The Relationship Between JIT-Based Quality Management and Financial Performance in Car Company Listed on the Stock Exchange
Subject Areas :
Biannual Journal of Value Chain Management
aysan seyfi
1
,
hossein Boudaghi Khajeh Nobar
2
1 - 1- دانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
2 - استادیار گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
Received: 2016-04-13
Accepted : 2016-06-12
Published : 2016-05-21
Keywords:
financial performance,
Quality Management System,
Just in time production system (JIT),
Return on assets,
Return on equity,
Abstract :
Nowadays, the quality management systems are important in the management of companies and organizations. Purpose of these systems is to increase profitability, survival of the organization and customer's satisfaction, along with steady decline of real costs. The implementation of these strategies can help organization to move from traditional form and led to dynamic and flexible structure. Thus many organizations cost a lot to achieve the benefits of establishment these systems. But in some cases, due to lack of correct understanding of the systems and particular conditions of the organization, implementation of these strategies leads to failure. The purpose of this paper is to examine the relationship between JIT-based quality management and financial performance of organizations. To do so, car companies listed on the stock exchange during the years 1389-1385 selected and their financial information examined. The results indicated that between JIT-based quality management and return on equity, there is a significant relationship at the 99% confidence level while, there is no any significant relationship between JIT-based quality management and return on assets.
References:
تهرانی، رضا،. هاشمینژاد، سید محمد،. صیقلی، محسن. (1391). ارزیابی تاثیر سیستمهای مدیریت کیفیت بر عملکرد مالی شرکتهای بورسی، فصلنامه علمی - پژوهشی دانش سرمایهگذاری، سال اول، شماره چهارم، زمستان، 212-195.
تی.سی.ای، چنگ،. پودلسکی، سوزان. (1380). نظام تولید بهنگام، ترجمه سیدحسن افتخاریان و حمیده غیاثوند، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی، تهران، چاپ اول، صص 287-294.
جعفرنژاد، احمد،. (1385). مباحث نوین در مدیریت تولید و عملیات، دانشگاه تهران، انتشارات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
سلطانی، منوچهر،. (1376). مقدمهای بر نظام تولید بموقع، انتشارات آستان قدس رضوی، دانشگاه امام رضا علیهالسلام، چاپ اول صص 75-73.
سید حسینی، سید محمد،. امیران، حیدر،. (1380). ارزیابی عملکرد حاصل از اجرای سیستمهای مدیریت کیفیت در شرکتهای تولیدی، دانش مدیریت، سال چهاردهم، شماره 54، پاییز، صص91-55.
شاهین، آرش،. رشید کابلی، مجید،. نظری، مهیار. (1387). رابطه بین استقرار مدیریت کیفیت فراگیر و عملکرد و وضعیت مالی، پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت بازرگانی گرایش مالی.
کاظمی، مصطفی،. رحیم نیا، فریبرز،. ابوی طرقبه، صدیقه. (1392). بررسی تاثیر مدیریت کیفیت جامع بر عملکرد سازمانهای کارآفرین، دومین همایش ملی مدیریت و کارآفرینی خوانسار، 18 و 19 اردیبهشت 1392، ص70.
محقر، علی،. معین نجفآبادی، فقیه،. بیاضی طهرابند، علی. (1389). بررسی تأثیر فعالیتهای مدیریت کیفیت بر عملکرد سازمانها؛ فصلنامه علمی- پژوهشی مدرس علوم انسانی- پژوهشهای مدیریت در ایران، دوره 14، شماره 4، زمستان ، صص 187-185.
مشبکی، اصغر. (1375). just in time و تاثیر آن بر حسابداری مدیریت، فصلنامه علمی - پژوهشی «بررسیهای حسابداری»، سال چهارم، شماره 16 و17، تابستان و پاییز، صص 23-5.
نوری، حمید،. رادرفورد، راسل. (1388). مباحث نوین در مدیریت تولید و عملیات، ترجمه دردانه داوری، بنفشه بهنام و هاله ولیان، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی، تهران، چاپ چهارم، جلد دوم، ص160.
· Duarte, A.L.D.C. M., Brito, L.A.L., Serio, L. C.D., Martins, G.S. (2011). Operational practices and financial performance: an empirical analysis of Brazilian manufacturing companies. Braz. Adm. Rev. 8, 395–411.
· Hendricks, K.B., Singhal, V.R., 1996. Quality awards and the market value of the firm: an empirical investigation. Manag. Sci. 42, 415–436.
· Klingenberg, B., Timberlake, R., Geurts, T.G., Brown, R.J. (2013). The relationship of operational innovation and financial performance – a critical perspective. Int. J.Prod. Econ. 142, 317–323.
· O’Neill, P., Sohal, A., Wei Teng, CH. (2016). Quality management approaches and their impact on firms' financial performance – An Australian study, Int. J. Production Economics.171, 381-393
· Sohal, A.S., Keller, A.Z., Fouad, R.H. (1988). A review of literature relating to JIT. International Journal of Operations & Production Management, 9, 15 – 25.
· US Government General Accounting Office. (1991). Management Practices: U.S. Companies Improve Performance through Quality Efforts. GA/NSIAD-91-190, 1–53.
_||_