ارائه مدلی برای پیش بینی سایش غلتکهای نورد گرم
Subject Areas : Journal of Simulation and Analysis of Novel Technologies in Mechanical Engineering
1 - 1- کارشناس ارشد، دانشکده مکانیک، دانشگاه صنعتی اصفهان.
2 - استاد، دانشکده مکانیک، دانشگاه صنعتی اصفهان.
Keywords: المان محدود, پروفیل سایش, نورد گرم, غلتک کاری,
Abstract :
در این مقاله سعی شده است پدیده سایش به طور کامل معرفی گردد و پارامترهای مؤثر بر سایش غلتکهای کاری نورد گرم مورد بررسی قرار گیرد. همچنین، انواع مکانیزمهای سایش غلتکهای کاری و تفاوت آنها در قفسههای مختلف بیان شدهاند. با استفاده از روش المان محدود، و نوشتن برنامهی مربوطه، نورد گرم، مدلسازی شده و با استفاده از توزیع فشار در طول غلتک، سایش اندازهگیری میشود. برای به دست آمدن ضریب تجربی موجود در معادله، سایش ناشی از عبورهای مختلف، جمع و با سایش واقعی حاصل از نمونه تست انجام شده در خط نورد گرم شرکت فولاد مبارکه، کالیبره میشود. نتایج به وسیله مقایسه نیروی بهدست آمده با نیروی نورد واقعی تأیید میشود. در نهایت سایش تئوری و تجربی برای یک قفسه با یکدیگر مقایسه میشود.
[1] Burwell J.T., Survey of possible wear mechanisms, Wear, Vol. 1, 1957, pp. 119-141.
[2] Sachs G., Latorre J.V., Roll Wear in Finishing Trains of Hot Strip Mills, J. Iron & Steel Eng., No. 12, 1961, pp. 71.
[3] Tong K.N., Chakko M.K., Predictions of Roll Spalling in 4-High Mills Based on Fatigue Strength of Roll Materials and Wear Pattern of Rolls, AISE Yearly Proceedings, 1964, pp. 539-569.
[4] Oike Y., Tetsu-to-Hagane J., Iron & Steel Inst, Vol. 63 No. 4, 1977, p.S222 (in Japanese).
[5] Nakanishi T., Application of Work Roll Shift Mill HCV Mill to Hot Strip and Plate Rolling, Hitachi Review, Vol. 34 No. 4, 1985, pp.153-160.
[6] Ginzburg V.D., Profile and Flatness of Flat Rolled Products, New York, 1989, pp. 24-171.
[7] Williams R.V., Boxall G.M., Roll Surface Deterioration in Hot Rolling Mill, J. Iron Steel Inst., Vol. 203, 1965, pp. 367-377.
[8] Schey J.A., Tribology in Metalworking. Friction, Lubrication and Wear, American Society for Metals, Metals Park, Ohio, 1983, pp. 131-341.
[9] Pellizzari M., Molinari A., Straffelini G., Tribological behaviour of hot rolling rolls, Wear, Vol. 259, 2005, pp. 1281-1289.
[10] Shaughnessy R.N., J. Iron Steel Inst., Vol.
206, 1968, pp. 981-986.
[11] Shiraiwa T., Matsuno F., Taghashira H., Tetsu-to-Hagane, J. Iron & Steel Inst, Vol. 57, 1971, pp.131-145.
[12] Toda K., Imai, I., Inui R., Proc. Conf. Sci. Tech. Iron Steel, Iron Steel Inst., Japan, Tokyo, 1971, pp. 736-739.
[13] Melfo W.M.C., Analysis of Hot Rolling Events that Lead to Ridge-Buckle Defect in Steel Strips, PhD thesis, School of Mechanical, Materials and Mechatronic Engineering, University of Wollongong, Australia, 2006.
[14] Jonsson M., TM-Rolling of Heavy Plate and Roll Wear, Licentiate thesis, Department of Applied Physics and Mechanical Engineering, Division of Material Mechanics, Luleå University of Technology, Sweden, 2006.
[15] Jonsson M., FEM-Simulation on the Influence of Roll Wear on Roll Force Prediction with CVC-Rolls, Department of Applied Physics and Mechanical Engineering, Division of Material Mechanics, Luleå University of Technology, Sweden, May 2004.
[16] Ginzburg V.B., steel rolling technology, New York, 1985.