Abstract :
This research was undertaken to investigate the relationship between parents' child rearing approaches and girls' shyness in Noorabad Mamasani city. A use was made of random stage cluster sampling strategy in this survey research to draw a sample of high school students. Using Stanford shyness and parents' conduct instruments data was collected. The reliability of the instruments was established by Cronbach's alpha at α=0.78 and α=0.72 respectively. In order to analyze the data, a use was made of Pearson correlation, t and f tests. The findings of the study indicated that there was a significantly positive relation between parents' rearing approaches, expectations and independence in personal affairs and girls' shyness. There was, also, a significantly negative relation between tender rearing and order of the birth and shyness. The first child and among students of different study orientations (nature science, mathematics and humanities) students of mathematics tended to be shyer. The results of the study carry the implication that, to the extent possible, parents should use more tender rearing approaches and retain independence in their personal affairs
References:
احدی، ح . بنی جمالی، ش . 1371. روان شناسی رشد مفاهیم بنیادی در روان شناسـی کـ ودک. تهـران :
انتشارات بنیاد. چاپ اول .
-2 افروز، غ. 1376 . کم رویی و روش های درمان آن. تهران: انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی. چاپ اول .
-3 آزاد، ح. 1375 . آسیب شناسی روانی. تهران: انتشارات بعثت. چاپ سوم .
-4 افروز، غ . 1374 . روان شناسی کم رویی و روش های درمـان آن . تهـران : انتـشارات دفتـر نـشر فرهنـگ
اسلامی. چاپ دوم .
-5 به پژوه، ا . 1376 . اصول برقراری رابطه ی انسانی با کودک و نوجوان ( مجموعه راهنمایی خانواده سـالم ).
تهران: انتشارات رویش. چاپ اول .
-6 پروین، ل . 1373 . روان شناسی شخصیت : نظریه و تحقیق . مترجمـان : محمـد جعفـر جـوادی و پـروین
کدیور. تهران: انتشارات رسا. چاپ اول .
-7 پور افکاری، ن . 1373 . فرهنگ جامع روان شناسی- روان پزشـکی، فرهنـگ معاصـر . تهـران : انتـشارات
دانشگاه تهران. چاپ سوم .
-8 دادستان، پ. 1376 . روان شناسی مرضی تحولی. تهران: انتشارات سمت. چاپ دوم .
-9 دلاور، ع. 1368 . روش های تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی . تهران : انتشارات پیام نور. چاپ اول .
-10 دوسن، توماس . 1373 . چاره کم رویی . ترجمه: محمد حسین سروری . تهران: انتـشارات آسـیا . چـ اپ
اول .
-11 زیمباردو، ف . جی . 1375 . چرا خجالت می کشیم . مترجم: توراندخت مالکی . تهـران : انتـشارات علـم .
چاپ اول .
-12 زیمباردو، ف . جی .1380 . کم رویی چیست و چه باید کرد . مترجم: نـسرین پارسـا . تهـران : انتـشارات
پرنیان. چاپ او .ل
-13 ساروخانی 1375 . مقدمه ای بر جامعه شناسی خانواده. تهران: انتشارات سروش. چاپ اول .
-14 سرود، زهره، بازرگان، عباس، حجازی، الهه (1376 . ) روش ها و تحقیق در علـوم رفتـاری . تهـران : چـاپ
سپهر نقش. چاپ اول .
-15 سعیدی، م. 1362 . روان شناسی و پرورشی کودک. تهران: انتشارات بنیاد. چاپ اول .
-16 سیف، ع . 1379 س. نجش و اندازه گیری در علوم تربیتی و روان شناسی. تهران: انتـشارات آگـاه . چـاپ
پنجم .
-17 سیف، س. 1368 . تئوری رشد خانواده. تهران: انتشارات دانشگاه الزهراء (س). چاپ اول .
-18 شاریته، ژ . 1369 . کم رویی و راههای درمان آن. مترجم: هوشنگ رزم آزما. تهران: نـشر صـنوبر . چـاپ
اول .
-19 شرفی، م . 1373 . با فرزند خود چگونه رفتار کنیم . تهران: انتشارات جهاد دانـشگاهی دانـشگاه تهـران .
چاپ سوم .
-20 ماکارنکو، ا . 1365 . گفتار های در باره تربیت فرزندان . مترجمان: ابوترابی، بـاقر زاده . تهـران : انتـشارات
آگاه. چاپ اول .
-21 وین دایر . 1377. روان شناسی ابزار وجود حق مسلم شماست. متـرجم : مهـدی قراچـه داغـی . تهـران :
انتشارات علمی. چاپ اول .
-22 اکبری قمصری، ا . 1372 . بررسی رابطـه ی نقـش خـانواده در اجتمـاعی ردن دانـش آمـوزان دوره ی
راهنمایی، پایان نامه ی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد، تهران .
-23 امینی، س . 1376 . بررسی میزان شیوع و علل کم رویی دانش آموزان دختر سال سوم راهنمایی . پایان
نامه ی کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه آزاد .
-24 بهرامیان، سیمین . 1374 . بررسی رابطه ی نگرش های تربیتی والدین و رشد اجتماعی دانـش آمـوزان
سال سوم دبیرستان، پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم، تهران .
-25 پناهنده، ر . 1372 . بررسی رابطه ی شیوه ی فرزند پروری والدین با میزان عزت نفـس دانـش آمـوزان
دختر مقطع راهنمایی، پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم، تهران .
-26 پور انضایع، ک . 1371 . بررسی رابطه پایگاه اقتصادی - اجتماعی والـدین و ارتبـاط آن بـا عـزت نفـس
دانش آموزان مقطع سوم راهنمایی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران .
-27 جلیلیان. 1374 . ارتباط جنسیت با کم رویی در دانشگاه آزاد واحد رودهن .
-28 عبادتی، ح . 1376. بررسی عملی بودن، اعتبار، روایی و فرم یابی مقیاس کم رویی استنفورد . پایان نامـه
کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه آزاد .
29- Baldwin, J .1995. Adolescent's perceptions of parenting behaviors and its
relationships to adolescent generalized anxiety disorder symptoms. Journal of
personality and social psychology. 67, 67-78.
30- Baldwin, J . 1945. Parent- adolescence conflict in early adolescence. Journal
of the behavioral medicine, 27-41.
31- Baumrind, D. 1966. effect 3 of authoritative parental control of child
behavior, child development. 37, 887- 907.
32- Baumrind, D. 1989. authority of shyness in jones, W. H, Cheek, jom. 8
Briggs, S. R. (Eds), shyness: perspective on research and treatment. (pp. 36-
43). New York: plenum.
33- Baumrind, D. 1967. shyness and sociability journal of personality and
social psychology. Vol, 11, No, 2. pp: 330- 339.
34- Baumrind, D. 1973. development of subtype of shy. www.shyness.com
35- Bernet V.J. 1992. child development. London- LaTourette, Brace
Jovanovich. 234-247.
36- Boury. 1991. The roles of respect for parental authority and parenting
practices in parent-child conflict among African American, Latino, and
European American families. Journal of Family Psychology, 22(1), 1-10.
37- Bronstein, Phyllis 1994 . pattern of dare child interaction in Mexican
families: across- cultural perspective, journal of interactional of behavioral
development. Vol. 17. N3. p 423- 46. sep 1994.
38- Buss, A. H, 8 ISCOE I. 1997 . the development of embarrassment journal of
psychology. Vol. 41, pp: 330- 339.
39- Buss, A. H. 1999 . Self- consciousness and social Anxiety. Sanfrancisco:
free man and co. 67, 3- 12.
40- Cooper smith. 2000 . Self-concept and its relation to age, family structure,
and gender in head start children. Journal of Psychology, 113(1), 89-94.
41- Crozeer. 1995 . shyness, social behavior and relationships. Inj oers, W. H,
cheek, j. m, 7 Briggs, S. R (Eds) shyness: perspectives on research and
treatment. (pp: 227- 238) New York: plenum.
42- Falsi 1940 . The effect of family structure and family functioning on
adolescents’ perceptions of intimate time spent with parents, siblings and peers.
Journal of Adolescent Research, 12(1). 25-43.
43- Kagan, j 1994 . in habited and uninhibited temperament synchronizer, W. r
(Eds) shyness: Development, consolidation and charge. (pp 22-28). New York:
plenum.
44- Lousily forod D. 1991 . the reticence, scale: and objective instrument to
measure shyness, journal of personality assessment, Vol, 48, pp: 629- 631.
45- Maccoby. 1983 . Relations among perceived parental rearing behaviors,
attachment style, and worry in anxious children. Journal of Anxiety Disorders,
22(2), 263-272.
46- Nelson, D. 2001 . the relationship between child behavior and parenting
style. Vol, 129 issue 267, p, 2p, May 2001.
47- Zimbardo, P. G. 1977 . shyness. 4, 61- 65. New York: Addison- Wesley.
48- Zimbardo, Philips, G. and S: L. R. and I. 1981 . the shy child: apparent,
scaliest preventing and over coming shyness from infancy to adult hood.
36, 18- 26. New York: MCG raw- Hill.