The Effectiveness of Parental Behavior Management Training on Parents Self-Efficacy, Parental Stress and Family Functioning in Mothers of Students with Oppositional Defiant
Subject Areas : Social skills
1 - Master's Degree in Psychology
Keywords: oppositional defiant, parental behavior management training, parents self-efficacy, parental Stress & family functioning,
Abstract :
Oppositional defiant disorder is a type of behavioral disorder that is often seen in children. Children with oppositional defiant disorder show a set of behaviors associated with violence, disobedience, stubbornness and anger in front of those in a position of power. These children are extremely sensitive to the reactions of others and resist the orders and requests of others and engage in arguments and disobedience. Disobedient children face a wide range of problems in groups such as friends, classmates, and even at an older age in the professional community. Therefore, the purpose of this research was to determine the effectiveness of parenting behavior management training on parenting self-efficacy, parenting stress, and family functioning of mothers of students with confrontational disobedience. The statistical population included all the mothers of elementary school girls & boys with oppositional defiant referred to counseling & psychology centers in 2019. For this purpose, 30 individuals were targeted selected by simple sampling method and they were randomly assigned into two experimental and control group(15 subjects each). The research method was semi-experimental with pre-test and post-test design with control group. For data collection Hashemi & et al children & adolescent morbidity(1387), Domka parents self-efficacy(1996), Abdin parental stress Scale(1992), and Epstein, Bishop & Levin Family functioning Questionnaire(1983) were used.The parental behavior management training was performed for 9 sessions, 60-minute each for the experimental group and control group received none. Then all the groups were post-tested. To analyze data, multivariate analysis of covariance(MANCOVA) and one-way analysis of covariance(ANOVA) were applied as main statistical procedures. The results showed that parental behavior management training was effective on parents self-efficacy, parental stress and family functioning in mothers with oppositional defiant child(P<0.001).
امیری، محسن.؛ موللی، گیتا.؛ نسائیان، عباس.؛ حجازی، مسعود. و اسدی گندمانی، رقیه. )1396 .)تأثیر آموزش مدیریت رفتار به مادران بر
عالئم اختالل و رفتارهای پرخاشگرانه کودکان با اختالل نافرمانی مقابلهای. مجله توانبخشی. 18( 2 :)84-97
بیرامی، منصور و حسن زاده، ثریا )1396 .)پیش بینی نشانههای اخـتالل نافرمانی مقابـله ای (ODD (بر اساس سبکهای فرزندپروری.
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی، 12(48 ،)2204-197.
تترونتن، مریم؛ محمدی، اکبر و سهرابی، رقیه )1396 .)تاثیر آموزش مدیریت والدین بر سبک های فرزند پروری و عملکرد خانواده مادران
دارای کودکان بیش فعالی، ششمین کنگره انجمن روانشناسی ایران، تهران، انجمن روانشناسی ایران
دهقان منشادی، سیدمسعود. )1395 .)اثربخشی اموزش مهارت های فرزندپروری مثبت بر خودکارامدی ولدگری و مشکالت رفتاری کودکان
در زنان سرپرست خانوار شهر یزد. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه لرستان
رضایی، فاطمه.؛ غضنفری، فیروزه. و رضائیان، مهدی. )1396 .)اثربخشی آموزش گروهی والدگری مثبت بر استرس و خودکارآمدی والدگری
مادران و مشکالت رفتاری دانشآموزان کمتوان ذهنی. مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه. 5( 1: )7-16
شعاعی، لیال و خیرالهی، ماریا )1402 .)نقش استرس والدگری و نشخوار فکری در پیش بینی کیفیت زندگی مادران کودکان کم توان ذهنی
شهر اهواز. نشریه پژوهش های نوین در آموزش و پرورش، 4(3 ،)94-86.
شعاعی، لیال )1395 .)مقایسه عملکرد خانواده مادران دارای کودک دیرآموز و عادی، اولین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در حوزه
علوم تربیتی و روانشناسی و مطالعات اجتماعی ایران، قم، دبیرخانه دائمی کنفرانس
کبیری، آرزو و کالنتری، مهرداد )1397 .)بررسی اثربخشی آموزش گروهی فرزندپروری مثبت بر تنیدگی والدینی و روابط مادر- کودک در
مادران کودکان مبتال به شبادراری. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 19(2 ،)124-115.
کریمی ثانی، پرویز و طاهری، نوید )1402 .)تاثیر آموزش مهارت های مدیریت هیجان از طریق بازی درمانی بر اختالل نافرمانی مقابله ای
دانش آموزان. مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی )مرکز توسعه آموزشهای نوین ایران(، 9(2 ،)855-842.