The Role of Modern Media Tools in Creating the Generations Gap in Iran with a Look at the Second Step Revolution Statement
Subject Areas : INTERCULTURAL STUDIES QUARTERLYmorteza moghtadaee 1 , sadegh zibakalam 2
1 - Assistant Professor, Department of Islamic Education, Ahar Branch, Islamic Azad University, Ahar, Iran
2 - Professor, Department of Political Science, Faculty of Law and Political Science, University of Tehran, Tehran, Iran.
Keywords: Iran, Cyberspace, Generation Gap, communication and information revolution, Second Step Statement,
Abstract :
Modern media tools that are the product of globalization and the communication and data revolution have a great and considerable role in challenging the values and norms dominating Islamic Republic of Iran. The speed of such changes is so much that it affects the life, growth, and maturation of the youth and causes astray of the young generation from the goals of Islamic revolution through interfering with the sociability of the young generation and isolates them from moving towards the idealized novel Islamic civilization and this leads to gaps between the generations. This article uses the theory of contradiction of primary and secondary social upbringing of Berger and Luckman and the theory of functionalism of Talcott Parsons in a descriptive-analytical method by looking at the second step statement of the revolution to the impact of the communication and information revolution on intergenerational between generations in Iran. The research method was descriptive-analytic and data collection was done through the use of library method. Our research findings showed that communication and information revolution and following that, the emerge of modern and rapid media tools such as internet, satellites, and virtual social networks, and the recess of the role of foundations such as family and school lead to interferences in sociability of the youth and causes challenges in transferring the values, social teachings, and political and cultural values from a generation to another one. The research results represented the effect of modern and fast media in creating the gap between the generations in Iran.
آزادارمکی، تقی ( 1392 ) جامعه شناسی خانواده ایرانی، تهران: انتشارات سمت، چاپ چهارم.
احمدی، یعقوب و حامد، بیتا ( 1390)، « سنجش وضعیت تفاوت نسل ها در ابژه های ، فرهنگی، اجتماعی (مطالعه موردی شهر کرمانشاه )»،، جامعه شناسی کاربردی، شماره 42، 185 – 208.
امیدی، مهدی (1399)، « درآمدی بر تحلیل ابعاد تمدنی بیانیۀ گام دوم انقلاب »، ویژه نامه سیاستنامه انقلاب (کند و کاوی در بیانیه گام دوم انقلاب)،شماره 116، 21- 23.
بابائی، محمد ( 1396)،« عصبیت رسانهای در تمدن نوین اسلامی و آینده بدیل رسانه ها؛ گذار از رسانۀ دولت محور به رسانۀ تمدنی »،دو فصلنامه آینده پژوهی ایران، شماره3 ،91- 123.
بابائی فرد، اسداله و روحی، مریم (1395)، « بررسی تأثیر سبک زندگی بر شکاف نسلی در بین جوانان شهر کاشان»،مطالعات میان فرهنگی، شماره 30،.35- 61
برگر، پیتر و لاکمن، توماس ( 1387 ) ساخت اجتماعی واقعیت،ترجمۀ فریبرز مجیدی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
بشیریه، حسین ( 1380 ) جامعه شناسی سیاسی، تهران: نشر نی، چاپ هفتم.
تاجیک، محمدرضا ( 1387)، « رسانه و بحران در عصر فراواقعیت - با تأکید بر بحران هویت » ، پژوهش های ارتباطی، دورة 15 ، شماره 56 ،69- 95
حقیقت، سیدصادق ( 1391 ) روششناسی علوم سیاسی، قم: انتشارات دانشگاه مفید، چاپ سوم.
خامنه ای، سیدعلی ( 1397 ) بیانیه گام دوم انقلاب.
خسروپناه، عبدالحسین و جمعی از پژوهشگران ( 1396 ) منظومۀ فکری آیه ا... العظمی خامنه ای، جلد اول، سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، چاپ چهارم.
دانش، پروانه؛ ذاکری نصرآبادی، زهرا و عبداللهی، عظیم سادات ( 1393)، « تحلیل جامعه شناختی شکاف نسلی درایران» ،جامعه پژوهشی فرهنگی، دوره 5، شماره 3،.1- 31
رازقی، نادر؛ حاتمی طاهر، فردوس و محمدی، نریمان ( 1397)، « مجازی شدن کنش های نسلی: مطالعه ی فرآیند برساخت معناهای نسلی در شبکه های اجتماعی مجازی »راهبرد اجتماعی فرهنگی، شماره 27 ،227-260 .
ربیعی، علی ( 1386)، ،« بحران های اجتماعی ایران امروز »،جامعهشناسی ایران، دوره 8، شماره 31، 51-80 .
ساروخانی، باقر ( 1391 ) جامعه شناسی نوین ارتباطات، رسانه ها در جهان امروز، تهران: انتشارات اطلاعات، چاپ اول.
سام دلیری، کاظم ( 1389)، « تأثیر جهانیشدن بر دوگانگی فرهنگی »، مطالعات میان فرهنگی، شماره 11، 87 -102.
سردارنیا، خلیل ( 1390 ) درآمدی بر جامعهشناسی سیاسی جدید، تهران: نشر میزان.
شرف الدین، سیدحسین؛ ظریفیان، محمدحسین و صابر کیوج، اسمائیل (1391)، ،« جهانی شدن و فناوری ارتباطی در ایران پس از انقلاب »، مطالعات انقلاب اسلامی، شماره 29 .135- 160
صالحی امیری، سیدرضا و عظیمی دولتآبادی، امیر ( 1387)، « جهانی شدن و سیاست فرهنگی جمهوری اسلامی ایران »،پژوهشگاه متین، شماره 4 .69- 94
صبوری خسروشاهی، حبیب و آذرگون، نسرین (1392)، « شبکه های اجتماعی مجازی (فیس بوک) بر هویت اجتماعی »، مطالعات رسانه ای،سال هشتم،شماره 21
عاملی سعیدرضا ( 1388 )، شبکه های علمی مجازی، تهران: پژوهشکدة مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
علیزاده، توحید و محمدی، نریمان ( 1394)، « بررسی نقش شبکه اجتماعی وایبر دربر ساخت هویت نسلی جوانان »، مطالعات فرهنگ - ارتباطات، دوره 16 ، شماره 32، 120-144
فتحی، سروش و مطلق، معصومه( 1390)، « جهانی شدن و فاصله نسلی: مطالعه جامعه شناختی فاصله نسلی با تأکید بر فن آوری اطلاعات و ارتباطات»، مطالعات راهبردی جهانی شدن،دوره 2، شماره 5، 145 – 177
فرهنگی، علی اکبر و کیانا، هانیه( 1391)، « رسانه ها در تبلیغ سبک زندگی غربی با تأکید بر الگوی پوشش غربی»، پاسداری فرهنگی،دورة 2، شماره 8، .139 - 163
فلاح، محمدجواد ( 1399)، دیدگاه های اخلاقی در بیانیه گام دوم انقلاب »، ویژه نامه سیاست نامه انقلاب (کند و کاوی در بیانیۀ گام دوم انقلاب)، شماره 116، .40- 43
فیرحی، داوود ( 1382)، « ملاک های سیلان یا انقطاع نسل ها (مجموعه مقالات) »، مجمومه مقالات نگاهی به پدیدة گسست نسل ها (رویکرد فلسفی، جامعه شناسی، روانشناسی، سیاسی، تاریخ و ادبی)، به اهتمام علی اکبر علیخانی، تهران، پژوهشکدة علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی، دفتر مطالعات و تحقیقات سیاسی وزارت کشور، 70- 90
قادری، حاتم ( 1382)، « انقطاع نسل ها- انقلابی کامل (مجموعه مقالات) »، مجمومه مقالات نگاهی به پدیدة گسست.
نسل ها (رویکرد فلسفی، جامعهشناسی، روانشناسی، سیاسی، تاریخ و ادبی)، به اهتمام علی اکبر علیخانی، تهران: پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی، دفتر مطالعات و تحقیقات سیاسی وزارت کشور، 170-190
کاستلز، مانوئل( 1380 ) عصر اطلاعات؛ اقتصاد، جامعه و فرهنگ، ترجمه احد علیقلیان و افشین خاکباز، تهران: طرح نو.
محسنی، منوچهر ( 1381 ) مقدمات جامعه شناسی، تهران: نشر دوران، چاپ هجدهم
مصطفوی، فرحناز و قادیان، فاطمه ( 1396)، « نقش شبکه های اجتماعی (تلگرام) در شکل گیری سبک زندگی دانشجویان مورد مطالعه (دانشجویان گروه علوم انسانی دانشگاه پیام نور مرکز شهرضا)» مجموعه مقالات اولین کنفرانس بین المللی علوم اجتماعی، تربیتی علوم انسانی و روانشناسی.
معمار، پریا؛ عدلی پور، صمد و خاکسار، فائذه ( 1391)، « شبکه های اجتماعی مجازی و بحران هویت (با تأکید بر بحران هویت ایران)»،مطالعات و تحقیقات اجتماعی درایران، شماره 4، 155-176
مهدی زاده، محمد(1384)، مطالعه تطبیقی نظریه کاشت و دریافت در ارتباطات،تهران: مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامهای سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، چاپ اول.
نورائی، مهرداد ( 1392)، «ارتباطات رسانه ای، فرهنگ و هویت در فرآیند جهانی شدن»،جامعه پژوهی فرهنگی، شماره 3، 137-151
نشست علمی ساختار اجتماعی واقعیت به مناسبت پنجاهمین سال نگارش کتاب، 7 بهمن ماه 1393 با حضور غلامحسین مقدم حیدری، سید آیه ا... میرزائی، لطیف عیوضی و ابوالفضل مرشدی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
هوشیار، مهدی و مهدیزاده، محمد (1399)، « چهارچوب سازی وگفتمان سازی رسانه ها در پوشش اخبار»، مطالعات میان رشته ای ارتباطات و رسانه، شماره 1، 125-163
عاملی، سعیدرضا ( 1394 )، نظریه دوفضائی شدن جهان، نشست بین المللی سلامت و سبک زندگی: فرهنگ و فضای مجازی، به نشانی اینترنتی:
ناظری، مهرداد ( 1387 )، بررسی جامعه شناختی گسست نسل ها، به نشانی اینترنتی: www.noormags.ir /view/fa/articlepage/ 39693
Duncan, Steve. (2005). Is there a Generation Gap?. Taken from Hall
Hindi، Gizel, Ed. D,. (2014). The effects of globalization on identity، Lebanese University Lebanon European Scientific Journal /SPECIAL/ edition vol.1
Kaul، Vineet. (2012). Globalization and crisis of cultural identity Journal of Research in International Business and Management، Vol. 2(13): 341-349
Robertson، R, Khondker، H.H. (1998). Discourses of globalization, Preliminary considerations, International sociology, 13(I), 25-40.
https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/026858098013001004
www.ombudsman.gov.ph/UNDP4/wpcontent/uploads/.../DimesionGlobal_Html.pdf
http://www.interesjournals.org/JRIBM Copyright ©2012 International Research Journals
_||_