اثر استفاده از گیربکس پیوسته متغیر (CVT) بر عملکرد خودروی سمند
Subject Areas : Journal of Simulation and Analysis of Novel Technologies in Mechanical Engineeringمحسن اصفهانیان 1 , محسن نیکبین 2
1 - استادیار، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشکده مهندسی مکانیک.
2 - کارشناس ارشد، مهندسی مکانیک طراحی کاربردی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینیشهر
Keywords: CVT, ADVISOR, FTP, کاهش مصرف سوخت,
Abstract :
در این مقاله به بررسی استفادهی از گیربکسهای پیوسته متغیر (CVT) بر روی خودروی داخلی سمند پرداخته شده است. برای بررسی چگونگی استفاده از آن برروی خودروی سمند، این خودرو با مکانیزم CVT در محیط نرمافزار ADVISOR شبیهسازی شده و سپس با سمند فعلی که دارای جعبهدنده معمولی است، مقایسه شده است. سپس، به تحلیل نتایج حاصل از عملکرد این خودروی شبیهسازی شده پرداخته شده است. این تحلیل شامل انتخاب و معرفی سیکل حرکت شهری مناسب، میزان مصرف سوخت و عملکرد خودرو تحت سیکل حرکتی یکسان برای هر دو خودرو است. اثر سیکلهای حرکتی مختلف و بررسی رفتار قوای محرکه نیز در هر دو صورت گرفتهاست. نتایج بهدست آمده نمایانگر کاهش مصرف سوخت و افزایش بازده نهایی در اثر استفاده از مکانیزم CVT است. در انتها ارزش اقتصادی استفاده از این مکانیزم CVT به اختصار بیان شده است.
[1] Birch, Stuart, Audi takes CVT from 15th century to 21st century (English), Automotive Engineering International Magazine, SAE International, Retrieved on Nov. 2007.
[2] Harris, William, How CVTs work (English) article, How Stuff Works, Inc. online resource (auto.howstuffworks.com, Retrieved on Dec. 2007.
[3] Iran Khodro archive, Samand owner’s handbook, Published by Iran Khodro Industrial Group (English), , 1st Edition, October 2002.
[4] شرکت ساپکو، جزوه مکانیک خودرو- بخش ترمودینامیک، انتشارات ساپکو،، 1382.
[5] نیکبین، م.، پایاننامه کارشناسی ارشد، بررسی استفاده از CVT برروی خودروهای داخلی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خمینی شهر، 1387.