Investigating the effect of financial managers' personality dimensions on information asymmetry with the mediation of voluntary disclosure
Subject Areas : Journal of Educational Psychology
Seyed Ali Soltanzadeh
1
,
Amir Shams
2
,
Mohsen Dastgir
3
1 - Department of Accounting, Isfahan (Khorasgan) C., Islamic Azad University, Isfahan, Iran
2 - Department of Accounting, Neyshabur C., Islamic Azad University, Neyshabur, Iran
3 - Department of Accounting, Isfahan (Khorasgan) C., Islamic Azad University, Isfahan, Iran.
Keywords: Voluntary Disclosure, Information Asymmetry, Personality Characteristics,
Abstract :
One of the basic foundations of companies' success is having competent and efficient managers, the competence of managers is more dependent on their behavior, personality traits and attitude than on their knowledge and skills. The purpose of this research is to investigate the effect of personality dimensions of financial managers on information asymmetry with the mediation of voluntary disclosure in Tehran Stock Exchange companies. The statistical population of this research is all the companies admitted to the Tehran Stock Exchange in 2018 and the studied sample includes 88 companies of the Tehran Stock Exchange. In order to test the hypotheses of the research, the model of structural equations was used by the method of partial least squares and using software (PLS3). In order to measure the personality characteristics of the 5-factor neo questionnaire, voluntary disclosure was made from the researcher's checklist and was used to compare the information of the difference between the bid price and the bid price of the companies' shares in the Tehran Stock Exchange. The results showed that there is a significant relationship between neuroticism, extroversion, adaptability, conscientiousness and openness to experience and voluntary disclosure, and also the above five personality factors can be effective on information symmetry by mediating voluntary disclosure.
آرین، م؛ پورشافعی، ه و عسگری،ع . (1393). تبین مدل تأثیر ویژگیهایشخصیتی بر عملکرد شغلی با توجه به نقش خلاقیت هیجانی (در کارکنان کمیته امداد امام خمینی ره خراسان جنوبی).اولین کنگره توانمد سازی جامعه در حوزه علوم اجتماعی،روانشناسی و علوم تربیتی، تهران، مرکز توانمندسازی مهارتهای فرهنگی و اجتماعی جامعه.
حسینقلی, فاطمه, کوشکی, شیرین, فرزاد, ولی الله, افتخار زاده, سید فرهاد (1397). الگوی ساختاری سازگاری تحصیلی در دانشآموزان نوجوان پسر بر اساس ویژگیهای شخصیتی و حمایت اجتماعی ادراکشده: نقش واسطهای راهبردهای خودتنظیمی. دوفصلنامه علمی- پژوهشی شناخت اجتماعی. (2) 7. 50-27.
حیدری نژاد، قدرت اله. (1391).« حسابداری محیطزیست و مسئولیت اجتماعی شرکتها » همایش ملی حسابداری و حسابرسی.ص 301.
کاوسی، اسماعیل . چاوش باشی، فرزانه. (1386).« بررسی رابطهی مسئولیت اجتماعی و سرمایه اجتماعی در سازمان».پژوهشنامه مسئولیت اجتماعی سازمانها (3)، صص 51-86.
Ahmed, K., & Nicholls, D. (1994). The impact of non-financial company characteristics on mandatory disclosure compliance in developing countries: The case of Bangladesh.
Aljifri, K. (2008). Annual report disclosure in a developing country: The case of the UAE. Advances in Accounting, 24(1), 93-100.
Alsaeed, K. (2006). The association between firm-specific characteristics and disclosure: The case of Saudi Arabia. Managerial Auditing Journal, 21(5), 476-496.
Bazrafshan, E., Kandelousi, A. S., & Hooy, C. W. (2016). The impact of earnings management on the extent of disclosure and true financial performance: Evidence from listed firms in Hong Kong. The British Accounting Review, 48(2), 206-219.
Bradbury, M. E. (1992). Voluntary disclosure of financial segment data: New Zealand evidence. Accounting & Finance, 32(1), 15-26.
Butler, M., Kraft, A., & Weiss, I. S. (2007). The effect of reporting frequency on the timeliness of earnings: The cases of voluntary and mandatory interim reports. Journal of Accounting and Economics, 43(2-3), 181-217.
Chow, C. W., & Wong-Boren, A. (1987). Voluntary financial disclosure by Mexican corporations. Accounting review, 533-541.
Collett, P., & Hrasky, S. (2005). Voluntary disclosure of corporate governance practices by listed Australian companies. Corporate Governance: An International Review, 13(2), 188-196.
Cooke, T. E. (1991). An Assessment of Voluntary Disclosure in the Annual Reports of Japanese Corporation. International Journal of Accounting, Vol. 26, No. 1, Pp. 174−189.
Courtis, J. K. (1987). Fry, smog, lix and rix: Insinuations about corporate business communications. The Journal of Business Communication (1973), 24(2), 19-27.
Dontoh, A. (1989). Voluntary disclosure. Journal of Accounting, Auditing & Finance, 4(4), 480-511.
Ferguson, M. J., Lam, K. C., & Lee, G. M. (2002). Voluntary disclosure by state‐owned enterprises listed on the stock exchange of Hong Kong. Journal of International Financial Management & Accounting, 13(2), 125-152.
Gandía, J. L. (2005). Corporate e-governance disclosure in the digital age: an empirical study of Spanish listed companies.
Haniffa, R. M., & Cooke, T. E. (2002). Culture, corporate governance and disclosure in Malaysian corporations. Abacus, 38(3), 317-349.
Healy, P. M., & Palepu, K. G. (2001). Information asymmetry, corporate disclosure, and the capital markets: A review of the empirical disclosure literature. Journal of accounting and economics, 31(1-3), 405-440.
Healy, P. M., Hutton, A. P., & Palepu, K. G. (1999). Stock performance and intermediation changes surrounding sustained increases in disclosure. Contemporary accounting research, 16(3), 485-520.
Hossain, M. (2008). The extent of disclosure in annual reports of banking companies: The case of India.
Hossain, M., & Hammami, H. (2009). Voluntary disclosure in the annual reports of an emerging country: The case of Qatar. Advances in Accounting, 25(2), 255-265.
Hossain, M., & Mitra, S. (2004). Firm characteristics and voluntary disclosure of geographic segment data by US multinational companies. International Journal of Accounting, Auditing and Performance Evaluation, 1(3), 288-303.
Hossain, M., & Reaz, M. (2007). The determinants and characteristics of voluntary disclosure by Indian banking companies. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 14(5), 274-288.
Hossain, M., Perera, M. H. B., & Rahman, A. R. (1995). Voluntary disclosure in the annual reports of New Zealand companies. Journal of International Financial Management & Accounting, 6(1), 69-87.
Hossain, M., Tan, L. M., & Adams, M. (1994). Voluntary disclosure in an emerging capital market: Some empirical evidence from companies listed on the Kuala Lumpur Stock Exchange. The International Journal of Accounting, 29, 334−351.
Iatridis, G. (2008). Accounting disclosure and firms' financial attributes: Evidence from the UK stock market. International review of financial analysis, 17(2), 219-241.
Inchausti, B. G. (1997). The influence of company characteristics and accounting regulation on information disclosed by Spanish firms. European accounting review, 6(1), 45-68.
Kumar, G., Wilder, W. M., & Stocks, M. H. (2008). Voluntary accounting disclosures by US-listed Asian companies. Journal of International Accounting Research, 7(1), 25-50.
La Porta, R., Lopez-de-Silanes, F., Shleifer, A., & Vishny, R. (2000). Investor protection and corporate governance. Journal of financial economics, 58(1), 3-27.
Lopes, P. T., & Rodrigues, L. L. (2007). Accounting for financial instruments: An analysis of the determinants of disclosure in the Portuguese stock exchange. The International Journal of Accounting, 42(1), 25-56.
Lopes, P. T., & Rodrigues, L. L. (2007). Accounting for financial instruments: An analysis of the determinants of disclosure in the Portuguese stock exchange. The International Journal of Accounting, 42(1), 25-56.
McKnight, P. J., & Tomkins, C. (1999). Top executive pay in the United Kingdom: a corporate governance dilemma. International Journal of the Economics of Business, 6(2), 223-243.
Naser, K., Al-Hussaini, A., Al-Kwari, D., & Nuseibeh, R. (2006). Determinants of corporate social disclosure in developing countries: the case of Qatar. Advances in International Accounting, 19, 1-23.
Newman, P., & Sansing, R. (1993). Disclosure policies with multiple users. Journal of Accounting Research, 92-112.
Nicholls, D., & Ahmed, K. (1995). Disclosure quality in corporate annual reports of non-financial companies in Bangladesh. Research in Accounting in Emerging Economies, 3(2), 149-170.
Owusu-Ansah, S. (1998). The impact of corporate attribites on the extent of mandatory disclosure and reporting by listed companies in Zimbabwe. The International Journal of Accounting, 33(5), 605-631.
Palepu, K. G., & Healy, P. M. (2007). Business analysis and valuation. Cengage Learning EMEA.
Raffournier, B. (1995). “The Determinants of Voluntary Financial Disclosure by Swiss Listed Companies.” European Accouuting Review, Vol. 4, No. 2, pp. 261-.082.
Reese Jr, W. A., & Weisbach, M. S. (2002). Protection of minority shareholder interests, cross-listings in the United States, and subsequent equity offerings. Journal of financial economics, 66(1), 65-104.
Skinner, D. J. (1994). Why firms voluntarily disclose bad news. Journal of accounting research, 32(1), 38-60.
Stolowy, H., & Lebas, M. (2006). Financial accounting and reporting: a global perspective. Cengage Learning EMEA.
Todd, R., & Sherman, R. (1991). International financial statement analysis. In F. D. S. Choi (Ed.), Handbook of International Accounting New York: Wiley Chapter 9.
Trueman, B. (1986). Why do managers voluntarily release earnings forecasts?. Journal of accounting and economics, 8(1), 53-71.
Wallace, R. O., & Naser, K. (1995). Firm-specific determinants of the comprehensiveness of mandatory disclosure in the corporate annual reports of firms listed on the stock exchange of Hong Kong. Journal of Accounting and Public policy, 14(4), 311-368.
Wang, K., Sewon, O., & Claiborne, M. C. (2008). Determinants and consequences of voluntary disclosure in an emerging market: Evidence from China. Journal of International Accounting, Auditing and Taxation, 17(1), 14-30.
Wang, K., Sewon, O., & Claiborne, M. C. (2008). Determinants and consequences of voluntary disclosure in an emerging market: Evidence from China. Journal of International Accounting, Auditing and Taxation, 17(1), 14-30.
Watts, R.,&Zimmerman, J. (1986). Prentice-Hall, Englewood Cliffs,NJ: Positive Accounting Theory.
فصلنامه مهارت های روانشناسي تربيتي
دانشگاه آزاد اسلامي واحد تنكابن
سال شانزدهم، شماره اول، بهار 1404، پیاپی 61
صص 54-42
بررسی اثر ابعاد شخصیتی مدیران مالی بر عدم تقارن اطلاعاتی با میانجیگری افشای داوطلبانه
سید علی سلطانزاده1، امیر شمس2*، محسن دستگیر3
1) گروه حسابداری، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
2) گروه حسابداری، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران.
3) گروه حسابداری، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
*نویسنده مسئول: Shams1122@iau.ac.ir
تاريخ دريافت مقاله 30/01/1403 تاريخ پذيرش مقاله 19/03/1403
چکیده
یکی از پایههای اساسی موفقیت شرکتها داشتن مدیران شایسته و کارآمد میباشد، شایستگی مدیران بیش از آنکه تابع معلومات و مهارتهایشان باشد، به نوع رفتار، ویژگیهای شخصیتی و نگرش آنان وابسته است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر ابعاد شخصیتی مدیران مالی بر عدم تقارن اطلاعاتی با میانجیگری افشای داوطلبانه در شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران است. جامعه آماري اين پژوهش، كليه شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در سال 1398 است و نمونه موردمطالعه شامل 88 شرکت بورس اوراق بهادار تهران است. جهت آزمون فرضیههای پژوهش از الگوی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی و با استفاده از نرمافزار(PLS3 ) استفاده شد. بهمنظور اندازهگیری ویژگیهای شخصيتي از پرسشنامه 5 عاملي نئو، افشا داوطلبانه از چکلیست محقق ساخته و برای تقارن اطلاعاتی از اختلاف بین قیمت پیشنهادی خرید و قیمت پیشنهادی فروش سهام شرکت ها در بورس اوراق بهادار تهران استفاده شد. نتایج نشان داد که بین روان رنجوری، برونگرایی، تطابقپذیری، وظیفهشناسی و گشودگی به تجربه و افشا داوطلبانه رابطه معنادار وجود دارد و همچنین پنج عامل شخصیتی فوق میتوانند بر تقارن اطلاعاتی با میانجیگری افشا داوطلبانه مؤثر باشند.
کلید واژگان: افشا داوطلبانه، عدم تقارن اطلاعاتی، ویژگیهای شخصیتی
مقدمه
با پیچیدهتر شدن روزافزون جوامع امروزی بهطور حتم رسالت سازمانها در جهت برآوردن انتظارات افراد جامعه حساستر و بااهمیتتر میشود. در حال حاضر میتوان ادعا نمود دنیای ما دنیای سازمانهاست. درواقع آنچه امروزه در بین اهلفن با اتفاقنظر بهیقین تبدیلشده است نقش اساسی انسان و شاخصه شخصیت بهعنوان گرداننده اصلی سازمان میباشد (خانچی، 1390 به نقل از آرین و همکاران،1393).
یکی از عواملی که تحت تأثیر شخصیت افراد قرار میگیرد، مسئولیت اجتماعی شرکتهاست. بهطورکلی مدلهای مختلفی جهت تبین مسئولیت اجتماعی شرکتها در مقابل ذینفعان وجود دارد ولیکن مسئولیت اجتماعی هر شرکت با توجه به اینکه دارای خصوصیات منحصربهفرد خود میباشد و این خصوصیات، تأثیرگذار بر دیدگاهها و نحوهی عملکرد و استراتژیهای آنها میباشد. حرکت به سمت نهادینه کردن افشا اطلاعات شرکت در نظام راه بردی شرکتها میبایست بافرهنگ سازمانی، چشمانداز و استراتژیهای بلندمدت شرکت در یک راستا باشد تا اجرای برنامههای مسئولیت اجتماعی بهصورت یک برنامهی هزینهبر از سوی کارکنان و سهامداران تلقی نگردد ( حیدری نژاد، 1391). از آنجاییکه سازمانها و شرکتها تأثیر عمدهای بر اجتماع دارند، بنابراین فعالیت آنها باید بهگونهای باشد که اثرات مثبت حاصل از آن را به حداکثر برسانند و اثرات منفی را به حداقل کاهش دهند و بهعنوان تأثیرگذارترین عضو جامعه نگران نیازها و خواستههای درازمدت جامعه باشند و در جهت رفع معضلات آنها بکوشند . بدین ترتیب، مسئولیت اجتماعی تدابیر و رفتارهای تجاری در حوزههای کارگری، مصرفکنندهها، حمایتهای زیستمحیطی، حقوق بشر، ضوابط رفتاری – اخلاقی و اطلاعات پذیری، فعالیتهای اجتماعی و خیرخواهی شرکتی را شامل میشود(کاوسی و چاوش باشی، 1386).
تصمیم شرکت درخصوص افشای اختیاری به انتظار شرکت از باور رقبا و سرمایه گذاران بستگی دارد (دانتو ، 1989). در بسیاری از پژوهش های اخیر فرض شده است که افشای داوطلبانه شرکت با توجه به کنترل تضاد منافع بین سهامداران، بستانکاران و مدیران تعیین میشود (واتس و زیمرمن ،1986). با در نظر گرفتن این تضاد منافع، می توان چنین استنباط کرد که انگیزه های زیربنای افشای اختیاری در شرکت ها، به ویژگیهای شرکت بستگی دارد (چاو و وانگ بورن ، 1987).
یک مرور جامع از ادبیات افشای اختیاری توسط هلی و پالپو (2007) انجام شده است. در این مقاله بیان شده است که جهتگیری تصمیمات مربوط به افشای اختیاری بر نقش اطلاعات در گزارشگری برای افراد حاضر در بازار سرمایه بستگی دارد. در حقیقت محققان دانشگاهی، افراد حرفهای و قانونگذاران به افشای اختیاری از منظر یک عامل مهم در کاهش عدم تقارن اطلاعاتی بین افراد درون سازمانی و برون سازمانی مینگرند (گاندیا ، 2005). در پژوهش هلی و پالپو (2007)، پنج عامل به عنوان تاثیرگذار در تصمیمات افشای اختیاری بازار سرمایه، بیان شده است: فرض مبادلات بازار سرمایه، فرض جدال بر سر کنترل شرکت، فرض سهام جایزه، فرض هزینه های حقوقی و فرض مسائل در ارتباط با مالک. خلاصه ای از فرض های مزبور در پژوهش کالت و راسکی (2008) مورد بررسی قرار گرفته است. آن ها موارد زیر را بیان کردند: (1) فرض مبادلات بازار سرمایه؛ شرکت ها جهت کاهش عدم تقارن اطلاعاتی و در نتیجه کاهش هزینه تامین مالی از طریق کاهش ریسک اطلاعات، انگیزه برای افشای داوطلبانه دارند. (2) فرض جدال بر سر کنترل شرکت؛ زمانیکه عملکرد شرکت ضعیف است، مدیران با افشای اختیاری اطلاعات سعی بر افزایش ارزش شرکت خواهند نمود تا بتوانند علت عملکرد ضعیف را توضیح دهند و در نتیجه خطر از دست رفتن شغلشان کاهش یابد. (3) فرض سهام جایزه؛ اگر پاداش مدیران در قالب سهام اعطا گردد، آن ها این انگیزه را خواهند داشت تا با استفاده از افشای اختیاری امکان اظهار موارد مخرب را کاهش دهند و همچنین شرکت هم، برای افشای اختیاری انگیزه خواهد داشت تا از این طریق هزینه های قراردادی با مدیرانی که سهام جایزه را دریافت خواهند کرد، کاهش دهد. (4) فرض هزینه حقوقی؛ مدیران مایل به افشای اخبار بد هستند تا از این طریق از برخوردهای قانونی برای افشای ناکافی جلوگیری کنند و همچنین درصدد کاهش افشای پیش بینی هایی خواهند بود که این موارد مزبور را زیر سوال ببرد و (5) فرض مسائل در ارتباط با مالک؛ اگر مدیران متوجه شوند که افشای اطلاعات دارای مضرات رقابتی است، افشای داوطلبانه محدود خواهد شد. در هر صورت به طور تجربی نشان داده شده است که افشا، تابع پیچیده ای از چندین عامل است: ویژگی های درون سازمانی و برون سازمانی مربوط به شرکت که متاثر از محیط اطراف آن است مانند فرهنگ، سیستم قانونی و تاریخچه شرکت (لوپس و رودریگس ، 2007). به علاوه، سهامداران شرکت، خواهان افشای اطلاعات درخصوص عملیات شرکت هستند تا درک مناسبتری از مبنای تصمیم گیری خودشان داشته باشند (استولوی و لبس ، 2006). از این گذشته کمیته استانداردهای حسابداری بین المللی (1986) بیان نموده است که اطلاعاتی که توسط شرکت های تجاری فراهم می شود باید در فرایند تصمیم گیری استفاده کنندگان مفید واقع شود و باید قابل درک، مربوط، قابل اعتماد، قابل مقایسه و به موقع باشد.
برای درک انگیزهها و منافع حاصل از افشای داوطلبانه، بحث در خصوص ویژگیهای افشای داوطلبانه ضروری میباشد. تحقیقات بسیاری در دفاع از افشای داوطلبانه انجام شده است (لاتریدیس ، 2008؛ مک نایت و تامکینز ، 1999). انگیزه های افشای داوطلبانه را می توان در چهار گروه خلاصه کرد: (1) مدیران به عنوان مسئول پاسخگو هستند و باید به اهداف مالی و تجاری شرکت دست یابند و افشای اطلاعات ابزار اطلاع رسانی نسبت به این مساله است. (2) مدیران برای جلب توجه بازارهای سرمایه، تمایل به افشای اطلاعات در خصوص عملکرد خود دارند (مک نایت و تامکینز، 1999). (3) در صورت افشای ناکافی، مدیران برای کاهش هزینه های قانونی تمایل به افشای داوطلبانه خواهند داشت (اسکینر ، 1994) و (4) برای اینکه مدیران به سرمایه گذاران نشان دهند که از محیط اقتصادی شرکت آگاه هستند و قادرند به تغییرات، پاسخ سریع دهند، از افشای داوطلبانه و ارائه پیش بینی ها استفاده می کنند (ترومن ، 1986).
تمامی مواردی که در بالا مطرح شد، اطلاعات مثبتی به سرمایه گذاران می دهد و بر بازده سهام و ارزش بازار شرکت تاثیر مثبت دارد (لاپورتا ، 2000 ؛ ریز و بیزبچ ، 2002). در هر صورت، این مساله هم درست است که شرکت ها تمایلی به افشای اطلاعاتی که بر موقعیت رقابتیشان تاثیر میگذارد، ندارند (نیومن و سانسینگ ، 1993). همانطور که قبلاً بیان شد، در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، پژوهش های زیادی برای اندازه گیری افشای اطلاعات انجام شده است (برای مثال والاس و ناصر ، 1995؛ الساعد ، 2006؛ الجفری ، 2008؛ وانگ و سون و کلایبون ، 2008). کمال، الحسینی و الکواری (2006) در مطالعه شرکت های بورس اوراق بهادار قطر متوجه شدند که اختلافات در افشای اطلاعات بین شرکت ها با اندازه شرکت، ریسک کسب و کار و رشد شرکت در ارتباط است. الجفری (2008) درپژوهش خود متوجه شد چهار عامل بر میزان افشا تاثیر می گذارد: نوع شرکت (بانکی، بیمهای، صنعتی و خدماتی) اندازه شرکت، نسبت بدهی به ارزش ویژه و سودآوری. الساعد (2006) در بررسی شرکت های عربستان سعودی متوجه شد که اندازه شرکت با میزان افشای اطلاعات رابطه مثبت و معناداری دارد و میزان بدهی، پراکندگی مالکیت، تعداد سالهای عضویت در بورس، حاشیه سود، نوع صنعت و نوع حسابرس، اثر معناداری در تفاوت بین سطوح مختلف افشا ندارد. حسین و رائز (2007) به بررسی شرکت های هندی پرداختند و دریافتند که بین برخی از ویژگیهای شرکت و افشای داوطلبانه اطلاعات، رابطه وجود دارد. آن ها متوجه شدند که بانکهای هندی میزان قابل توجهی از اطلاعات را به طور اختیاری افشا میکنند. همچنین دریافتند که اندازه شرکت با سطح افشا رابطه معناداری دارد و متغیرهایی نظیر عمر شرکت در بورس، تنوع فعالیت، پاداش هیئت مدیره و پیچیدگی فعالیت با میزان افشا دارای رابطه نیست. وانگ (2008) در بررسی شرکت های چینی متوجه شد که میزان افشا با مواردی از قبیل نسبت مالکیت سهامداران خارجی، عملکرد شرکت که از طریق بازده ارزش ویژه اندازه گیری میشود و شهرت حسابرس، رابطه مثبت و معناداری دارد.
با توجه به مطالب فوق در این تحقیق به بررسی اثر ویژگیهای شخصيتي ٦ عاملي هگزاكو مدیران بر عدم تقارن اطلاعاتی باواسطه گری افشا مسئولیت اجتماعی میپردازیم.
روششناسی
در پژوهش حاضر به خاطر عدم دسترسی به کل جامعه آماري، از روش نمونه گیری به شیوه هدفمند، مبتنی بر حوزه پژوهش اقدام به توزیع پرسشنامه بین مدیران مالی شرکت های بورس اوراق بهادار تهران گردید و درنهایت 88 شرکت از شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در سال 1398 جزء نمونه آماری این پژوهش قرار گرفتند. فرضیههای پژوهش با استفاده از الگوی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی و نرم افزار ( PLS) مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
ابزارهای مورد استفاده در پژوهش:
ویژگیهای شخصیت مدیرعامل: برای سنجش عوامل روانشناختی مدیران از پرسشنامه نئو استفاده میکنیم. درسال 1992 كاستا و مك گري پنج عامل اصلي كه براي درک شخصيت لازم است را مطرح نمودند که شامل موارد زیر است:
1) روان رنجوری (پایداری عاطفی) (N)
این بعد به توانايي فرد در تحمل استرس مربوط میشود. افراد با ويژگي روان رنجوري داراي ثبات عاطفي پاییناند. اين افراد نگران، عصبي، مأيوس و نااميد، داراي استرس، خجالتي، آسیبپذیر و شتابزده هستند. افراد روا ن رنجور معمولاً حال و هواي منفي در محيط كار خود داشته و عموماً نگرش منفي نسبت به كار خود دارند. ممكن است در تصمیمگیریهای گروهي، نفوذ هشیار کننده داشته باشند كه اين امر از طريق بيان جنبههای منفي تصميم اخذشده صورت میگیرد.
2) برونگرایی (E)
برونگراها، البته جامعهگرا بوده اما توانايي اجتماعي فقط يكي از صفاتي است كه حيطه برونگرایی داراي آن است. علاوه بر آن E دوست داشتن مردم، ترجيح گروههای بزرگ و گردهماییها، با جرأت بودن، فعال بودن و پرحرف بودن نيز از صفات برونگراها است. آنها برانگيختگي جنسي و نيز تحريك را دوست دارند ومتمايلند كه بشاش باشند. همچنين سرخوش، باانرژی و خوشبین نيز هستند. مقیاسهای حيطه برونگرایی بهطور قوي باعلاقه به ریسکهای بزرگ در مشاغل همبسته است (كوستا، مك كري وهالند، 1984).
3) باز بودن نسبت به تجربه، تجربهاندوز يا گشودگي: (O)
این بعد، ميزان علاقه افراد نسبت بهتازگی و كسب تجربههای جديد را نشان میدهد. افراد با ا ين ويژگي داراي قدرت تخيل، علاقه به جلوههای هنري، كنجكاو نسبت به ایدههای ديگران، با احساسات باز، داراي ايده و اقدام گرا هستند. افرادي كه گشودگي در پذيرفتن تجربيات دارند، براي مشاغلي كه در آنها تحول و تغيير زياد روي میدهد و يا نياز به نوآوري يا ريسك قابلملاحظهای دارند، میتوانند مفيد واقع شود. براي مثال كارآفرينان، معماران، عاملان تغيير در سازمان، هنرمندان و دانشمندان تئوري پرداز، عموماً در اين ويژگي در سطح بالايي قرار دارند.
4) تطابقپذیری (A)
اين ويژگي به گرايش افراد به همسان بودن با ديگران ارتباط مییابد. افراد با ويژگي تطابقپذیری، قابلاعتماد، روراست، نوعدوست، مهربان و داراي خصيصه ازخودگذشتگی، پيرو، متواضع و فروتن و خوشقلب هستند.
5) وظیفهشناسی، وجدان يا دلسوزي: (C)
اين بعد معيار سنجش قابليت اطمينان است. فرد باوجدان بالا، فردي شايسته، منظم، وظیفهشناس، هدف جو، داراي انضباط شخصي وقتشناس و قابلاتکا (مشاور) میباشد. وظیفهشناسی، دربسياري از موقعیتهای سازماني، مفيد و مهم تلقي شده و شاخص مناسبي براي پيشگويي عملكرد دربسياري از مشاغل میباشد. چراکه تمايل اين افراد براي دستيابي به موفقيت بيشتر است.
افشا داوطلبانه: تصمیم گیری در خصوص اینکه چه اقلامی به طور داوطلبانه افشا گردد یک مساله قضاوتی است. به علاوه، انتخاب اقلام مذکور به ماهیت شرکت و صنعت مورد فعالیت آن بستگی دارد. در برخی از پژوهش ها، گزارشگری شرکت های مالی (مانند بانک های اسلامی) و موسسات مالی بین المللی (مانند IMF و بانک جهانی) مورد توجه قرار گرفته است. به علاوه، برخی از سازمان ها، هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی مانند FASB در آمریکا، کمیته استانداردهای حسابداری بین المللی ، هیئت استانداردهای حسابداری بین المللی و موسسه استاندارد و پوئرز در خصوص افشای داوطلبانه اطلاعات، رهنمودهایی را ارائه نمودند. در نهایت گروه پژوهش با مطالعه منابع بسیار از جمله پژوهش های انجام شده توسط دانشگاهیان و افراد حرفهای و مطالعه دستورالعملهای مجامع حرفهای متعدد، مجموعه ای از اقلام افشای داوطلبانه توصیه شده را گردآوری نمود و 44 مورد را یافت. گزارش سالیانه تمامی شرکت های نمونه در طی سال های مشاهده، بررسی شده و در صورت افشا مطلب مورد نظر عدد (1) و در غیر این صورت (0) منظور شده است. محاسبه اولیه نمره افشای اطلاعات توسط هر شرکت از طریق معادله زیر انجام شده است:
معادله (1) DCOR=
که در آن:
DCOR = نمره افشا به صورت تجمعی
dj= عدد (1) اگر مورد jام افشا شده است و در صورت عدم افشا عدد (0)
n= حداکثر نمره ای که هر شرکت می تواند به دست آورد.
تقارن اطلاعاتی: برای سنجش عدم تقارن اطلاعاتی بین سرمایهگذاران از مدل و نکاتش و چیانگ (1986) (دامنهی قیمت پیشنهادی خریدوفروش سهام) استفاده میشود. در پژوهشی که فو و همکاران (2012) انجام دادند، برای اندازهگیری تقارن اطلاعاتی، از این مدل بهره گرفتهشده است. مدل یادشده به شرح زیر است:
SPREADit = (AP)-(PB) × 100 / (AP+PB) ÷ 2
که در آن:
SPREAD: دامنه تفاوت قیمت پیشنهادی خریدوفروش سهام i در دورهی t،
t: سال موردبررسی،
i: شرکت موردبررسی،
Price Ask (AP): بهترین (کمترین) قیمت پیشنهادی فروش سهام i در دورهی t،
Price Bid (BP): بهترین (بیشترین) قیمت پیشنهادی خرید سهام شرکت i در دورهی t، است.
طبق مدلبالا، هرچه دامنهی تفاوت قیمت پیشنهادی خریدوفروش سهام عدد بزرگتری باشد، حاکی از عدم تقارن اطلاعاتی بیشتر است. در آزمون فرضیهها، قدر مطلق عدد حاصل از این مدل مورداستفاده قرار میگیرد.
پژوهش از لحاظ هدف، ذیل پژوهشهای کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش در ذیل پژوهشهای توصیفی-تحلیلی و علّی قرار میگیرد. در پژوهش حاضر از روش نمونه گیری تصادفی ساده، اقدام به توزیع پرسشنامه بین مدیران عامل شرکت های بورس اوراق بهادار تهران گردید و درنهایت 50 شرکت از شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در سال 1398 جزء نمونه آماری این پژوهش قرار گرفتند. فرضیههای پژوهش با استفاده از الگوی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی و نرم افزار ( PLS) مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها
در این بخش ساختار مدل، روابط بین تغییرهای نهفته درونی و بیرونی موردتوجه قرار میگیرند. در اینجا هدف، تشخیص این موضوع است که آیا روابط تئوریکی بین تغییرها در مرحله تدوین چارچوب مفهومی مدنظر محقق بوده است، بهوسیله دادهها تأیید گردیده یا خیر. با توجه به اینکه بارهای عاملی باید بزرگتر از 0.3 باشد، عواملی که بار عاملی کمتر از 0.3 دارند، باید حذف شوند و همانطور که مشاهده میکنید، تمام بارهای عاملی مؤلفهها مسئولیت اجتماعی شرکتها بیشتر از 0.3 است و نیاز به حذف هیچیک از عوامل نیست.
جهت بررسي معنادار بودن رابطه بين متغيرها و بارهای عاملی از آماره آزمون t يا همان t-value نیز استفاده ميشود. چون معناداري در سطح خطاي 0.05 بررسي ميشود بنابراين اگر ميزان بارهاي عاملي مشاهدهشده با آزمون t-value از 1.96 کوچکتر محاسبه شود، رابطه معنادار نيست. همانطور که در شکل زیر مشخص است برای تمام مؤلفهها t-value از 1.96 بیشتر است.
همچنین با توجه به شکل 1 و 2 نتایج آزمون فرضیهها به شرح جدول زیر خواهد بود:
جدول 1. خلاصه نتایج آزمون فرضیهها
فرضیه | ضریب مسیر | معناداری | نتیجه |
بین برونگرایی و افشا داوطلبانه رابطه معناداری وجود دارد. | 681/0 | 135/7 | تایید |
بین تطابقپذیری و افشا داوطلبانه رابطه معناداری وجود دارد. | 362/1- | 682/18 | تایید |
بین روانرنجورخویی و افشا داوطلبانه رابطه معناداری وجود دارد. | 410/0- | 973/7 | تایید |
بین وظیفهشناسی و افشا داوطلبانه رابطه معناداری وجود دارد. | 353/0 | 569/6 | تایید |
بین گشودگی به تجربه و افشا داوطلبانه رابطه معناداری وجود دارد. | 534/0 | 698/7 | تایید |
بین افشا داوطلبانه و تقارن اطلاعاتی رابطه معناداری وجود دارد. | 712/0 | 816/43 | تایید |
برونگرایی بر تقارن اطلاعاتی باواسطه گری افشا داوطلبانه تأثیر دارد. | 485/0 | 896/6 | تایید |
تطابقپذیری بر تقارن اطلاعاتی باواسطه گری افشا داوطلبانه تأثیر دارد. | 970/0- | 351/17 | تایید |
روانرنجورخویی بر تقارن اطلاعاتی باواسطه گری افشا داوطلبانه تأثیر دارد. | 292/0- | 306/8 | تایید |
وظیفهشناسی بر تقارن اطلاعاتی باواسطه گری افشا داوطلبانه تأثیر دارد. | 251/0 | 618/6 | تایید |
گشودگی به تجربه بر تقارن اطلاعاتی باواسطه گری افشا داوطلبانه تأثیر دارد. | 380/0 | 633/7 | تایید |
بررسی کیفیت مدل:
بررسی اعتبار ترکیبی هر یک از سازهها
جدول 2. بررسی اعتبار ترکیبی هر یک از سازهها
| آلفا کرونباخ | پایایی مرکب | ميانگين واريانس استخراجشده |
افشاداوطلبانه | 849/0 | 886/0 | 508/0 |
برونگرایی | 754/0 | 785/0 | 654/0 |
تطابقپذیری | 743/0 | 764/0 | 587/0 |
تقارناطلاعاتی | 764/0 | 782/0 | 653/0 |
روانرنجورخویی | 816/0 | 834/0 | 562/0 |
وظیفهشناسی | 853/0 | 765/0 | 754/0 |
گشودگیبهتجربه | 793/0 | 813/0 | 597/0 |
اعدادی که در ستون پایایی مرکب نوشتهشده اعتبار ترکیبی سازه هارانشان میدهد که مقدار بیشتر از 0.7 آن قابلقبول است و در این تحقیق این اعداد بیشتر از 0.7 است. اعدادی که در ستون ميانگين واريانس استخراجشده نوشتهشده نشاندهنده اعتبار مناسب ابزارهای اندازهگیری است و مقدار مناسب آن باید بیشتر از 0.5 باشد و در این تحقیق این اعداد بیشتر از 0.5 است.
بررسی اعتبار حشو یا افزونگی مدل
این شاخص(Q (=1-SSE/SSO)) کیفیت اعتبار اشتراک مدل معادلات ساختاری را نشان میدهد و اعداد مثبت نشاندهنده اعتبار مدل میباشد. همانطور که در شکل زیر مشاهده میکنید، در مدل تحقیق حاضر این اعداد مثبت میباشند.
بحث و نتیجهگیری
در تعریف شخصیت،روانشناسان بیش از هر چیزی به تفاوت های فردی توجه دارند،یعنی ویژگی هایی که یک فرد را از دیگران متمایز می کند.اما روانشناسان شخصیت توافق کاملی درباره علل زیربنایی شخصیت ندارند و در پاسخ به سؤالاتی در این زمینه پاسخهای متفاوتی می دهند.گرچه همه نظریهپردازان شخصیت با یک تعریف واحد موافق نیستند،اما می توانیم بگوییم که شخصیت عبارت است از "الگوی نسبتاً پایدار صفات،گرایش ها یا ویژگی هایی که تا اندازهای به رفتار دوام می بخشد". بهطور اختصاصی تر، شخصیت از صفات یا گرایش هایی تشکیل می شود که به تفاوتهای فردی در رفتار، ثبات رفتار در طول زمان و تداوم رفتار در موقعیت های گوناگون می انجامد. این صفات می تواند منحصربهفرد باشند، یا کل اعضای یکگونه در آن سهیم باشند، ولی الگوهای آن ها در هر فرد تفاوت دارند (فیست وفیست،1386).
یکی از مهترین عواملی که میتواند بر افشا داوطلبانه اطلاعات تأثیرگذار باشد، ویژگیهای شخصیتی مدیران میباشد. افشا بیشتر اطلاعات توسط شرکتها نیز باعث کاهش عدم تقارن اطلاعاتی بین سرمایهگذاران و مدیران شرکتها میگردد، لذا در این تحقیق به بررسی اثر ویژگیهای شخصيتي 5 عاملي مدیران بر تقارن اطلاعاتی باواسطه گری افشا داوطلبانه در شرکتهای بورس اوراق بهادار پرداخته شد و برای این منظور 88 شرکت بهعنوان نمونه انتخاب شد و با استفاده از مدل معادلات ساختاری به بررسی روابط بین متغیرها پرداخته شد.
نتایج تحقیق حاضر نشان داد که پنج عامل شخصیتی شامل روانرنجوری، برونگرایی، تطابقپذیری، وظیفهشناسی و گشودگی به تجربه، به طور معناداری با افشا داوطلبانه در ارتباط هستند. این یافتهها حاکی از آن است که ویژگیهای شخصیتی میتوانند نقش مهمی در تمایل افراد به افشای اطلاعات به صورت داوطلبانه ایفا کنند. به عبارت دیگر، شخصیت افراد نه تنها بر رفتارهای اجتماعی و ارتباطی آنها تأثیر میگذارد، بلکه میتواند به طور مستقیم بر میزان شفافیت و اشتراک اطلاعات نیز مؤثر باشد.
علاوه بر این، نتایج نشان داد که افشا داوطلبانه میتواند به عنوان یک میانجیگر، رابطه بین پنج عامل شخصیتی و تقارن اطلاعاتی را تسهیل کند. این بدان معناست که افراد با سطوح مختلف ویژگیهای شخصیتی ممکن است از طریق میزان افشای اطلاعات خود، بر تقارن اطلاعاتی در محیطهای مختلف تأثیر بگذارند. این یافتهها اهمیت توجه به شخصیت افراد در طراحی و اجرای سیاستها و رویههای افشا اطلاعات در سازمانها و نهادهای مختلف را برجسته میسازد.
در نهایت، این تحقیق نشان میدهد که برای بهبود تقارن اطلاعاتی و افزایش شفافیت، میتوان از شناخت دقیقتر ویژگیهای شخصیتی افراد بهره گرفت و آنها را در راستای تشویق به افشا داوطلبانه اطلاعات هدایت کرد. این امر میتواند به ارتقای سطح اعتماد و همکاری در محیطهای سازمانی و اجتماعی کمک کند.
منابع
آرین، م؛ پورشافعی، ه؛ عسگری،ع. (1393). تبین مدل تأثیر ویژگیهای شخصیتی بر عملکرد شغلی با توجه به نقش خلاقیت هیجانی (در کارکنان کمیته امداد امام خمینی ره خراسان جنوبی).اولین کنگره توانمد سازی جامعه در حوزه علوم اجتماعی،روانشناسی و علوم تربیتی، تهران، مرکز توانمندسازی مهارتهای فرهنگی و اجتماعی جامعه.
حسینقلی, فاطمه, کوشکی, شیرین, فرزاد, ولی الله, افتخار زاده, سید فرهاد. (1397). الگوی ساختاری سازگاری تحصیلی در دانشآموزان نوجوان پسر بر اساس ویژگیهای شخصیتی و حمایت اجتماعی ادراکشده: نقش واسطهای راهبردهای خودتنظیمی. دوفصلنامه شناخت اجتماعی. (2) 7. 50-27.
حیدری نژاد، قدرت اله. (1391). حسابداری محیطزیست و مسئولیت اجتماعی شرکتها، همایش ملی حسابداری و حسابرسی.ص 301.
کاوسی، اسماعیل . چاوش باشی، فرزانه. (1386).« بررسی رابطهی مسئولیت اجتماعی و سرمایه اجتماعی در سازمان».پژوهشنامه مسئولیت اجتماعی سازمانها (3)، 51-86.
Ahmed, K., & Nicholls, D. (1994). The impact of non-financial company characteristics on mandatory disclosure compliance in developing countries: The case of Bangladesh.
Aljifri, K. (2008). Annual report disclosure in a developing country: The case of the UAE. Advances in Accounting, 24(1), 93-100.
Alsaeed, K. (2006). The association between firm-specific characteristics and disclosure: The case of Saudi Arabia. Managerial Auditing Journal, 21(5), 476-496.
Bazrafshan, E., Kandelousi, A. S., & Hooy, C. W. (2016). The impact of earnings management on the extent of disclosure and true financial performance: Evidence from listed firms in Hong Kong. The British Accounting Review, 48(2), 206-219.
Bradbury, M. E. (1992). Voluntary disclosure of financial segment data: New Zealand evidence. Accounting & Finance, 32(1), 15-26.
Butler, M., Kraft, A., & Weiss, I. S. (2007). The effect of reporting frequency on the timeliness of earnings: The cases of voluntary and mandatory interim reports. Journal of Accounting and Economics, 43(2-3), 181-217.
Chow, C. W., & Wong-Boren, A. (1987). Voluntary financial disclosure by Mexican corporations. Accounting review, 533-541.
Collett, P., & Hrasky, S. (2005). Voluntary disclosure of corporate governance practices by listed Australian companies. Corporate Governance: An International Review, 13(2), 188-196.
Cooke, T. E. (1991). An Assessment of Voluntary Disclosure in the Annual Reports of Japanese Corporation. International Journal of Accounting, Vol. 26, No. 1, Pp. 174−189.
Courtis, J. K. (1987). Fry, smog, lix and rix: Insinuations about corporate business communications. The Journal of Business Communication (1973), 24(2), 19-27.
Dontoh, A. (1989). Voluntary disclosure. Journal of Accounting, Auditing & Finance, 4(4), 480-511.
Ferguson, M. J., Lam, K. C., & Lee, G. M. (2002). Voluntary disclosure by state‐owned enterprises listed on the stock exchange of Hong Kong. Journal of International Financial Management & Accounting, 13(2), 125-152.
Gandía, J. L. (2005). Corporate e-governance disclosure in the digital age: an empirical study of Spanish listed companies.
Haniffa, R. M., & Cooke, T. E. (2002). Culture, corporate governance and disclosure in Malaysian corporations. Abacus, 38(3), 317-349.
Healy, P. M., & Palepu, K. G. (2001). Information asymmetry, corporate disclosure, and the capital markets: A review of the empirical disclosure literature. Journal of accounting and economics, 31(1-3), 405-440.
Healy, P. M., Hutton, A. P., & Palepu, K. G. (1999). Stock performance and intermediation changes surrounding sustained increases in disclosure. Contemporary accounting research, 16(3), 485-520.
Hossain, M. (2008). The extent of disclosure in annual reports of banking companies: The case of India.
Hossain, M., & Hammami, H. (2009). Voluntary disclosure in the annual reports of an emerging country: The case of Qatar. Advances in Accounting, 25(2), 255-265.
Hossain, M., & Mitra, S. (2004). Firm characteristics and voluntary disclosure of geographic segment data by US multinational companies. International Journal of Accounting, Auditing and Performance Evaluation, 1(3), 288-303.
Hossain, M., & Reaz, M. (2007). The determinants and characteristics of voluntary disclosure by Indian banking companies. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 14(5), 274-288.
Hossain, M., Perera, M. H. B., & Rahman, A. R. (1995). Voluntary disclosure in the annual reports of New Zealand companies. Journal of International Financial Management & Accounting, 6(1), 69-87.
Hossain, M., Tan, L. M., & Adams, M. (1994). Voluntary disclosure in an emerging capital market: Some empirical evidence from companies listed on the Kuala Lumpur Stock Exchange. The International Journal of Accounting, 29, 334−351.
Iatridis, G. (2008). Accounting disclosure and firms' financial attributes: Evidence from the UK stock market. International review of financial analysis, 17(2), 219-241.
Inchausti, B. G. (1997). The influence of company characteristics and accounting regulation on information disclosed by Spanish firms. European accounting review, 6(1), 45-68.
Kumar, G., Wilder, W. M., & Stocks, M. H. (2008). Voluntary accounting disclosures by US-listed Asian companies. Journal of International Accounting Research, 7(1), 25-50.
La Porta, R., Lopez-de-Silanes, F., Shleifer, A., & Vishny, R. (2000). Investor protection and corporate governance. Journal of financial economics, 58(1), 3-27.
Lopes, P. T., & Rodrigues, L. L. (2007). Accounting for financial instruments: An analysis of the determinants of disclosure in the Portuguese stock exchange. The International Journal of Accounting, 42(1), 25-56.
Lopes, P. T., & Rodrigues, L. L. (2007). Accounting for financial instruments: An analysis of the determinants of disclosure in the Portuguese stock exchange. The International Journal of Accounting, 42(1), 25-56.
McKnight, P. J., & Tomkins, C. (1999). Top executive pay in the United Kingdom: a corporate governance dilemma. International Journal of the Economics of Business, 6(2), 223-243.
Naser, K., Al-Hussaini, A., Al-Kwari, D., & Nuseibeh, R. (2006). Determinants of corporate social disclosure in developing countries: the case of Qatar. Advances in International Accounting, 19, 1-23.
Newman, P., & Sansing, R. (1993). Disclosure policies with multiple users. Journal of Accounting Research, 92-112.
Nicholls, D., & Ahmed, K. (1995). Disclosure quality in corporate annual reports of non-financial companies in Bangladesh. Research in Accounting in Emerging Economies, 3(2), 149-170.
Owusu-Ansah, S. (1998). The impact of corporate attribites on the extent of mandatory disclosure and reporting by listed companies in Zimbabwe. The International Journal of Accounting, 33(5), 605-631.
Palepu, K. G., & Healy, P. M. (2007). Business analysis and valuation. Cengage Learning EMEA.
Raffournier, B. (1995). “The Determinants of Voluntary Financial Disclosure by Swiss Listed Companies.” European Accouuting Review, Vol. 4, No. 2, pp. 261-.082.
Reese Jr, W. A., & Weisbach, M. S. (2002). Protection of minority shareholder interests, cross-listings in the United States, and subsequent equity offerings. Journal of financial economics, 66(1), 65-104.
Skinner, D. J. (1994). Why firms voluntarily disclose bad news. Journal of accounting research, 32(1), 38-60.
Stolowy, H., & Lebas, M. (2006). Financial accounting and reporting: a global perspective. Cengage Learning EMEA.
Todd, R., & Sherman, R. (1991). International financial statement analysis. In F. D. S. Choi (Ed.), Handbook of International Accounting New York: Wiley Chapter 9.
Trueman, B. (1986). Why do managers voluntarily release earnings forecasts?. Journal of accounting and economics, 8(1), 53-71.
Wallace, R. O., & Naser, K. (1995). Firm-specific determinants of the comprehensiveness of mandatory disclosure in the corporate annual reports of firms listed on the stock exchange of Hong Kong. Journal of Accounting and Public policy, 14(4), 311-368.
Wang, K., Sewon, O., & Claiborne, M. C. (2008). Determinants and consequences of voluntary disclosure in an emerging market: Evidence from China. Journal of International Accounting, Auditing and Taxation, 17(1), 14-30.
Wang, K., Sewon, O., & Claiborne, M. C. (2008). Determinants and consequences of voluntary disclosure in an emerging market: Evidence from China. Journal of International Accounting, Auditing and Taxation, 17(1), 14-30.
Watts, R.,&Zimmerman, J. (1986). Prentice-Hall, Englewood Cliffs,NJ: Positive Accounting Theory.
Quarterly Journal of Educational Psychology Skills
Islamic Azad University Tonekabon Branch
Vol. 16, No. 1, spring 2025, No 61
Investigating the effect of financial managers' personality dimensions on information asymmetry with the mediation of voluntary disclosure
Seyed Ali Soltanzadeh1, Amir Shams*2, Mohsen Dastgir3
1) Department of Accounting, Isfahan (Khorasgan) C., Islamic Azad University, Isfahan, Iran.
2) Department of Accounting, Neyshabur C., Islamic Azad University, Neyshabur, Iran.
3) Department of Accounting, Isfahan (Khorasgan) C., Islamic Azad University, Isfahan, Iran.
|
Abstract
Introduction: One of the basic foundations of companies' success is having competent and efficient managers, the competence of managers is more dependent on their behavior, personality traits and attitude than on their knowledge and skills. The purpose of this research is to investigate the effect of personality dimensions of financial managers on information asymmetry with the mediation of voluntary disclosure in Tehran Stock Exchange companies. The statistical population of this research is all the companies admitted to the Tehran Stock Exchange in 2018 and the studied sample includes 88 companies of the Tehran Stock Exchange. In order to test the hypotheses of the research, the model of structural equations was used by the method of partial least squares and using software (PLS3). In order to measure the personality characteristics of the 5-factor neo questionnaire, voluntary disclosure was made from the researcher's checklist and was used to compare the information of the difference between the bid price and the bid price of the companies' shares in the Tehran Stock Exchange. The results showed that there is a significant relationship between neuroticism, extroversion, adaptability, conscientiousness and openness to experience and voluntary disclosure, and also the above five personality factors can be effective on information symmetry by mediating voluntary disclosure.
Keywords: Voluntary Disclosure, Information Asymmetry, Personality Characteristics
|