Predicting organizational success based on empowering and accepting information technology for the employees of sports departments in Baghdad
Subject Areas : Sport Sciences QuarterlyAbdul Mohiman Fayaz Ahmad Ameri 1 , Alireza zand 2
1 - Master's degree D-Department of Physical Education and Sports Sciences - Khorasan Islamic Azad University - Isfahan - Iran
2 - Department of Physical Education - College of Human Sciences. Islamic Azad University of shahre-ث-qodes - Tehran - Iran
Keywords: organizational success, empowerment, acceptance of information technology, sports staff,
Abstract :
The purpose of this research was to investigate the prediction of organizational success based on the empowerment and acceptance of information technology among the employees of sports departments in Baghdad. . The statistical population of this research was the employees of sports departments in Baghdad. The statistical sample of the research based on correlational research was 120 people who were randomly selected in a stratified manner. The research tools included organizational success questionnaire by Nekui Moghadam et al. (2011), standard employee empowerment questionnaire by Russell et al. (2003) and information technology acceptance questionnaire by Zain et al. (2005). For data analysis, Pearson's correlation test was used to check the relationship between the research variables and statistical regression test was used to predict organizational success. The findings showed that there is a relationship between empowerment and its components with the organizational success of the staff of sports departments in Baghdad (p<0.05). Also, a relationship was observed between the acceptance of information technology and its components with the organizational success of the employees of sports departments in Baghdad. A positive and significant correlation was found between empowerment and acceptance of information technology. Finally, the findings showed that organizational success can be predicted based on empowerment and acceptance of information technology. Therefore, for the success of the organization, it is necessary to provide training courses in general and specialized fields related to empowering the organization's employees at different times under the title of pre-service, in-service and retraining,
1. باقری مرتضی، پناهلی پورعلیرضا ،ریوندی، عادل (1401) ؛ فناوری اطلاعات و تاثیر آن بر توانمند سازی کارکنان ؛ فصلنامه رویکرد های پژوهشی در مدیریت حسابداری؛ شماره 84 ، ص 2095-2109
2. حسینی، نگین. (1392). پذیرش و استفاده از پایگاه های اطلاعاتی پیوسته لاتین توسط اعضای هیئت علمی دانشگاه های شهر کرمانشاه بر اساس نظریه یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری UTAUT. فصلنامه دانش سیاسی، سال هفتم، شماره 27.
3. حق شناس، اصغر؛ دلوی، محمدرضا؛ شفیعیه، مسعود. (1386). نقش سرمایه اجتماعی در توسعه، تدبیر. دی ماه، شماره188
4. حنیفی، فریبا؛ کرمعلی، اکرم ؛ (1392). بررسی عملکرد مدیران دبیرستان های شهر تهران برمبنای مولفه های توانمند سازی مدیران. فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات مدیریت اموزشی، سال چهارم، شماره سوم، مسلسل(15) ص101-110.
5. دیهیم پور ، مهدی(1399) ؛ تأثیر رهبری اخلاقی، حمایت سازمانی ادراکشده و توانمندسازی روانشناختی بر موفقیت شغلی کارکنان (مورد مطالعه: دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره))؛ فصلنامه علمی مدیریت علوم دریائی ، دوره 1، شماره 1
6. رضایی، مسعود. (1388). نظریه های رایج درباره پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات، پژوهش های ارتباطی (پژوهش و سنجش)، دوره 16، شماره 4،
7. زارعی، فرشته؛ کهندل، مهدی. (1401). تاثیر یادگیری سازمانی بر توانمندسازی کارکنان با نقش میانجی فناوری اطلاعات و ارتباطات در هیئت های اسکیت کشور. فصلنامه علمی مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزش، 9 (4)، شماره بیاپی 36.
8. زارعیان مرادآبای، محمدی گلباغی، رستمی خرم آبادی. ( 1396 ). بررسی رابطه بین توانمند سازی کارکنان و پذیرش فناوری اطلاعات در کارکنان بانک های دولتی. مجله پیشرفت های نوین در علوم رفتاری 2(8)، ص 43_53.
9. رستمی، صدیقه(1400). بررسی رابطه توانمندسازی کارکنان با موفقیت سازمانی. سومین کنفرانس بین المللی مطالعات میان رشته ای علوم بهداشتی، روانشناسی، مدیریت و علوم تربیتی
10. طالبیان، احمدرضا. (1388). تغییر سازمانی راهبردی با رویکردی نظام گرا، ماهنامه تدبیر. انتشارات سازمان مدیریت صنعتی، شماره 118، ص38.
11. علی یاری، شهرام؛ موحدی، مسعود؛ کاظمیان، سیروس. (1398). ارائه مدل پذیرش فناوری اطلاعات در پروژه های تحقیقاتی دانشگاهی حوزه ICT بر اساس مدل پذیرش فناوری. فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران، سال یازدهم، شماره های 41و42،ص 13-32.
12. محمدی، علی. (1392). شناسایی و تبیین عوامل موثر بر پذیرش نوآوری فناوری اطلاعات در سازمان های دولتی با رویکرد معادلات ساختاری. مدیریت فناوری اطلاعات، دوره5، شماره 4، صص195-218.
13. نکویی مقدم، محمود و بهزادی گودری، فرانک و کشاورز، حسن (1391). «بررسی رابطه بین انواع فرهنگهای سازمانی با مؤلفه های موفقیت سازمانی»، فصلنامه بیمارستان، سال دهم، شماره 1
14. هاشمی ، ریحانه ؛ شکرچی زاده ، احمد؛ شکرچیان خوزستانی ، محمد ؛(1401) ؛نقش عوامل حیاتی موفقعیت در توانمد سازی مدیران (مطالعه موردی ، شرکت های پیمانکاری شهرداری اصفهان) ؛ فصلنامه آموزش و توسغه منابع انسانی –سال نهم – زمستان 1401- شماره 35 – ص 64-86
15. همت ابادی ، سید محسن (1401)؛ا ثربخشی فناوری اطلاعات و ارتباطات در موفقیت و ارتقاء کارکنان( مطالعه موردی: سازمان تامین اجتماعی شهرستان ساری) ؛ فصلنامه کنکاش مدیریت وحسابداری ، شماره 5 ، ص 374-391
16. Bordin. Carina, Timothy. Bartram, Gain. Casimir (2007). “The antecedents and consequences of psychological empowerment among Singaporean IT employee”, Management Research News 30(1), PP. 33-46
17. Tampi, P. Nabella, S. Sari, D (2022).The Influence of Information Technology Users, Employee Empowerment, and Work Culture on Employee Performance at the Ministry of Law and Human Rights Regional Office of Riau Islands. Enrichment: Journal of Management, 12(3), 1620-1628.
18. Crittenden. V. L, Ajjan, H. (2019). Empowering women micro _ entrepreneurs in emerging economies. The role of information communications technology. Journal of Business Research, 98, (191_203).
19. KO. E. J, Kim. A. H (2021). Toward the understanding of the appropriation of ICT _ based Smart _ Work and its impact on performance in organizations. Technological Forecasting & Social Change, 171, (1- 12).
20. Russell. A. M, Wendy. M. D, Steven. G. C. (2003). The organizational empowerment scale. Personnel Review, 32(3), 297-318
21. Zain. M, Rose. R. C, Abdullah. I, Masrom, M (2005). The relationship between information technology acceptance and organizational agility in Malaysia. Information & management, 42(6), 829-839.