تحلیل اثرات مواد متخلخل در سیستم مکش موتور خودرو به روش انرژی آماری
Subject Areas : Journal of Simulation and Analysis of Novel Technologies in Mechanical Engineeringمحمدحسن شجاعی فرد 1 , روح ا... طالبی 2 , مائده امیرپور ملا 3 , رضا احمدی 4
1 - استاد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت ایران.
2 - استادیار، دانشکده مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت ایران
3 - کارشناس ارشد، دانشکده مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت ایران
4 - دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت ایران
Keywords: افت انتقال صوت, تحلیل انرژی آماری, سیستم مکش موتور, مواد متخلخل,
Abstract :
در این مقاله تحلیل رفتار آکوستیکی سیستم مکش موتور خودرو به منظور بررسی اثرات استفاده از مواد متخلخل عایق صوت در آن برای کاهش سطح صدای داخل خودرو به روش تحلیل انرژی آماری مورد مطالعه قرار گرفته است. ابتدا اصول و معادلات جامع روش تحلیل انرژی آماری بیان شده و سپس نحوه مدلسازی کامل سیستم مکش موتور یک خودرو با استفاده از این روش تشریح میشود. در این مدل با ایجاد زیرسیستمهای مناسب و اعمال منابع اصلی صوت موجود در سیستم مکش موتور، افت انتقال صوت و سطح فشار صوت سیستم مکش هوا در محدوده فرکانسی بالا محاسبه میشود. در ادامه نتایج بهدست آمده از تحلیل انرژی آماری سیستم مکش خودرو با دادههای آزمایشگاهی مقایسه شده و در محدوده فرکانسی بالا صحهگذاری میشوند. در نهایت به بررسی اثرات استفاده از مواد متخلخل بر روی افت انتقال صوت سیستم مکش موتور پرداخته میشود. نتایج نشان میدهند که استفاده از این مواد اثرات مطلوبی در افزایش افت انتقال صوت سیستم مکش موتور و نیز کاهش سطح صدای داخل کابین خودرو خواهند داشت.
[1] Lyon R. H., Dejong R. G., Theory and Application of SEA, Butterworth-Heinemann, Second Edition, 1995.
[2] Ohadi hamedani A., Langroudi J., Forecast of SPL of Acoustical Cavity in High Frequency Range Using SEA, 12th annual conference on mechanical engineering, Tehran university, Iran, 2004.
[3] Dejong R. G., Owerview of Statistical Energy Analysis, SAE Con., SEA Work Shop,2001.
[4] Dejong R. G, Bharj T. S. & Lee J. J., Vehicle Wind Noise Analysis Using a SEA Model with Measured Source Levels, SAE paper, 2001,
pp. 1611-1629.
[5] Dejong R. G., A Study of Vehicle Interior Noise Using Statistical Energy Analysis, SAE Paper 850960, 1985.
[6]. Cimerman B., Bremner P., Yang Qian and Van Buskirk J. A., Incorporating Layered Acoustic Trim Materials in Body Structural-Acoustic Models, SAE 951307, 1995, pp. 2289-2294.
[7] Dias T., Monaragala R. and Needham P., Analysis of Sound Absorption of Truck spacer Fabrics to Reduce Automotive Noise, Measurement Sience and Technology, Vol. 18, 2007, pp. 2657-2666.
[8] Kino H., Ogasawara Y., Ito S. , Komori T., Air Intake Duct and Manufacturing Method Therefor, United State Patent, US 6,622,680 B2, 2003.
[9] Delanghe Ir. K., An Approach to Model High Frequency Vibro-Acoustic, ISAAC7, Leuven, 1996, pp. 16-19.
[10]. AutoSEA2 User's Guide, ESI Group., July 2004.
[11] www.cctplastics.com/polypropylene.
]12[ تست صوت سیتم مکش موتور EF7، موجود در مرکز تحقیقات ایران خودرو (NPD).
[13] Steel J. A., A study of engine noise transmission using statistical energy analysis, Proceedings of the institution of mechanical engineers, ProQuest Science Journals,3, 2005, pp. 205- 213.
[14] AutoSEA2 Theory & Q. A. Manual, Vibro-Acoustic Science, 2005.