Methods to Encourage Teachers in the Damavand’s Secondary Schools to Use Lesson Plan
Subject Areas :Reza Nahavandi 1 , Kobra Lashgari 2 , Alireza Talkhabi Alishah 3
1 - دانشجو
2 - دانشجو
3 - دانشجو
Keywords: lesson plan, Keywords: Teachers, encouraging methods,
Abstract :
Abstract: This research is done to investigate the teachers’ encouraging methods to use lesson plans in junior high school in Damavand town. Based on the related theoretical principles found in the literature, a list of factors which could have any influence on teachers’ encouragement to use lesson plan was identified. Then a questionnaire was constructed to collect the 165 secondary school teachers’ attitudes towards the use of lesson plan in the class. The obtained data were analyzed using one sample t test, independent t test, and one-way ANOVA. The results showed that unawareness of how to prepare lesson plan, unawareness of lesson plan benefits, lack of time, the length and kind of lessons, passing training classes, and managers’ reactions have important roles in the use of lesson plans by teachers.
منابع فارسی
ابراهیمی، ن. (1388). جایگاه رسانههای آموزشی در فرآیند آموزش و اصول انتخاب آنها. نشریه داخلی علمی آموزش و پرورش، سال دوم ، شماره 5. ص 45-68.
احدیان، م و آقازاده، م. (1378). راهنمای کاربردی روشهای نوین تدریس. تهران: پژمان.
امامی، خ و اکبرزاده همای، ح. (1373). بررسی چگونگی استفاده معلمین ناحیه یک تبریز از طرح درس. رساله کارشناسی ارشد چاپ نشده. دانشگاه تبریز.
آزادی طلب، ع ا. (1374). بررسی علل مقاومت آموزگاران و دبیران مرد در برابر ننوشتن طرح درس. رساله کارشناسی ارشد چاپ نشده. دانشگاه تهران.
بست، ج. (1386). روشهای تحقیق در علوم تربیتی و رفتاری. ترجمه حسن پاشا شریفی و نرگس طالقانی. تهران: انتشارات رشد.
پورمحمد، ع. (1376). بررسی تأثیر به کارگیری آموزش از طریق تکنولوژی آموزشی و طراحی منظم آموزشی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان آموزشکده فنی تبریز. رساله کارشناسی ارشد چاپ نشده. دانشگاه تبریز.
سالمی، م و الهامپور، ح. (1387). شناسـایی عوامل عمده گرایش دبیران به تهـیه و استفاده از طرح درس در دبیرستانهای استان خوزستان. مجله علوم تربیتی، سال شانزدهم، شماره 1. ص 86-69.
سیف، ع ا. (1388). روانشناسی پرورشی. تهران: آگاه.
سیف، ع ا. (1384). سنجش فرایند و فرآورده یادگیری( روشهای قدیم و جدید). تهران: دوران.
سیف، ع ا. (1386). اندازهگیری و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی. تهران: آگاه.
شعبانی، ح. (1385). مهارتها آموزشی. تهران: سمت.
شریفی، ح پ. (1389). اصول روان سنجی و روان آزمائی. تهران: رشد.
صفوی، ا ال. (1381). کلیات روشها و فنون تدریس. تهران: دفتر برنامه ریزی و تالیف کتب آموزشی خبری فناوران روستا، سال دوم، شماره 5.
علاقهبند، ع. (1386). جامعهشناسی آموزش و پرورش. تهران: روان.
عمید، ح. (1376). فرهنگ عمید. تهران: امیرکبیر.
لطفی، ن و سلیمانی، ا. (1377). بررسی میزان استفاده از طرح درس توسط آموزگاران زن در ناحیه یک تبریز، رساله کارشناسی ارشد چاپ نشده. دانشگاه تبریز.
مجدفر، م. (1373). طرح درس نرم افزاری مناسب در تکنولوژی آموزشی. تهران: چاپار فرزانگان.
ملکی، ح. (1379). برنامه ریزی درسی. مشهد: پیام اندیشه.
نادری، ف. (1376). دلایل عدم استفاده معلمین مقطع متوسطه از طرح درس روزانه. رساله کارشناسی ارشد چاپ نشده. دانشگاه اراک.
ولف ریچارد. (1379). ارزشیابی آموزشی. ترجمه علیرضا کیامنش. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
هارو، آ.ج. (1972). طبقهبندی هدفهای تربیتی: حیطه روانی- حرکتی. ترجمه علیرضا کیامنش. (1365). تهران: وزارت آمـوزش و پرورش، دفتر امور کمک آموزشی و کتابخانهها.
منابع انگلیسی
Andrew, T. (2007). School subtracts math texts to add e-lessons’ tests. Education Week: Bethesda. 26(36), 10-12.
Colleen,A.R.(2007). Tools for teaching. English Journal (High school edition), 96(5), 107-112.
McHugh, M. W. (2007). Differentiation instruction in the regular classroom: How to reach and teach all learners, Grades 3-12. Journal for the Education of the Gifted: Waco, 30(3), 404-410.
Nancy, E. D., Laura, O., & Elise, M. F. (2007). G-instructing at the secondary level: Strategies for success. Reston, 39(6), 12-19.