The Effect of Knowledge Management on Teachers’ Performance in Girl High Schools in Tehran
Subject Areas :Mahnaz Joorabchi 1 , Ali Akbar Khosravi 2
1 - دانشجو
2 - عضو هیات علمی
Keywords: performance, Keywords: Knowledge management, creation of knowledge, participation in knowledge, knowledge organization, application of knowledge,
Abstract :
AbstractThis research was done to create an acquaintance with the subject of knowledgemanagement, its effects on schools success and its utilities in teachers’ activities.The population of the study in this project consisted of the whole number of girlhigh school students in Tehran among which we randomly chose a sample of 381girls, studying in the second grade. The research tool, with which the data weregathered, was a questionnaire in the form of four-choice items. The resulting datawere analyzed by doing descriptive and inferential statistics (independent t-test andPearson correlation coefficient). The results of the analysis showed that the more theteachers are familiar with the elements of knowledge management, the more they actin it and it brings about an enhancement in their performance. (These elementsinclude: discovery and invention of knowledge, inclusion of students’ cooperation,the share of students’ knowledge by teachers, getting benefits from technology andthe evaluation of students by teachers.)
منابع فارسی
ذوالفقاری، م. (1386). نقش مدیریت دانش و سیستم اطلاعات مدیریت با استفاده از ICDL برای افزایش اثر بخشی آموزش و یادگیری در وزارت نیرو ، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
جعفری مقدم ، س. (1382). مدیریت دانش در نظام مدیریت مدرسه محور ، فصلنامه تعلیم و تربیت ، شماره 18
جهان آرا، ع. (1384). بررسی نقش تکوینی ICT در میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کلاس اول ابتدایی شهرستان سردشت در درس بخوانیم و بنویسیم ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
عدلی، ف . (1384). مدیریت دانش حرکت به فراسوی دانش، تهران، انتشارات فراشناختی اندیشه.
لاهیجانیان ، ا. (1384). مطالعه مدیریت دانش در نظام آموزش عالی و ارائه مناسب،
رساله دکتری ، رشته مدیریت آموزشی ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم وتحقیقات.
منطقی، م و شهر آرای ، م. (1384). بررسی نوآوری های آموزشی در مدارس، ماهنامه پژوهش ، شماره 53.
نادی ، م. (1386). نقش مدیریت دانش و مدیریت کیفیت فراگیر در سازمان یادگیرنده ، رساله دکتری، رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد علوم و تحقیقات .
منابع انگلیسی
Carneiro, A. (2001). the role of Intelligent Resources in Knowledge management. Journal of knowledge management , vol .5, No.4
Murali R, & Terry R, Lorne Olfman .(2005). Designing Knowledge management system for teaching and learning with WIKI Technology. Journal of Information system Education. West Lafayette. Vol.96,ISS.3
Nonaka, I,& Takeuchi .(2003). The Knowledge – Creationg company, Oxford Univesity press.
Sepector, J.M & Anderson T.M. (2000) . Intergrated and holistic domains, Dordrecht : Kluwer Academic.
Wagner,C.(2004). WIKI: A Technology for conversational Knowledge Managemet and Grup Collaboration, Communications of the Associationa for Information system, Vol.13
http://en.wikipedia.org/wiki/knowledge management