A research in the Seyyed Hasan Hoseini's poetic imagery innovation and its origins
Subject Areas :farrin garebaghi 1 , Barat Mohammadi 2 , seif addin abbarin 3
1 -
2 - Asistant Professor Of Islamic Azad University,Urmia Branch
3 - assistant professor in persian language and literature, islamic azad university, urmia branch, urmia, iran
Keywords: Hasan Hoseini, innovation, poetic imagery,
Abstract :
The poetic imagery is always one of the aesthetic and essential elements of poetry. Literary critics have called the poem an imaginary speech and have pointed out the place of the imaginary element in the creation of the poem. The poetic images as well as the result of personal and individual attitude and be the new they have a more impressive and influential. Focusing on this aspect of poetic images, poets have joined efforts in imagery innovation. These efforts have accelerated especially in the Iranian contemporary poets; This approach shows the understanding of the importance of imagery and its innovation in poetry, which is influenced by Nima's theories and the emphasis of other contemporary poets and critics. Hasan Hoseini, a contemporary Iranian poet, also agrees with these innovators, he does not like the stereotyped poetic images and theme, and one of the dimensions of his innovators is in his poetic images. In this imagery innovation, he has used various sources and origins. Emerging elements and phenomena, new industrial and technological developments, nature and natural elements, Shia religion and religious characteristics are among the elements and origins of Hosseini's imagery innovation. The present essay has tried to reveal and critically analyze the manifestations of Hosseini's imagery innovation and its origins with the descriptive-analytical method.
1. براهنی، رضا(1380)، طلا در مس، تهران: زریاب
2. بلاذری، احمدبن یحیی(1966-200)، انساب الاشراف، دمشق: چاپ محمود فردوس العظم.
3. پرین، لارنس(1383)، دربارۀ شعر، ترجمۀ فاطمه راکعی، تهران: انتشارات اطلاعات
4. حریری،ناصر(1368) ،درباره هنر و ادبیات، بابل: کتابسرای بابل
5. حسن لی، کاووس(1396)، گونه های نوآوری در شعر معاصر ایران، چاپ چهارم: تهران: ثالث
6. حسینی، سید حسن(1399)، مجموعه کامل شعرهای سید حسن حسینی، چاپ دوم، تهران: کتاب آبی
7. دستغیب ، عبدالعلی(1385)، شاعر شکست(نقد و تحلیل شعر مهدی اخوان ثالث) ،تهران: آمیتیس
8. ذوالفقاری، حسن(1386)، سر دلبران، تهران: انتشارات مازیار
9. روزبه، محمدرضا(1388)، ادبیات معاصر ایران(شعر)، چاپ 4، تهران: روزنه
10. روزت، ای(1371)، روانشناسی تخیل، ترجمه اصغر الهی و پروانه میلانی، تصحیح محمد روشن، تهران: گوتنبرگ
11. ریچادرز،آی.ا (1379)، اصول نقد ادبی، ترجمۀ سعید حمیدیان، تهران: نشر مرکز
12. شفیعی کدکنی، محمدرضا(1386)، صور خیال در شعر فارسی، چاپ یازدهم، تهران، نشر آگه
13. فتوحی، محمود.(1390). سبکشناسی(نظریّهها، رویکردها و روشها) . تهران: سخن
14. فرشیدورد، خسرو (1373 )درباره ادبیات و نقد ادب ی ، تهران: انتشارات امیر کبیر
15. مجلسی، محمد باقر، بحار الأنوار، بیروت، مؤسسة الوفاء، ۱۴۰۴ق.
16. محمدی ری شهری، محمد(1434ه.ق)، الصحيح من مقتل سيدالشهداء و اصحابه(ع)، الطبعة الثالثة، قم: دارالحدیث.
17. معلم دامغانی، علی(1385)، رجعت سرخ ستاره،تهران: سوره مهر.
18. موسوی گرمارودی، علی(1360)، در سایه سار نخل ولایت، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
19. نیمایوشیج (1368)، درباره شعر و شاعری،گردآوری و تدوین سیروس طاهباز.تهران: دفترهای زمانه
20. اليافي، نعيم(1983)؛ تطور الصوره الفنيه في الشعر العربي الحديث؛ دمشق: منشورات اتحاد الكتاب العرب