Providing an Effective Model for Monitoring and Evaluating Public Sector Financial Performance in
Performance-based Budgeting
Subject Areas :
حافظ امرایی
1
,
عادل آذر
2
1 - گروه حسابداری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
Received: 2021-09-27
Accepted : 2021-11-30
Published : 2021-12-22
Keywords:
Public sector,
performance based budgeting,
Efficiency of Financial Performance Monitoring and Evaluation,
Abstract :
Monitoring the financial performance of the government will enable governments to implement and implement fiscal policies and financial and economic decisions and ultimately economic and social development. Identify key and effective factors to change the financial performance system in the public sector from the traditional control method to the concept new control can help improve the well-being and well-being of individuals, groups, organizations and society. Therefore, the present study aims to identify key factors in monitoring and evaluating the financial performance of the public sector and increase accountability and transparency in this sector to provide an effective model for monitoring and evaluating the financial performance of the public sector in performance-based budgeting and among the qualitative research strategies The foundation was used And developed a comprehensive model that includes causal factors, intervention factors, contextual factors, strategies and consequences of providing an effective model for monitoring and evaluating the financial performance of the public sector in performance-based budgeting. The research tool was interview and data saturation was obtained based on 15 interviews using snowball sampling method. A total of 10 categories and 213 concepts were identified and placed in 6 categories of Strauss-Corbin model. In the proposed model, 10 central codes of "legal and regulatory factors", "organizational structure and culture", "financial and budgetary factors", "structural factors of monitoring and evaluation", "content and managerial factors of monitoring", "motivational and psychological factors" "Technology and information factors", "economic factors", "political and international factors" and "cultural, social factors" are considered in the model and causal factors, context conditions, interventionist conditions, consequences and strategies are considered. Certainly other components and indicators can be identified that, despite much effort, remain hidden and can be discovered, which in this respect the present study has been limited.
References:
فهرست منابع
امرایی، حافظ، عادل آذر، علی اسماعیل زاده و نگار خسروی پور، (1399)، "عوامل مؤثر در کارایی نظارت و ارزیابی عملکرد مالی بخش عمومی در بودجهریزی مبتنی بر عملکرد با رویکرد فراترکیب"، فصلنامه مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی، دوره 10، شماره 37، صص 335-296
آذر، عادل و طیبه امیرخانی، (1397)، "بودجهریزی عمومی نهادهای بودجهریزی و بودجه محلی"، تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
آذر، عادل و نعمت حبشی، (1396)، "ارائه الگویی مؤثر برای حسابرسی بخش عمومی دیوان محاسبات جمهوری اسلامی ایران"، دانش حسابرسی، 17 (66)، صص 40-5.
اسکندری، کریم و شیما کرد بچه، (1396)، "تبیین نیاز به استانداردهای حسابرسی عملکرد مدیریت در دستگاههای اجرایی"، مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه، 1 (1)، صص 10-1.
باباجانی، جعفر، فرخ برزیده و پیمان ایمان زاده، (1398)، "ارزیابی وضع موجود حسابرسی عملکرد در نهادهای بخش عمومی ایران و ارائه راهکارهایی جهت بهبود آن"، فصلنامه مطالعات تجربی حسابداری مالی، دوره 16، شماره 61، صص 26-1
باباجانی، جعفر و سهراب اوستا، (1394)، "مطالعه تطبیقی بودجهبندی عملکرد در ایران و کشورهای توسعه یافته (مطالعه موردی: کشور کانادا)"، مجله حسابداری دولتی، 2(1)، صص 7-16.
پورزمانی، زهرا و بابک نادری، (1390)، "تأثیر عوامل پذیرش، توانایی و اختیار بر بودجهریزی عملیاتی (مورد مطالعه: مناطق آزاد تجاری- صنعتی ایران)"، فصلنامه پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، 3 (11)، صص 47-67.
زارع، پریسا، عادل آذر و علیرضا زارعی، (1400)، "طراحی نظام تصمیمگیری در حوزه نظارت بخش عمومی با رویکرد الکترونیکی در دویان محاسبات کشور"، دو فصلنامه علمی حسابداری دولتی، سال هفتم، 2 (14)، صص 58-43.
خیرالهی، فرشید، کرمی، احمد حافظی و فردین حافظی، (1394)، "بودجهبندی بر مبنای عملکرد و تأثیر آن بر عملکرد دولت"، اولین همایش بینالمللی مدیریت و حسابداری ایران، 14 آذر، همدان،1394.
کرامتی، محمد علی و فهیمه بیات، (1395)، "ارزیابی و رتبهبندی ابعاد و مؤلفههای اجرای بودجهبندی عملیاتی در شرکتهای آب و فاضلاب ایران"، پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، 8 (39)، صص 59-72.
مهدوی، غلامحسین و محمد محمدیان، (1396)، "چالشهای اجرای حسابرسی عملکرد در دستگاههای اجرایی"، پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، 9 (36)، صص 27-47.
ضرونی، داریوش و عسگر جلالیان، (1393)، "الگوی مطلوب نظارت مالی دیوان محاسبات"، دانش حقوق مالیه، 2 (4)، صص 50-39.
عباسی، طیبه، علی آقا محسنی فشمی، (1396.)، "طراحی و تبیین مدل خطمشی گذاری توسعه خوشههای کسبوکار در ایران"، فصلنامه سیاستگذاری عمومی، دوره 3، شماره 4، صص 28-9
نوروزی، حمید و حمید سجادی، (1395)، "حسابرسی عملکرد و ارتقاء کیفیت و کارایی فعالیتهای دستگاههای اجرایی"، فصلنامه مطالعات اقتصاد، مدیریت مالی و حسابداری، 2 (4)، صص 114-133.
Al-Busaidi, S. S. M. (2018)”, Contribution of Monitoring and Evaluation to Promote Good Governance in Oman”, [MSc.thesis]. Coventry: Coventry University. [DOI:10.13140/ RG.2.2.30075.62247]
Cheng, J. H., Lee, C. M., & Tang, C. H. (2009), "An Application of Fuzzy Delphi and Fuzzy AHP on Evaluating Wafer Supplier in Semiconductor Industry", WSEAS Transactions on Information Science and Applications, 6(5), PP. 756-767.
https://dl.acm.org/doi/10.5555/1558801.1558807
Deshpande, R. (2018), “Budget Monitoring and Ooversight System in Myanmar”, Retrieved from https://asiafounda-tion.org/publication/budget-monitoring-oversight-system-myanmar
Engela, R., & Ajam, T. (2010), “Implementing a Government-wide Monitoring and Evaluation System in South Africa”, ECD Working Paper Series, 21. http://hdl.handle. net/10986/27574
Erkutlu, H. V., Tanç, Ş. G., & Koçyiğit, S. Ç. (2017), “The Factors Used to Create Performance-based Budgeting: A Research on Turkey”, In S. Gokten, (Ed.), Accounting and Corporate Reporting: Today and Tomorrow. London: IntechOpen. [DOI:10.5772/intechopen.68920]
Guzmán, M., Irarrázaval, I., & de los Rios, B. (2014), “Monitoring and Evaluation System: The Case of Chile 1990-2014”, Evaluation Capacity Development (ECD) Working Paper Series, 29. http://hdl.handle.net/10986/21313
Mauro, S. G., Cinquini, L., & Pianezzi, D. (2019), “New Public Management between Reality and Illusion: Analysing the Validity of Performance-based Budgeting”, The British Accounting Review, 100825. [DOI:10.1016/j.bar.2019.02.007]
Park, J. H. (2019), “Does Citizen Participation Matter to Performance-based Budgeting?”, Public Performance & Management Review, 42(2), PP. 280-304. [DOI:10.1080/15309576.2018.1437050]
H Tzeng, J. Y Teng. (1993), "Transportation Investment Project Selection with Fuzzy Multi Objectives", Transportation Planning and Technology, PP. 91-112. [DOI:10.1080/03081069308717504]
Yıldız, C. (2017), “Monitoring and Evaluation Systems for Urban Infrastructure Services: A Comparison of the Systems Applied by Turkish Authorities and International Financing Institutions”, [MSc. thesis]. Çankaya/Ankara: Middle East Technical University. https://open.metu.edu.tr/handle/11511/26898
Slukhai, S. (2011), “Monitoring and Evaluation as Tools for Enhancing Public Expenditure Management in Ukraine”, Financial Theory and Practice, 35(2), PP. 217-39. https://www.researchgate.net/publication/227448264
T., T, & Nguyen Ph., N, (2020), “The Impact of the Performance Measurement System on the Organizational Performance of the Public Sector in a Transition Economy: Is Public Accountability a Missing Link?”, Cogent Business & Management, 7(1), PP. p1-17. https://doi.org/10.1080/23311975.2020.1792669
T.,T, Nguyen Ph. N.,Trang. Cam., H, (2021), “The Role of Accountability in Determining the relationship between financial reporting quality and the performance of public organizations: Evidence from Vietnam”, Journal of Accounting and Public Policy, 40(1), PP. 32-44 https://doi.org/10.1016/j.jaccpubpol.2020.106801
یادداشتها
_||_