تاثیر سختی تکیه گاه بر روی رفتار جاذب انرژی استوانهای در تصادف از جلو
Subject Areas : Journal of Simulation and Analysis of Novel Technologies in Mechanical Engineeringحسین خانجانی 1 , احمد کشاورزی 2
1 - کارشناس ارشد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، اصفهان، ایران
2 - 1. استادیار،دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، اصفهان، ایران، 2. باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر، اصفهان، ایران
Keywords: انرژی جذب شده, جاذبهای انرژی, تکیهگاه الاستیک, مدل جرم و فنر,
Abstract :
سازههای جدار نازک امروزه به عنوان جاذبهای انرژی در سازه خودرو به صورت گسترده مورد استفاده قرار میگیرند، تاکنون محققان زیادی به مطالعه رفتار این جاذبها در هنگام اعمال ضربه پرداختهاند، مطالعه جذب انرژی و بیشینه نیروی ضربه بخش اصلی این تحقیقات را تشکیل میدهد، میزان جذب انرژی و مقدار بیشینه نیروی ضربه در این سازهها به پارامترهای زیادی مانند شرایط مرزی، نرخ کرنش، تاریخچه بارگذاری، هندسه و انرژی ورودی (وزن و سرعت ضربه زننده) وابسته است، در این مقاله رفتار یک جاذب با مقطع دایرهای هنگام اعمال ضربه محوری مورد بررسی قرار میگیرد، بر خلاف تحقیقات گذشته که رفتار جاذب با گذاشتن تکیهگاه صلب مورد بررسی قرار گرفته است، در این مقاله تکیهگاه به صورت الاستیک مدلسازی خواهد شد و رفتار جاذب با داشتن این نوع تکیهگاه مورد مطالعه قرار میگیرد. از روش عددی برای انجام این کار تحقیقاتی استفاده شده است. با توجه به هزینه بالای آزمایشها، زمانبر بودن آنها و استفاده از فرضیات ساده کننده به منظور مدلسازی ماده در استخراج مدل نظری، در این مقاله مدل عددی با در نظر گرفتن خصوصیات کامل ماده ایجاد میگردد، تا پس از صحهگذاری نتایج آن با نتایج عددی باعث کاهش هزینه و زمان در انجام مطالعه بر روی این نوع جاذبها شود. نتایج بدست آمده نشان میدهد که کاهش سختی تکیهگاه بر روی رفتار دینامیکی جاذبهای انرژی تاثیر دارد و میتواند باعث کاهش نیروی بیشینه، کاهش میزان جذب انرژی و کاهش بازده نیرو ضربه شود
[1] Pugsley A., Macaulay M., The large scale crumpling of thin cylindrical columns, Quarterly Journal of Mechanics & Applied Mathematics, vol. 13(1), 1960, pp. 1-9.
[2] Alexander J., An approximate analysis of the collapse of thin-cylindrical shells under axial loading, Quarterly Journal of Mechanics & Applied Mathematics, vol. 13, 1960.
[3] Andrews K.R.F., England G.L., and E. GHANI, Classification of the axial collapse of cylindrical tubes under quisi-static loading, International Journal Mechanic Science, vol. 25(9), 1983, pp. 687-696.
[4] Gupta N., Nagesh K., Experimental and Numerical Studies of the Collapse of Thin Tubes under Axial Compression, Latin American Journal of Solids and Structures, vol. 1, 2004, pp. 233-260.
[5] Gupta N.K., Venkatesh, Experimental and numerical studies of impact axial compression of thin-walled conical shells. International Journal Impact Engineering, vol. 34(4), 2007, pp. 708-720.
[6] Bardi, F.C., Yun H.D., Kyriakides S., on the axisymmetric progressive crushing of circular tubes under axial compression. International Journal of Solids and Structures, vol. 40, 2003, pp. 3137–3155.
[7] Nagel G.M., Thambiratnam D.P., Computer simulation and energy absorption of tapered thinwalled rectangular tubes. Thin Wall Structures, vol. 43, 2005, pp. 1225–1242.
[8] Reid J.D., Crashworthiness of Automotive steel mid rails: thickness and material sensitivity. Thin Wall Structures, vol. 2, 1996, pp. 83–103.
[9] Liu, Y., Crashworthiness design of multi-corner thin-walled columns. Thin Wall Structures, vol. 46, 2008, pp. 1329-1337.
[10] Liu Y., Optimum design of straight thin-walled box section beams for crashworthiness analysis, Finite Element in analysis and Design, vol. 44, 2008, p. 139–147.
[11] Yamazaki K. Han J., Maximization of the crushing energy absorption of cylindrical shells, Advances in Engineering Software, vol. 31, 2000, pp. 425–434.
[12] Hou S., et al., Multiobjective optimization for tapered circular tubes, Thin-Walled Structures, vol. 49, 2011, pp. 855-863.
[13] Forsberg J., Nilsson L., Evaluation of response surface methodologies used in crashworthiness optimization, International Journal Impact Engineering, vol. 32, pp. 759–777.
[14] Zhang Y., Zhu P., Chen G., Lightweight Design of Automotive Front Side Rail Based on Robust Optimization, Thin Wall Structures, vol. 45, 2007, pp. 670–676.
[15] Shi Y., et al., Lightweight design of automotive front side rails with TWB concept, Thin Wall Structures, Vol. 45, 2007, pp. 8–14.
]16[ عبدالله، ا.، بهینه سازی تیوپهای مدور با روش RMS به منظور کاهش صدمه به سرنشینان خودرو در برابر بارهای ضربهای، دانشکده مهندسی خودرو، 2010، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران.
]17[ ابراهیمی، م.ر.، جذب انرژی برخورد با استفاده از الگوریتم ژنتیک،دانشکده مهندسی خودرو، خرداد 1389، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران.
[18] Kim H.S., Wierzbicki T., Closed-from solution for crushing response of three-dimensional thinwalled THINWALLED S FRAME WITH RECTANG, International Journal Impact Engineering , vol. 30, 2004, pp. 87–112.
[19] Hosseini-Tehrani P., Asadi E., Effects of new materials on the crashworthiness of S-rails, Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part L: Journal of Materials: Design and Applications, Vol.222 (1), 2008, pp. 37-44.
[20] AlaviNia A., et al., Effects of buckling initiators on mechanical behavior of thin-walled, International Journal of Thin-Walled Structures, vol. 59, 2012, pp. 87–96.
[21] Durrenbergera L., Lemoinea X., Molinarib, Effects of pre-strain and bake-hardening on the crash properties of a top-hat section, Journal of Materials Processing Technology, 2011, pp. 1937– 1947.
[22] Karagiozova D., Alves M., Transition from progressive buckling to global bending of circular shells under axial impact––Part I: Experimental and numerical observations. International Journal of Solids and Structures, vol. 41, 2004, pp. 1565–1580.
[23] Karagiozova D., Alves M., Transition from progressive buckling to global bending of circular shells under axial impact––Part II: Theoretical analysis. International Journal of Solids and Structures, vol. 41, 2004, pp. 1581–1604.
[24] Rusinek A., et al., Effect of plastic deformation and boundary conditions combined with elastic wave propagation on the collapse site of a crash box, Thin-Walled Structures, vol. 46, 2008, pp. 1143–1163.
[25] Bayata, V., Hosseini-Tehrania P., Study on crashworthiness of wagon's frame under frontal impact frontal impact. International Journal of Crashworthiness, vol. 16(1), 2011, pp. 25-39.
[26] El-Magd E., H.G., Tham R., Hooputra H., Werner H. Fracture Criteria for Automobile Crashworthiness Simulation of Wrought Aluminium Alloy Components, Mat.-wiss.u. Werkstof ftech, vol. 32, 2001, pp. 712-724.
[27] Schmitt W., S Un D.Z., B Lauel, J.G., HRISTLEIN C.J., Improved Description of the Material Behaviour of Aluminium Automobile Components by the Gurson Model, In Proceeding of the 31 st, International Symposium on Automotive Technology and Automation, 1998.
[28] Kitamura O., FEM approach to the simulation of collision and grounding damage. Marine Structures, vol. 15, 2002, pp. 403–428.
[29] Pickett K., et al., Failure prediction for advanced crashworthiness of transportation vehicles. International Journal of Impact Engineering, vol. 30, 2004, pp. 853–872.
[30] Dorian K., et al., Plasticitu and damage in aluminum syntactic foams deformed under dynamic and quasi-static condition. Materials Science and Engineering: A, vol. 391 (1-2), 2005, p. 408–417.
[31] Tabiei A., Yi W., Goldberg R., Non-linear strain rate dependent micro-mechanical composite material model for finite element impact and crashworthiness simulation, International Journal of Non-Linear Mechanics, vol. 40, 2005, pp. 957–970.