the relationship between physical activity at home and anxiety self-efficacy and quality of life among elementary school students during the Corona era
Subject Areas : Effect of Physical Activity on Diseases
Ali Mostafaloo
1
,
Mahbobeh Rezaei
2
,
محمد علی کوثری
3
1 - استادیار، گروه تربیت بدنی، واحد گنبدکاووس، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس، گنبدکاووس، ایران.
2 - MSc. Department of Educational Sciences, Gonbad Kavoos Branch, Islamic Azad University, Gonbad kavoos, Iran.
3 - Department of Educational Sciences, Gonbad Kavoos Branch, Islamic Azad University, Gonbad Kavoos, Iran.
Keywords: physical activity, anxiety, quality of life, self-efficacy,
Abstract :
In December 2019, a new infectious disease caused by the Corona virus was reported in China, leading to a global emergency. The purpose of this study is to explore the relationship between physical activity at home and anxiety self-efficacy and quality of life among elementary school students during the Corona era. The methodology used was an applied correlation study. The sample population consisted of randomly selected second-grade students in Kalaleh city, with a total of 313 participants, including 123 boys and 90 girls in the academic year of 1401-1402. Data collection involved using Alipour et al.'s children's illness anxiety questionnaire, self-efficacy questionnaire for children and adolescents (SEQ-C), and a physical activity questionnaire by Rose Larkin and Hendes et al. The validity of the questionnaires was confirmed by a supervisor and statistics expert, and the reliability and validity of the hypotheses were assessed. The study found no significant correlation between physical activity and self-efficacy at the 5% error level, thus rejecting the first research hypothesis. However, a significant and positive relationship was observed between physical activity and academic anxiety (p>0.05) and between physical activity and academic quality of life (p<0.01). In the other words, there is a positive and significant relationship between physical activity and quality of life (r=0.266). Therefore, the third research hypothesis was confirmed. Based on the research results, it can be concluded that there is a significant relationship between physical activity at home, anxiety, stress, and self-efficacy during the Corona era.
اسداللهی، مرضیه؛ رافضی، زهره؛ (1400). تاثیرات روانی ویروس کرونا و قرنطینه پس از آن بر کودکان با استفاده آزمون¬های ترسیمی، مجله روانشناسی بالینی، 13(2): 131-121.
بختیاری، ناهید؛ بشردوست، سیمین (1400). رابطه بین کیفیت زندگی و افسردگی با نقش میانجی سلامت وجودی کارمندان شهر تهران در دوره شیوع بیماری کرونا، فصلنامه ایده های نوین روانشناسی، 10(14):2
ترک¬زاده،مرجان؛ نوری¬زاد،زینب؛ دهقانی،فهیمه (1401) تحلیل پدیدار شناختی عوامل موثر بر کیفیت زندگی معلمان در دوران آموزش مجازی،فصلنامه فن-آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی،12(3): 98.
تاقانی, حفصه, مصطفی لو, و خدری. (2024). مقایسه اثر یک دوره بازیهای حرکتی، سنتی و آموزشی بر مهارتهای حرکتی و اضطراب کودکان. نشریه پرستاری کودکان و نوزادان, 10(3), 38-49.
جعفری¬پور سانیج، زهرا؛ منطقی فسایی، علی (2019) فراتحلیل مطالعات سلامت اجتماعی و کیفیت زندگی دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار، نشریه پژوهش¬های اجتماعی،10(41): 118.
چوبداری، عسگر؛ نیک خو، فاطمه؛ فولادی، فاطمه؛ (1399). پیامدهای روانشناختی کرونا ویروس در کودکان، فصلنامه روان¬شناسی تربیتی، 16(56): 54-52.
حناسابزاده، مریم(1399). اضطراب امتحان عامل بازدارنده پیشرفت تحصیلی، افق بینا، ش13
ذوالفقاری، آفاق؛ الهی، طاهره؛ (بهار99). سطح اضطراب کودکان در ارتباط با میزان آگاهی و نگرش آنها از بیماری کرونا بر اساس مدل باور سلامتی و میزان استرس، اضطراب و افسردگی مادران، فصلنامه پژوهش در سلامت روانشناختی، 14(1): 44-41¬.
رضایی، سجاد؛ ثامنی توسروندانی ، آزاده؛ زبردست، عذرا، (آذر 1399). تاثیر قرنطینه خانگی ناشی از پاندمی بیماری کووید 19 بر استرس والدین و رابطه آن با اضطراب و افسردگی کودکان گیلانی، مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 26(3): 285-283.
سیفی پور امشی, ندا, ابوالقاسمی, & عباس. (2023). نقش واسطهای خودکارآمدی عمومی و تحمل پریشانی در رابطه بین امید به زندگی و اضطراب کرونا در بزرگسالان. دستآوردهای روانشناختی, 30(1), 183-204.
شهیاد، شیما؛ محمدی، محمدتقی؛ (مرداد 1400). راهبردهای ارتقای سلامت روانی کودکان و نوجوانان در طی پاندمی کووید 19، مجله طب دریا، ویژه نامه: 146-144.
شیرزادی، پرستو؛ امینی¬شیرازی، نرگس؛ اصغرپور¬لشکامی ، زهرا؛ (1399). رابطه اضطراب کرونا در مادران با تعامل والد-کودک و پرخاشگری کودکان در ایام قرنطینه، فصلنامه خانواده پژوهی، 16(62): 145-140.
علی¬پور، بیژن(1398). اصول موفقیت تحصیلی، دکلمهگران، تهران.
عینی، ساناز؛ زیار،مونا؛ عبادی،متینه؛ (1400). سلامت روان دانش آموزان در طول اپیدمی کرونا، رویش روانشناسی، 64 (7): 28-26.
طاهری¬طالخوچه، نگار؛ آقابابایی،سارا؛ فرح بخش، کیومرث(1401). پیش¬بینی سهل¬انگاری تحصیلی و انگیزه پیشرفت دانش آموزان بر اساس ویژگی¬های شخصیتی مادران در طول آموزش مجازی در دوران کرونا، نشریه علمی پژوهشهلی یادگیری، 19(1): 98
عنبرانی, متقی, و شکوفه. (1402). واکاوی چالشهای موثر بر کارآمدی شغلی کارکنان بانک ملی در پاندمی کووید-19. فصلنامه دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی, 21(3), 365-376.
غنی¬بافقی، مریم؛ (مرداد1399). آسیب شناسی تاثیر کووید19 بر حقوق کودکان و راهکارهای حمایتی با تاکید بر کنوانسیون حقوق کودک، فصلنامه تحقیقات حقوقی، 91: 337-332.
کلاته¬ساداتی، احمد؛ جیریایی، راضیه؛ زنگنه، مهدی؛ (1399). مدیریت تعامل با فرزندان در قرنطینه خانگی در همه¬گیری کووید 19؛ مطالعه کیفی با مادران در شهر اراک، فصلنامه مددکاری اجتماعی، 9(3): 43-41.
کامن، مارشاجی و کتیال هیوزر(1399). ، موفقیت با فراگیری مهارتهای مطالعه، ترجمه:حسن باقری خلیلی، نشر ولیعصر(عج) توس، مشهد.
منصوری، محمدهانی؛ پاکار، الهه؛ کریمی زاده اردکانی، محمد؛ محمدخانی، کمال؛ (مرداد 1400). تاثیر فعالیت بدنی منظم بر پرخاشگری و کیفیت زندگی دانش¬آموزان در دوران قرنطینه کرونا (کووید 19)، فصلنامه علمی پژوهشی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، 9(4): 403-400.
مهرابی زاده¬هنرمند، مهناز؛ ابوالقاسمی،عباس؛ نجاریان،بهمن؛ شکرکن،حسین(1379). بررسی میزان همه گیر شناسی اضطراب امتحان و رابطه خود کارآمدی و جایگاه مهار با آن با توجه به متغیر هوش، 7(3): 72-55.
میرزایی¬علویجه، مهدی؛ حسینی،سیدنصرالله؛ مطلق،محمداسماعیل؛ جلیلیان،فرزاد(1396). خود کارآمدی تحصیلی و ارتباط آن با متغیرهای تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، 2(16): 34-28.
نامنی، ابراهیم؛ قربانی، سیدعلی؛ (تابستان97). رابطه سلامت روان با کیفیت زندگی کودکان آزاردیده 7 تا 12 سال : اثر تعدیل کننده ادراک حمایت اجتماعی، فصلنامه علمی-پژوهشی رفاه اجتماعی، 18(69): 64-55.
نیکوگفتار, و دوستی. (1400). نقش اضطراب دچارشدن به بیماری کووید 19 بر سلامت روان و کیفیت زندگی با میانجیگری امیدواری. پژوهش نامه روانشناسی مثبت, 7(4), 25-40.
یوسف وند، مهدی (1400)، تاثیر بازخورد معلم در ارزشیابی های تکوینی بر خودکارآمدی ، پایان نامه کارشناسی ارشد، روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی.
Ahmed, M. Z., Ahmed, O., Aibao, Z., Hanbin, S., Siyu, L., & Ahmad, A. (2020). Epidemic of COVID-19 in China and associated Psychological Problems. Asian journal of psychiatry, 102092.
Lee, S. A., Mathis, A. A., Jobe, M. C., & Pappalardo, E. A. (2020). Clinically significant fear and anxiety of COVID-19: A psychometric examination of the Coronavirus Anxiety Scale. Psychiatry Research, 290, 1-7.
Shacham, M., Hamama-Raz, Y., Kolerman, R., Mijiritsky, O., Ben-Ezra, M., & Mijiritsky, E. (2020). COVID-19 factors and psychological factors associated with elevated psychological distress among dentists and dental hygienists in Israel. International journal of environmental research and public health, 17(8), 2900.
Schwarzer, R., & Luszczynska, A. (2007). Health behavior constructs: Theory, measurement, and research. IMGKD, editor. Self-Efficacy: National Cancer Institute.
Ogunyemi, A. O., & Mabekoje, S. O. (2007). Self-efficacy, risk-taking behavior and mental health as predictors of personal growth initiative among university undergraduates. Journal of Research in Educational Psychology, 12, 349-362.