین المللی زبان و ادبیات.
6. شفیعی¬کدکنی، م ر. 1376. آیینه¬ای برای صداها. تهران: سخن.
7. صادقی شهپر، ر. 1382. نگاهی به سمبولیزم فرانسه و بررسی نمادهای طبیعی در شعر معاصر، (نیما، شاملو، اخوان، فروغ و شفیعی). دانشگاه تربیت معلم آذربایجان.
8. عزيزى، ی. 1380. داستان پيامبران يا قصههاى قرآن از آدم تا خاتم. تهران: انتشارات هاد.
9. علی¬نژاد، م. 1381. بررسی نماد گرایی در شعر معاصر فارسی، (نیما، اخوان، فروغ، و شفیعی). دانشگاه تربیت معلم تهران.
10. کریمی، ا؛ زال¬نژاد، ه. 1395. بررسی جلوههای نمادین طبیعت در اشعار محمدرضا شفیعی کدکنی. فصلنامه تخصصی زبان و ادبیات فارسی، 12(6): 120-89.
11. کریمی، م ؛ رادفر، ا. 1390. تجلی اسطوره در شعر م. سرشک. نشریه ادبیات پارسی معاصر، 1(1): 100-81.
12. کریمی¬پناه، م. 1390. ادبیات پارسی معاصر. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 1(1)، 58-4.
13. مجیدی کدکنی، ف. 1384. تأمل در واژه¬ی کبوتر در شعر م. سرشک، فصلنامه هستی،(15): 76-43.
14. محدثی خراسانی، م. 1384.سلوک باران: عرفان در افق شعر شفیعی، جام جم.
15. یوشیج، ن. 1368.درباره شعر و شاعری، به کوشش سیروس طاهباز. تهران: دفترهای زمانه.