Presenting a learning-based model to change the student admission policy in the Ministry of Science, Research and Technology
Subject Areas :
1 -
Keywords: policy, policy change, student admission, policy learning,
Abstract :
This research was with the aim of providing a learning-based model to change the student admission policy in the Ministry of Science, Research and Technology. The research method in this study is mixed and its purpose is applied. Considering the mixed method of studies in both qualitative and quantitative parts. In the qualitative part, the studies were based on content analysis with a comparative and inductive approach. In the comparative approach, 18 policies were extracted after examining the student admission policies in Loh Haq. In the inductive approach, the indicators were extracted from the text of the conducted interviews and the indicators, components and dimensions of the research were extracted. Statistical Society In the qualitative section, there are specialists and experts froml, which was carried out using the purposeful sampling method and the snowball technique. Qualitative data collection Based on the semi-structured interview method and data analysis was done using the inductive content analysis method. Quantitative data collection was done using a researcher-made questionnaire and data analysis was done using the structural equation modeling technique and spss22 and smart pls software. The obtained results show that in the extracted categories, all the categories have a factor load above 0.7 and the category of paying attention to the economic, social, political and cultural conditions of the society with a factor load of 0.979, the category of applying laws and regulations with a factor load of 0.957, Method benefit from the results of studies and experiences obtained with a factor of 0.943 and the category of attitudes and views of the public sector with a factor of 0.931 have attributed the most impact to themselves, which ultimately confirms the presented model.
1.امیری، علی نقی؛دانایی فرد، حسن؛زارعی متین، حسن؛امامی، سیدمجتبی(1390). فهم جوهره خط مشی های عمومی؛واکاوی نظری ماهیت تقلیدپذیری خط مشی گذاران ملی،اندیشه مدیریت راهبردی،1(5)،44-5
2.باقری خواه،زهرا؛عارفی، محبوبه؛جمالی،احسان(1390).وضعیت پذیرش دانشجودرآموزش عالی ایران ازدیدگاه دانشجویان ودانشگاههای دولتی شهرتهران،اعضای هیئت علمی سازمان سنجش ومسئولان ذی ربط آموزش عالی.فصلنامه اندازه گیری تربیتی،2(6)،31-1
3.عباسی، طیبه؛بیگی، وحید(1395). تبیین چالش های اجرای خط مشی عمومی درحوزه علوم،تحقیقات وفناوری.فصلنامه علمی پژوهشی سیاست علم وفناوری.3(9)،12-1
4.عباسی،طیبه؛دانایی فرد،حسن(1393).چارچوب ائتلاف مدافع وتبیین تغییرخط مشی؛تغییرقانون،اهداف ووظایف وتشکیلات وزارت علوم وتحقیقات وفناوری.فصلنامه علمی پژوهشی سیاست علم وفناوری.3(7)،17-1
5.عباسی، طیبه؛دانایی فرد،حسن؛آذر،عادل ؛الوانی، سیدمهدی(1389).تبیین تغییرخط مشی بااستفاده ازتئوری جریانات چندگانه کینگدان؛موردکاوی تغییرقانون اهداف ووظایف وتشکیلات وزارت علوم وتحقیقات وفناوری.فصلنامه سیاست علم وفناوری.3(2)،98-82
6.عباسی، حبیبه؛احمدی، سلیمان؛براتپور، شهلا؛کریم پور، فاطمه؛خسروی، شهلا(1397). طراحی واجرای مصاحبه ساختارمندآزمون ورودی دوره دکتری تخصصی(Ph.D)دردانشگاه های علوم پزشکی.ویژه نامه دستاوردهای چهل ساله نظام آموزش عالی.4(27)،281-271
7.قلی پور،رحمت الله؛شجاعی،محمدرضا؛شکوهی،مرتضی(1384).بررسی نظام پذیرش دانشجودرایران وارائه الگوی مناسب.مجله مجلس وپژوهش.12(49)،49-11
8.قلی قورچیان،نادر؛صاحب الزمانی،محمد(1384).بررسی شیوه گزینش دانشجودرکشوربه منظورارائه مدل بهینه .مجله آینده پژوهی مدیریت.4(67)،39-25
9.هادی پیکانی،مهربان(1395). درآمدی برفرایندخط مشی گذاری عمومی .اصفهان:معاونت پژوهشی دانشگاه آزاداسلامی خوراسگان
10. Altabach, P., Reisberg, L. & Rumbley, L. (2009) Trends in global higher education tracking academic revoluation. paris:UNESCO
11.Anderson,J.E.(2011)Public policymaking:An Introduction,Publisher:Houghton Mifflin Company;8Rev Edition
12.Bar-yam,M.Rhoodes,K.Sweeney,L.Kaput&J.Bar-yam,y.(2012) Complex system perspectives on education and the Education System.New England:New England complex Systems Institute
13.Gorcia-Huidobro, J., Nannemann, A., Banco, C & Thompson, K. (2017) Evolution in educational change:A literature review of the historical core of the journal of Educational change. Journal of Educational change, PP:263-293
. 14.Hayes, B. (2008). Measuring customer satisfaction and loyalty:Survey design,use and statistical analysis methods. Milwaukee: ASQ Quality press
. 15.Ma,J.Aurelio,M.Lemos,C&Motavieira,D.(2020).Revista Brasileira de ciencia pditica:32 Shanaida, V. Vitenko, T. Drozdziel, P&Madlenak, R. (2019). The role an education and research in process learning of the students of university. www.researchgate.net
.
