The meaning of life according to Ghazali and Dewey
Subject Areas : Social Researches
1 -
Keywords: The meaning of life, religious tradition, modern, Ghazali, Dewey,
Abstract :
What is important in the question of the meaning of life is the analysis of the meaning itself. In the interpretation of meaning, three points of view can be mentioned: the purpose of life; The concept of life should also be studied. Is life meant in its biological sense or does it mean the spiritual life of man as well. In this article, we examine the meaning of life from the perspective of Ghazali and Dewey. These two are considered to be educational instructors, but each of them belongs to two different views of religious tradition and modernity. Worldview and recognition of human truth are very effective in understanding the meaning of life. The meaning of life from Ghazali's point of view, which belongs to the Islamic tradition, is nearness to God and happiness in the afterlife. According to him, the basis of creation is the grace and mercy bestowed on human beings so that they can achieve perfection. But Dewey, who is considered one of the thinkers of modernity, considers the basic value of life in the practical effect of man in adapting to the environment. He is a pragmatist and believes that the criterion and value of everything is in benefit and satisfaction in action; From his point of view, progress is the meaning of life. In fact, the meaning of life for every thinker is progress, but Ghazali thinks about spiritual progress, and according to Dewey, it is material progress that gives meaning to life. Current strife between scientific and spiritual worldviews needs to be resolved, we need both sounds on the table to .understand each other, not screaming at each other
اعوانی، غلامرضا. اقتراح. مجله نقد و نظرمعنای زندگی. سال هشتم. شماره1و2. 1382
علیزمانی، امیر عباس. معنای زندگی. آکادمی مطالعات ایرانی لندن. مصاحبه کننده علی ورامینی. 1394
یالوم، اروین د. مامان و معنای زندگی. ترجمه سپیده حبیب. تهران: نشر قطره. 1392
بابایی، رضا. زندگی به روایت مرگ. نقد ونظر معنای زندگی. سال هشتم. شماره1و2. 1382
رفیعی، بهروز.آرای دانشمندان مسلمان در تعلیم و تربیت و مبانی آن.جلد سوم. تهران: سمت1381
کاردان، علیمحمد.علیرضا اعرافی، محمد جعفر پاک سرشت، علی اکبر حسینی، حسین ایرانی. فلسفه تعلیم و تربیت. جلد اول.تهران: سمت. 1393
غزالی، محمد. احیاء علوم الدین. ج1و2و3. ترجمه مویدالدین محمد خوارزمی. تهران: انتشارات علمی وفرهنگی. 1386
اژه ای، جواد. روانشناسی از دیدگاه دانشمندان اسلامی. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی. 1391
پاپکین، ریچارد و آوروم استرول. کلیات فلسفه. ترجمه سید جلال الدین مجتبوی. نشر حکمت.1373
دورانت، ویلیام جیمز.تاریخ فلسفه. تهران: چاپ و انتشارات علمی و فرهنگی. ترجمه عباس زریاب.1380
لاندین، رابرت دبلیو. نظریه ها و نظامهای روان شناسی. ترجمه یحیی سید محمدی. تهران: نشر ویرایش. 1393
دیویی، جان. هنر به منزله تجربه. تهران: ققنوس.1391
محمدی،کاظم. امام غزالی. تهران: چاپ و انتشارات.1382
غزالی، ابوحامد امام محمد. کیمیای سعادت. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی. 1375
پاپکین، ریچارد و آوروم استرول. کلیات فلسفه. ترجمه سید جلال الدین مجتبوی. تهران: نشر حکمت.1373
اسپیلکا، برنارد. دبلیو هود، رالف. هونسبرگر، بروس. گرساچ، ریچارد، روانشناسی دین بر اساس رویکرد تجربی، ترجمه محمد دهقانی، تهران: رشد، 1390
دیویی، جان.اسلتری، پتریک. پاینار، ویلیام. تابمن، پتر. تایک، دیوید.راگ، هارولد.رینولدز، ویلیام. فلیپس، دی سی. کلیبارد، هربرت. کونتز، جورج. واکر، دکر. هملتن، دیوید. برنامه درسی. جلد اول. اصفهان: نشر جهاد دانشگاهی واحد اصفهان. 1389