The principle of the need to provide reasons for administrative decisions and its place in the efficiency and promotion of government organizations
Subject Areas : Recent Developments in public lawAli hajipour kondroud 1 , امین بناءزاده اردبیلی 2 , aboalfazl ranjbari 3
1 -
2 - . PhD student, Public Law Group,
3 - Assistant Professor, Department of Law, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran/
Keywords: the principle of the need to provide reasons for administrative decisions, organization promotion, transparency, organizational efficiency,
Abstract :
The principle of the need to provide reasons for administrative decisions is one of the new concepts of administrative law and is considered one of the most important principles of good administration. However, the fact is that most of the discussions in this field are focused on the concept and basics of the mentioned principle, and the effect of this principle on the efficiency and promotion of government organizations has rarely been considered. Based on this, considering the position of this principle in administrative law, it is an impossible necessity to deal with the various dimensions of the said principle and to use it in improving the functioning of the administration. In this regard, in the present article, using the descriptive-analytical method and the use of library tools, the basic components of the discussed principle have been analyzed from the point of view of its impact on the efficiency and promotion of the status of government organizations. The results of the research indicate that the correct implementation of the principle of the need to provide reasons for decisions in government offices increases transparency, guarantees justice and fairness, facilitates internal and external supervision, strengthens the principles of human rights in the administration, increases public participation, strengthens public trust and Finally, the fundamental rights of the citizens will be preserved and protected, and the aforementioned results will ultimately lead to the satisfaction of the citizens with the performance of the administration and the improvement of the efficiency of government organizations.
منابع
فارسی
1- راسخ، محمد. (1400). نظارت و تعادل در نظام حقوق اساسی، تهران: دراک.
2- عطریان، فرامرز. (1396). حقوق اداری تطبیقی، اداره خوب؛ مطالعه تطبیقی نظام حقوقی ایران و اتحادیه اروپا، تهران: میزان.
3- فلاح زاده، علی¬محمد. (1394). حقوق اداری تطبیقی، تهران: شهر دانش.
4- کریمی، خدیجه. (1395). عدالت اداری، تهران: میزان.
5- نقیبی منفرد، ح. (1389). حکمرانی مطلوب در پرتو جهانی شدن. انتشارات شهر دانش.
6- واعظی، سید مجتبی. (1403). حقوق اداری (2). تهران: میزان.
7- هداوند، مهدی، مشهدی، علی.(1395). اصول حقوق اداری، تهران، خرسندی.
8- هاشمی، سید محمد.(1397). حقوق بشر و آزادی¬های اساسی. تهران: میزان.
9- بیدار، زهرا، مشهدی، علی، دبیرنیا، علی¬رضا. (1400). تاملی بر جایگاه و آثار اصل گشایش درحقوق اداری نوین، فصل¬نامه حقوق اداری، 9(29)، ص ص 26-9.
10- رحمانی، ز. (1399). مطالعه تطبیقی حق اداره خوب در کد اروپایی رفتار خوب اداری و نظام حقوقی ایران با تاکید بر دو اصل قانونی بودن و تناسب، فصل نامه علمی پژوهش های نوین حقوق اداری، دور اول، شماره سوم. ص ص. 193-167.
11- رضاییزاده، محمدجواد، عطریان، فرامرز. (1393). اصل الزام به ارائه دلایل تصمیمات اداری در پرتو مفهوم اداره خوب: مطالعه تطبیقی نظام حقوقی ایران و اتحادیه اروپا، فصلنامه دانش حقوق عمومی، 3(10) ص ص 111-91.
12- رهنورد، فرج¬الله، جوکار، علی، طاهرپور، حبیب¬الله، رسولی، مهدی. (1398). تدوین چارچوبی برای پاسخگویی اجتماعی سازمان¬های دولتی ایران، فصل¬نامه علمی پژوهشی سازمان¬های دولتی ایران، 7(2)، ص ص 115-134.
13- سید نقوی، میرعلی، فراهانی، فاطمه. (1392). ایجاد استراتژی مناسب و ارتقای شفافیت سازمانی از طریق رهبری نوآور، فصل¬نامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 23(72)، ص ص 75-97.
14- قهرمانی افشار، یاسر، شعبان¬نیا منصور، مهدی، دشتی، علی. (1401). حکمرانی الکترونیک خوب و نظریه دولت باز: رویکرد حقوقی، فصل¬نامه پژوهش¬های نوین حقوق اداری، 5(15)، ص ص 267-297.
15- معدنی، جواد، زرندی، سعید، عبداللهی، محمدرضا. (1397). تحلیل تاثیر پاسخگویی عمومی در خط مشی ارتقای سلامت اداری و شفافیت سازمانی در بخش دولتی، فصل¬نامه خط مشی گذاری عمومی در مدیریت، 9(30)، ص ص 21-41.
16- معدنی، ج. (1401). پیوند مفهومی شفافیت سازمانی و فرهنگ سازمانی سالم در نهادهای دولتی (مورد مطالعه: سازمان¬های نظارتی قوه قضاییه)، مدیریت فرهنگ سازمانی، 20(4)، ص ص 802-825.
17- هداوند، م.، یحیی¬زاده، ج. (1400). شفافیت اداره و مبانی و منابع موجه ساز و تحدید آن؛ مطالعه موردی «دولت زیر نور خورشید» ایالات متحده آمریکا، فصل¬نامه پژوهش¬های نوین حقوق اداری، 4(11)، ص ص 169-191.
2- انگلیسی
1- Criag, P. (1994)." The Common Law, Reasons and Administrative Justice", Cambridge Law Journal, 53.
2- Cananea, G. Della. (2009). Reasonableness in administrative law. In Reasonableness and law (pp. 295-310). Dordrecht: Springer Netherlands.
3- Hofmann, H. C., Rowe, G. C., & Türk, A. H. (2011). Administrative law and policy of the European Union. Oxford University Press, USA.
4- Hillebrand pohl, Jens, (2018) The Right to be Heard in European Union Law and The International Minimum Standard Due Process, Transparence and the Rule of Law, Cerim Online Paper Series, (6).
5- Leach, P. (2011). Taking a case to the European Court of Human Rights. Oxford University Press,USA.
6- Milecka, Kamila. (2011). The rights to good administration in the light of Article 41 of the charter of fundamental rights of the European union. Contemporary Legal and Economic Issues. (3) 43-60
7- Ponce, Juli, (2005). Good Administration and Administrative Procedures, Global Legal Studies,12(2), 551-588.
8- Ryan, Mark, Foster, Steve, (2023). Unlocking Constitutional and Administrative Law. London: Routledge
9- Stein, R. (2009). Rule of law: what does it mean. Minn. J. Int'l L.18, 293-303. scholarship.law.umn.edu/mjil/250
10- Stott, David, Alexandra, Felix, (1997) Principles of Administrative Law, London: Cavendish Publishing Limited.
11- Wilberg, Hanna, (2019). Judicial Review of Administrative Reasoning Processes. London: Oxford.