ارائه یک مدل جدید پیش بینی عمر خستگی کم چرخه آلیاژ منیزیم براساس روش انرژی کرنش پلاستیک تصحیح شده
Subject Areas : Journal of Simulation and Analysis of Novel Technologies in Mechanical Engineeringمحمد آزادی 1 , غلامحسین فرهی 2
1 - دکتری، کارگروه خستگی و سایش در مواد، شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو (ایپکو)، تهران، ایران
2 - استاد، آزمایشگاه تخمین و بهبود مواد، دانشکده مکانیک، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران
Keywords: سرسیلندر, خستگی کم چرخه, مدل پیش بینی عمر خستگی, آلیاژ منیزیم,
Abstract :
امروزه تکنولوژی به سمت استفاده از موادی همچون آلیاژهای منیزیم، با نسبت استحکام به وزن بالا در قطعات موتوری، تمایل دارد. بطور معمول، از انواع چدن و آلیاژهای آلومینیوم در ساخت سرسیلندر و بلوک سیلندر موتورها استفاده میشود. اما آلیاژهای منیزیم، خواص فیزیکی و مکانیکی نزدیکی به آلیاژهای آلومینیوم داشته و تا حدود 40 درصد وزن را کاهش میدهند. در این مقاله، یک مدل جدید پیشبینی عمر خستگی کمچرخه برای آلیاژ منیزیم، بر اساس روش انرژی ارائه شده و به جهت تدوین آن، از نتایج آزمون خستگی کمچرخه روی نمونههای منیزیمی استفاده شده است. این مدل در مقایسه با دیگر تئوریهای موجود، از پارامترهای مادی کمتری برخوردار است و دارای دقت مناسبتری میباشد؛ چراکه در روش انرژی، از رابطه عمر- کار پلاستیک که معادل با ضرب همزمان عددهای تنش و کرنش پلاستیک میباشد، استفاده میشود. با توجه به خواص نرم شوندگی آلیاژهای منیزیم و آلومینیوم, انرژی کرنش پلاستیک میتواند انتخاب مناسبی باشد؛ چراکه در چرخه بارگذاری خستگی، عدد حاصل ضرب تنش در کرنش پلاستیک میتواند ثابت بماند. همچنین، اثر تنش میانگین بصورت یک ضریب تصحیح در مدل پیشبینی عمر خستگی کمچرخه اعمال شده است. نتایج حاصل از مدل ارائه شده، تطابق خوبی را با نتایج آزمون نشان میدهد.
[1] Tharumarajah A., Koltun P., Is there an environmental advantage of using magnesium components for light-weighting cars?, Journal of Cleaner Production, Vol. 15, 2007, pp. 1007-1013.
[2] Okamoto Y., Kinoshita K., Tanizawa M., Yoshida K., Magnesium alloy for casting and magnesium-alloy cast product, United States Patent Application Publication, No. US 2010/0119405-A1, 2010.
[3] Park H.M., Magnesium alloy engine block, United States Patent Application Publication, No. US 2010/0050977-A1, 2010.
[4] Eisenmeier G., Holzwarth B., Hoeppel H.W., Mughrabi H., Cyclic deformation and fatigue behaviour of the magnesium alloy AZ91, Materials Science and Engineering, Vol. 319-321, 2001, pp. 578-582.
[5] Pekguleryuz M.O., Kaya A.A., Creep resistant magnesium alloys for powertrain applications, Proceedings of the 6th International Conference Magnesium Alloys and Their Applications, Wolfsburg, Germany, 2004.
[6] Hasegawa S., Tsuchida Y., Yano H., Matsui M., Evaluation of low cycle fatigue life in AZ31 magnesium alloy, International Journal of Fatigue, Vol. 29, 2007, pp. 1839-1845.
[7] Xue Y., Horstemeyer M.F., McDowell D.L., Kadiri H.E., Fan J., Microstructure-based multistage fatigue modeling of a cast AE44 magnesium alloy, International Journal of Fatigue, Vol. 29, 2007, pp. 666-676.
[8] Begum S., Chen D.L., Xu S., Luo A.A., Low cycle fatigue properties of an extruded AZ31 magnesium alloy, International Journal of Fatigue, Vol. 31, 2009, pp. 726-735.
[9] Beguma S., Chen D.L., Xu S., Luoc A.A., Effect of strain ratio and strain rate on low cycle fatigue behavior of AZ31 wrought magnesium alloy, Materials Science and Engineering, Vol. 517, 2009, pp. 334-343.
[10] Park S.H., Hong S.G., Lee B.H., Bang W., Lee C.S., Low-cycle fatigue characteristics of rolled Mg-3Al-1Zn alloy, International Journal of Fatigue, Vol. 32, 2010, pp. 1835-1842.
[11] Kwon S., Song K., Shin K.S., Kwun S.I., Low cycle fatigue properties and cyclic deformation behavior of as-extruded AZ31 magnesium alloy, Transactions of Nonferrous Metals Society of China, Vol. 20, 2010, pp. 533-539.
[12] Li Q., Yu Q., Zhang J., Jiang Y., Effect of strain amplitude on tension–compression fatigue behavior of extruded Mg6Al1ZnA magnesium alloy, Scripta Materialia, Vol. 62, 2010, pp. 778-781.
[13] Li Q., Yu Q., Zhang J., Jiang Y., Multiaxial fatigue of extruded AZ61A magnesium alloy, International Journal of Fatigue, Vol. 33, 2011, pp. 437-447.
[14] Gocmez T., Awarke A., Pischinger S., A new low cycle fatigue criterion for isothermal and out-of-phase thermo-mechanical loading, International Journal of Fatigue, Vol. 32, 2010, pp. 769-779.
[15] Trampert S., Gocmez T., Pischinger S., Thermo-mechanical fatigue life prediction of cylinder heads in combustion engines, Journal of Engineering for Gas Turbines and Power, Vol. 130, 2008, pp. 1-10.
[16] Lagoda T., Energy models for fatigue life estimation under uniaxial random loading, Part I: The model elaboration, International Journal of Fatigue, Vol. 23, 2001, pp. 467-480.
[17] Minichmayr R., Riedler M., Winter G., Leitner H., Eichlseder W., Thermo-mechanical fatigue life assessment of aluminium components using the damage rate model of Sehitoglu, International Journal of Fatigue, Vol. 30, 2008, pp. 298-304.
[18] Minichmayr R., Riedler M., Eichlseder W., Fatigue analysis of aluminum components using the damage rate model of Neu/Sehitoglu, International Workshop on Thermo-Mechanical Fatigue, Berlin, Germany, 2005.
[19] Riedler M., Winter G., Minichmayr R., Eichlseder W., Applicability of plastic and total hysterias energy criterions for simulating the TMF lifetime, International Workshop on Thermo-Mechanical Fatigue, Berlin, Germany, 2005.
[20] Song G., Hyun J., Ha J., Creep-fatigue life prediction of aged 13CrMo44 steel using the tensile plastic strain energy, Temperature-Fatigue Interaction, edited by L. Remy and J. Petit, Elsevier Science Ltd. and ESIS, 2002.
[21] Farrahi G.H., Azadi M., Winter G., Eichlseder W., A new energy-based isothermal and thermo-mechanical fatigue lifetime prediction model for aluminum-silicon-magnesium alloy, Fatigue and Fracture of Engineering Materials and Structures, 2013, DOI: 10.1111/ffe.12078.