Subject Areas :
جمال برزگری خانقاه 1 , رضوان حجازی 2 , فرزانه رضا زاده 3
1 - استادیار گروه حسابداری، دانشگاه یزد، دانشکده اقتصاد و مدیریت و حسابداری، یزد، ایران
2 - استاد گروه حسابداری، دانشگاه الزهراء (س)، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، تهران، ایران.
3 - کارشناس ارشد حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد طبس، خراسان جنوبی، ایران
Keywords:
Abstract :
فهرست منابع
1) ابزری، مهدی، سعید صمدی و علی صغری، (1386)، "نقش گروههای مرجع در ترغیب افراد به سرمایهگذاری در بورس اوراق بهاداراصفهان"، شماره 48، صص 3-22.
2) تهرانی، رضا، قدرتا... طالبنیا و صابر جلیلی، (1386)، "ارزیابی میزان اتکاء معاملهگران بورس اوراقبهادار تهران به اطلاعات حسابداری و غیر حسابداری در تصمیمات سرمایهگذاری"، نشریه علمی پژوهشی تحقیقات مالی، شماره 21، صص 27-46.
3) حامدیان، مهدی، (1379)، "بررسی عوامل مؤثر بر قیمت سهام و تصمیمگیری سرمایهگذاران در بورس اوراق بهادار تهران"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده علوم اداری.
4) حسن لو، علی، (1391)، "نقش تلویزیون در توسعه جایگاه بورس اوراق بهادار ایران"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت.
5) خادمی گراشی، مهدی و مصطفی قاضی زاده، (1386)، "بررسی عوامل مؤثر بر تصمیمگیری سهامداران در بورس اوراق بهادار تهران بر مبنای مدل معاملات ساختاری"، دو ماهنامه علمی - پژوهشی دانشگاه شاهد، شماره 23.
6) دادگران، سید محمد، (1382)، "افکار عمومی و معیارهای سنجش آن"، مروارید، چاپ سوم، صص 124-128.
7) شجری، هوشنگ و سولماز سادات امام، (1391)، "شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر تصمیمگیری سرمایهگذاران در بورس اوراق بهادار"، بررسیهای بازرگانی، شماره 53، صص 1-13.
8) صغری، علی، (1384)، "بررسی عوامل مؤثر بر جذب سرمایه افراد حقیقی در بورس اوراق بهادار"(مطالعه موردی: بورس اوراق بهادار اصفهان)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم اداری و اقتصاد.
9) ضیائی شهمیری، صالح، (1380)، " نقش مدیران در ارزش سهام"، ماهنامه حسابدار، شماره 127.
10) عطایی عظیمی، جواد، (1379)، "بررسی عوامل مؤثر بر تصمیمگیری سرمایهگذاران در بورس اوراق بهادار تهران"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، دانشکده علوم اداری و مدیریت بازرگانی.
11) فرخ نیا، شهریار، (1379)، "نقش اطلاعات مالی در تصمیمگیری سرمایهگذاران در بورس اوراق بهادار"، پایا ن نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم و فنون مازندران.
12) کریمی ریایی، علیرضا، محمود موسوی شیری و علی مهدوی پور، (1391)، "عوامل مؤثر بر افشای اطلاعات مالی از طریق اینترنت در وب سایت شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادارتهران"، تحقیقات حسابداری و حسابرسی، شماره 5.
13) کریمی نیا، پریسا، (1383)، "انتخاب رسانه در عملیات روانی"، فصلنامه عملیات روانی، شماره 2، صص 92.
14) محسنیان راد، مهدی، (1380)، "ارتباط شناسی"، سروش، صص 62.
15) مشکی، مهدی، (1380)، "کندوکاوی در نظریات مربوط به ارزشگذاری سهام و عوامل مؤثر بر آن"، مجله تحقیقات اقتصادی، دوره 36، شماره 2، صص 183-201.
16) مختاریان، امید، (1383)، "بررسی عوامل مؤثر بر تصمیمگیری سرمایهگذاران در بورس اوراق بهادار تهران"، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم انسانی.
17) مک کویل، د، (1385)، "مخاطب شناسی"، ترجمه مهدی منتظر قائم، دفتر مطالعات و توسعه رسانهها.
18) مهرآرا، محسن و قهرمان عبدلی، (1385)، "نقش اخبار خوب و بد در نوسانات بازدهی سهام در ایران"، فصلنامه پژوهشهای اقتصادی ایران، سال 8، شماره 26، صص 25-40.
19) Exchange (ASE), (2007), “Studies in Economics. and Finance”. Vol. 24 No. 1, PP. 32-50.
20) Electronic copy available at: http: //ssrn. com/abstract=1787346
21) Gunduz, L., J. Hatemi., "Stock Price-Volume Relation Ineast Europpan Stouk Market,Working Paper.
22) Hiroyuki, A., (2013), "Analysis of The Impact of Media Coverage on Stock Crashes and Jumps, Pacific-Basin Finance Journal, No.24, PP. 22–38.
23) Hawfeng, S., (2011), "Media Coverage and The Stock Price Bubbles.
24) Hill,Clayer, A.,( 1997), "The Political Determinants of Iinvesters Behevior, Universiy”
25) Http: //Giti221. Blogfa. Com/Post-15.
26) IV sia, Chang., (2004), "The Visual Investor: How to Spot Market Trends. Annual Investor Survey.
27) Mayya, M. R., (2003), "Regional Stock Exchange”
28) From: Http://WWW.Bseindia.Com/Downloads/Regionals Tock & Change.Pdf
29) Maditinos, Dimitrios. I; Sevic, Zeliko; "Theriou,Nikolaos G.; Investors’ Behaviour in The AthensStock
30) Raymond, S (2011) "Media Coverage of Corporate Governance Scandals and Stock Market”
31) Russel J. Fuller & James L. Fuller, “Modern Investment and Security Analysis”, MCG raw –Hill. No.987، PP. 96
32) Returns" Electronic Copy Available at: Http: //Ssrn. Com/Abstract=1869454.
پیوست: پرسشنامه
پاسخ دهنده گرامی
با سلام و احترام
همانگونه که مستحضرید، عوامل بسیاری بر تصمیم افراد به سرمایهگذاری در بورس اوراق بهادار اثر گذارند که از جمله میتوان به شرایط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، عملیات کارگزاران و همچنین نحوه اطلاعرسانی در مورد بورس و سهام موجود در آن یاد کرد. درک رایج این است که رسانههای عمومی میتواند نقش عمدهای در این راه ایفا نمایند. پژوهش حاضر بدنبال ارزیابی این نقش و تفاوت آن در بین رسانههای مختلف را دارد. لذا پاسخهای ارائه شده توسط جنابعالی به پرسشنامه زیر در جهت پربار نمودن این تحقیق و تعیین نقش واقعی رسانههای جمعی در توسعه بازار سرمایه خواهد نمود. لذا خواهشمند است در موارد زیر بهترین گزینه را انتخاب فرمائید. پاسخهای شما به این پرسشنامه محرمانه بوده و صرفاً مورد تحلیل آماری قرار خواهد گرفت.
با تشکر از همکاری شما
مشخصات عمومی پاسخگو:
الف) شغل: ب) میزان تحصیلات: ج) سن: د) مکان بورس: (تهران (کرج (قزوین
ه) جنسیت: (مرد (زن و) تجربه سرمایهگذاری در بورس اوراق بهادار به سال:
بسیار زیاد |
زیاد |
متوسط |
کم |
بسیارکم |
||
|
سرمایه گذار محترم میزان تأثیر شاخصهای زیر در مشارکت در بورس را بیان کنید. |
|||||
1 |
اطلاع رسانی پیرامون سرمایه گذاری در صنایع بورسی |
|||||
2 |
میزان آموزش از طریق رسانهها |
|||||
3 |
شناخت از شرکت و محصولات آن |
|||||
سرمایه گذار محترم میزان تأثیر شاخصهای زیر در انتخاب سهام را بیان کنید. |
||||||
1 |
اخبار سیاسی (توجه به مسائل سیاسی داخلی و بین الملل) |
|||||
2 |
اخبار اقتصادی (شامل اخبار بازار سرمایه و اوضاع اقتصادی داخلی و بین الملل) |
|||||
3 |
پیش بینی درآمد هر سهم (EPS) |
|||||
4 |
سود نقدی هر سهم (DPS) |
|||||
5 |
نسبت قیمت به سود (P/E) |
|||||
6 |
حجم معاملات |
|||||
میزان استفاده شما از هر یک از رسانههای زیر جهت پیگیری اخبار مربوط به سرمایه گذاری تا چه حد است؟ |
||||||
بسیار زیاد |
زیاد |
متوسط |
کم |
بسیار کم |
||
1 |
رادیو |
|||||
2 |
تلویزیون |
|||||
3 |
روزنامهها |
|||||
4 |
مجلات و ماهنامهها |
|||||
5 |
شایعات و شنیدههای بازار، نقل دهان به دهان |
|||||
6 |
سامانه بورس همراه |
|||||
7 |
اینترنت |
یادداشتها