The Effect of Organizational Culture on the Relationship between Earnings Management and the Readability of Financial Statements
Subject Areas :
محدثه ریاحی نژاد
1
,
افسانه توانگر
2
1 - گروه حسابداری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه حسابداری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
Received: 2021-09-30
Accepted : 2021-12-02
Published : 2021-12-22
Keywords:
profit management,
Keywords: Organizational Culture,
Readability of Financial Statements,
Abstract :
Intercultural research in societies showed that the development and evolution of accounting in any society depends on environmental and social factors of that society. Any insight into how values can be impacted through accounting behavior and ultimately the impact of financial disclosure is important to ensure comparability of financial reporting. For this reason, in this study, the effect of organizational culture characteristics on the relationship between profit management and readability of financial reports in companies listed on the Tehran Stock Exchange during the years 2011 to 2018 is investigated. To measure the organizational culture variable, the Globe questionnaire, the readability variable of financial reports, Fogg index and the profit management variable, Kazink model have been used. The results show that futurism, gender equality, assertiveness, extra-group collectivism, intra-group collectivism and altruism affect the relationship between earnings management and the readability of financial statements. The effect of the control variable was positive and insignificant company size and positive and significant financial leverage.
References:
دی، آمنه و محمدحسین قائمی، (1397)، "مدیریت سود واقعی و خوانایی گزارشگری مالی"، پژوهشهای کاربردی در گزارشگری مالی، شماره 13، صص 45-72.
آراد، حامد و سلام عبدالله زاده، (1391)، "بررسی نظری تأثیر فرهنگ بر رویههای بینالمللی حسابداری"، فصلنامه حسابدار رسمی، شماره 18(3)، صص 33-13.
باقری ازغندی، ابوطالب، رضا و محمدرضا عباس زاده، (1397)، "خوانایی صورتهای مالی و حساسیت سرمایهگذاران به استفاده از اطلاعات حسابداری"، چشمانداز مدیریت مالی، شماره 33(3)، صص 87-103.
پرتوی، ناصر و الهام آبشیرینی، (1392)، "بررسی رابطهی بین مدیریت واقعی سود و مدیریت حسابداری سود از دیدگاه هموارسازی سود"، تحقیقات حسابداری و حسابرسی، شماره 1، صص 11-22.
حاجیها، زهره و مریم سلطانی، (1393)، "نگرشی بر ابعاد فرهنگی حسابداری"، پژوهشهای حسابداری و حسابرسی، شماره 15(4)، صص 83-107.
جبار زاده کنگرلویی، سعید، مرتضی متوسل و یعقوب بهنمون، (1398)، "تأثیر مدیریت سود و محدودیت مالی بر خوانایی گزارش گری مالی"، فصلنامه بورس ارواق بهادار، شماره 46، صص 5-25.
دارابی، رویا و علیرضا رام روز، (1389)، "تأثیر فرهنگ بر درک حسابداران از مفاهیم حسابداری بکار گرفته شده در استانداردهای گزارشگری مالی بینالمللی"، پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، شماره 11(5)، صص 143-174.
دستگیر، محسن و سیداحسان حسینی، (1392)، "مروری جامع بر مدیریت سود"، مطالعات حسابداری و حسابرسی، شماره 7، صص 4-19.
رضوانی، فریبا و سجاد برندک، (1398)، "خوانایی گزارشگری مالی و هزینههای حسابرسی"، چشمانداز حسابداری و مدیریت، شماره 18، صص 112-126.
زرنگار، محمد، (1398)، "پذیرش فرهنگ سازمانی و بقای سازمان"، فصلنامه مطالعات مدیریت، شماره 50، صص 119-144.
زلقی، حسن و آسیه قدمی مشهور، (1397)، "بررسی رابطه بین مدیریت سود واقعی و مدیریت سود تعهدی با شفافیت اطلاعات حسابداری در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، فصلنامه مطالعات تجربی حسابداری مالی، شماره 58، صص 161-179.
صفری گرایلی، مهدی، یاسر رضایی پیته نوئی و محمد نوروزی، (1396)، "مدیریت سود و خوانایی گزارشگری مالی آزمون تجربی رویکرد فرصتطلبانه"، دانش حسابرسی، شماره 17، صص 217-230.
صفری گرایلی، مهدی و یاسر رضایی پیته نویی، (1397)، "توانایی مدیریت و خوانایی گزارشگری مالی: نظریه علامتدهی"، مجله دانش حسابداری، شماره 2، صص 191-218.
علوی، معصومه، احمد یعقوب نژاد و فاضل محمدی نوده، (1398)، "ویژگیهای موسسه حسابرسی و مدیریت سود تعهدی و واقعی"، پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، 44، صص 23-58.
فخاری، حسین و جواد محمدی، (1395)، "تأثیر فرهنگ سازمانی بر کیفیت افشای اطلاعات به موقع بودن و قابلیت اتکا"، بررسیهای حسابداری و حسابرسی، شماره 3، صص 393-414.
قربانی، بهزاد، سیدجلال الدین حسینی غنچه و زهرا محمد یلر، (1396)، "تأثیر افشای اطلاعات استراتژیک، غیر مالی و مالی بر مدیریت سود"، پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، شماره 35، صص 23-40.
نوروش، ایرج، سحر سپاسی و محمدرضا نیک بخت، (1384)، "بررسی مدیریت سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس تهران"، مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، شماره 22(2)، صص 165-177.
مشایخی، بیتا و امیرحسین حسین پور، (1395)، "بررسی رابطه بین مدیریت سود واقعی و مدیریت سود تعهدی در شرکتهای مشکوک به تقلب بورس اوراق بهادار تهران"، فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات تجربی حسابداری مالی، شماره 49، صص 29-52.
Ajin, A. Danielle, S. Lakhal F, (2016), “Corporate Disclosures, Information Asymmetry and Stock-Market Liquidity in France”, The Journal of Applied Business Research, 31(12), PP. 223-238.
Blanco, B., and Dhole, S, (2017), “Financial Statement Comparability, Readability and Accounting Fraud”, AFAANZ Conference, Working Paper, https://www.afaanz.org/openconf/2017/mo dules/request.php?module =oc_program& action=summary.php&id=4
Deegan, C, (2002), “Introduction: the Legitimising Effect of Social and Environmental Disclosures-a Theoretical Foundation”, Accounting, Auditing & Accountability Journal, 15(3), PP. 282-311.
Fang; Z. W.Grant; L. Strang, J, (2013), “An International Comparsion Investigating the Relationship between National Culture and Student Achievement”, Asian Review Accounting, 10, PP. 30-48.
Habib, A., and M.M. Hasan, (2018), “Business Strategies and Annual Report Readability”, Accounting and Finance, Forthcoming. Available at https://ssrn.com/abstract=3183253.
Hooghiemstra, R, (2017), “Corporate Communication and Impression Management: New Perspectives Why Companies Engage in Social Reporting”, Journal of Business Ethics, Vol. 18, No. 27, PP. 55-68.
Kumar, G, (2014), “Determinants of Readability of Financial Reports of U.S.-listed Asian Companies”, Asian Journal of Finance & Accounting, 6(2).
Joy, S. Kolb, D, (2009), “Are There Cultural Differences in Learning Style?”, International Journal of Intercultural Rela, 23, PP. 69-85.
Lawrence, A, (2013), “Individual Investors and Financial Disclosure”, Journal of Accounting and Economics, 56(1), PP. 130-147.
Li F, (2008), “Annual Report Readability, Current Earnings, and Persistence”, Journal of Accounting and Economics, 45, PP. 221-247.
Li, Y, (2012), “The Effect of Quarterly Report Readability on Information Effeciency of Stock Prices”, Contemporary Accounting Research, 29(4), PP. 1137-1176.
Lim,E. K.Y., K. Chalmers, and D. Hanlon, (2018), “The Influence of Business Strategy on Annual Report Readability”, Journal of Accounting and Public Policy, 37, PP. 65-81.
Lo; Kin, Ramos; Felipe, Rogo and Rafael Rogo, (2017), “Earnings Management and Annual Report Readability”, Jounral of Accounting and Economics, 63(1), PP. 1-25.
Loughran, T., & McDonald. B, (2014), “Measuring Readability in Financial Disclosures”, Journal of Finance, 69(3), PP. 1643-1671.
Luo, J-h., Li, X. and Chen, H, (2018), “Annual Report Readability and Corporate Agency Costs”, China Journal of Accounting Research, https://doi.org/10.1016/j.cjar.2018.04.001.
Miller, B, (2010), “The Effects of Reporting Complexity on Small and Large Investor Trading”, The Accounting Review, 85(6), PP. 2107-2143.
Nen-Chen, R.H., Jeng, C., Ying, W, (2013), "Effect of Disclosure Regulation on Earnings Management through Related-Party Transactions: Evidence from Taiwanese Firms Operating in China", Journal of Accounting andPublic Policy, 32 (4), PP. 292-313.
Raihi-Belkaoui, A, (2014), “Accounting Theory”, Translated by Ali Parsayan, Cultural Research Bureau.
Seleim, A. & Bontis, N. (2009), “The Relationship between Culture & Corruption: a Cross-national Study”, Journal of Intellectual Capital, 10, PP. 165-184.
Tan, H. T., E. Wang, & Zhou. B, (2014), “When the Use of Positive Language Backfires: the Joint Effect of Language Sentiment, Readability, and Investor Sophistication on Earnings Judgments”, Journal of Accounting Research, 52(1), PP. 273-302.
Yang, (2003), “Toward Aholistic Theory of Knowledge and Adult Learning”, Journal Article, 2, PP. 2-22.
Xu, Q., Fernando, G., Tam, K. and Zhang, W, (2019), “Financial Report Readability and Audit Fees: a Simultaneous Equation Approach”, Managerial Auditing Journal, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print.
یادداشته
_||_