Designing the service development model of sports clubs in the post-corona era (qualitative approach of foundation data theory)
Subject Areas : Sport Sciences Quarterlyfateme haghdosti 1 , seyed jalil miryousefi 2 , hosein bakhshandeh 3
1 - PhD student, Department of Physical Education (Sports Management), Faculty of Literature and Human Sciences, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran
2 - Assistant Professor, Department of Physical Education, Faculty of Literature and Humanities, Vali Asr University (AS), Rafsanjan, Iran
3 - Assistant Professor, Department of Physical Education, Faculty of Literature and Humanities, Vali Asr University (AS), Rafsanjan, Iran
Keywords: The development of sports services, post-corona, foundational data theory,
Abstract :
The outbreak of the COVID-19 pandemic created unprecedented challenges across various social, economic, and cultural sectors, particularly in the field of sports and physical activity. The temporary or prolonged closure of sports clubs, the reduction of face-to-face interactions between coaches and athletes, the decline in revenues, and changes in changes in consumers’ expectations and behavior significantly disrupted the traditional structure of sports service management. Under such circumstances, revising service delivery methods, enhancing communication with clients, and utilizing modern technologies became essential for the survival and development of sports clubs. The post-COVID era represents not only an opportunity to recover from past losses but also a period for transformation and innovation in managerial, economic, and technological structures of sports organizations. This period requires a new approach in sports management that can ensure community health while promoting innovative models of interaction among managers, coaches, and clients. The present study was conducted with the aim of presenting a model for the development of sports club services in the post-Corona era. This study is applied in terms of its purpose and is qualitative research in terms of its survey-exploratory approach. The statistical population of this study was a group of experts including senior managers of sports clubs, university professors in the fields of sports management and marketing management, and senior consultants in the field organization of sports management who were interviewed in depth. The selection of experts and conducting interviews with them continued until theoretical saturation was reached and then stopped. In this study, the snowball sampling method was used and this process continued until the researcher reached theoretical saturation. Finally, this method was an interview with eleven experts. In this study, since the grounded theory method was used, the main data collection tool was in-depth and unstructured interviews with experts. Finally, after going through the three open, axial, and selective codings, the conceptual model of the study was designed. In this model, the fifteen identified categories were categorized into causal factors, pivotal factors, contextual factors, intervening factors, strategic factors, and consequences.
پورحاجی، ه.؛ شکرالهی، م.؛ مهدی زهی، ا.؛ زارع منصوری، ه.؛ سیوندی پور، ن. (1401). بررسی رابطه بین ادراک از کیفیت خدمات ورزشی با توسعه ی اقتصادی و رضایتمندی گردشگران ورزشی استان هرمزگان، هفتمین همایش بین المللی پژوهش های نوین در علوم ورزشی و تربیت بدنی، همدان.
جعفرزاده، م. ر.؛ حسین¬زاده شهری، م.؛ راه چمنی، ا.؛ ساعی ارسی، ا. (1398). ارائه مدل چالشها و فرصتهای کارآفرینی در شبکههای اجتماعی مجازی در ایران. نشریه علمی راهبردهای بازرگانی. 26(14)، 201-212.
چراغ بیرجندی، ک.؛ مباشری، د.؛ مباشری، ع. (1401). مقایسه کیفیت خدمات ادراک شده مشتریان مجموعه های ورزشی دولتی و خصوصی شهر بیرجند، اولین کنفرانس بین المللی دانشجویان علوم ورزشی و تربیت بدنی، تهران.
رحمانی، پ.؛ نقی لو، ذ.؛ دژآهنگ، م. (1402). تاثیر کیفیت خدمات بر استفاده مجدد مشتریان با نقش میانجی بازاریابی ویروسی (مورد مطالعه: سالن های ورزشی استان قزوین)، نهمین کنفرانس بین المللی علوم مدیریت و حسابداری، تهران.
رحیمیزاده، م.؛ سجادی، س. ن.؛ گودرزی، م.؛ جلالی فراهانی، م. (1397). ارائه یک مدل سه بعدی از چالش¬های توسعه تجارت الکترونیک در صنعت ورزش کشور. رویکردهای نوین درمدیریت ورزشی. 6(20)، 9-20.
ریزوندی، آ.؛ افروزه، م. ص.؛ جلیلوند، م. (1399). شناسایی چالشهای کسبوکارهای ورزشی در بحران کوید-19 و ارائة راهکارها، مطالعات مدییریت ورزشی، 12(61)، 288-265.
زهرهوندیان، ک.؛ کوزه چیان، ه.؛ احسانی، م.؛ امیری، م. (1397). مدل شناسایی محدودیتها و موانع پیش روی قابلیتهای بازاریابی باشگاههای فوتبال لیگ برتر. مطالعات مدیریت ورزشی. 10(48)، 131-152.
صفانیا، ب. (1399). ارزیابی اثرات ویروس کرونا در صنعت ورزش، فصلنامه روانشناسی تربیتی، 16(55)، 135-123.
عموزادخلیلی، ح.؛حبیبی، ن.؛ گودرزی، ش. (1401). توسعه کارآفرینی در اقتصاد ورزش، همایش بین المللی کارآفرینی با شعار توسعه استعداد کارآفرینی:راهی به سوی تحول، تهران.
کریمی، م.؛ ماجدی، ن.؛ صفاری، ل.؛ کلهر، ح. (1401). طراحی مدل توسعه کسب و کارهای مجازی در حوزه خدمات ورزشی، مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، دوره 21، شماره 58، 330-313.
معصومی جهانگیرلو، ج. (1400). پیامدهای ویروس کووید-۱۹ بر اقتصاد ورزش ایران، اولین کنفرانس بین المللی علوم تربیتی، روانشناسی، علوم ورزشی و تربیت بدنی، ساری.
نوبخت، ف.؛ احسانی، م.؛ کوزه چیان، ه.؛ امیری، م. (1394). عوامل زمینه ای مؤثر بر موفقیت کسبوکارهای متوسط و کوچک در ورزش. مطالعات راهبردی ورزش و جوانان. 14(28)، صص1-18.
Ahmed, M. Di Stefano, M. (2020). “Can the sports industry survive the coronavirus shutdown?”. Financial times, https://www.ft.com/content/fd7e58ec-7438-11ea-95fe-fcd274e920ca.
Brett G. Toresdahl, MD. Irfan M. Asif, MD. (2020). “Coronavirus Disease 2019 (COVID-19): Considerations for the Competitive Athlete”. Sport health. 12 (3), 221-224.
Cruyff, J. (2020). “The impact of the Covid-19 on the management of sport organizations.” Johan Cruyff Institute.
Hammami, A. Harrabi, B. Mohr, M. Krustrup, P. (2020). “Physical activity and coronavirus disease 2019 (COVID-19): specific recommendations for home-based physical training”. Managing Sport and Leisure, 27, 26-31.
Ravalli, S., & Musumeci, G. (2020). Coronavirus Outbreak in Italy: Physiological Benefits of Home-Based Exercise During Pandemic, Funct. Morphol
