Epistemological foundations of Heidegger's phenomenology of religious life
Subject Areas : Epistemological researchesAli Rezapour Moghadam 1 , Mehdi Najafiafra 2
1 - philosophy and religion department, central Tehran Branch, Islamic Azad university Tehran. Iran
2 - philosophy and religion department, Islamic Azad university, central Tehran branch
Keywords: understanding, phenomenology, Heidegger, Dasein, religious life,
Abstract :
In the upcoming research, relying on the descriptive-analytical method, we are trying to answer the question that does the Heidegger's phenomenology of religious life have an epistemological infrastructure? It seems that the basis of the phenomenology of Heidegger's religious life is based on the understanding of Dasein from the reality of religious life and gaining awareness of the essence of religious life based on the mechanism of Dasein's understanding. Investigating the role of human existence (= Dasein) in reaching the truth of religious life in the form of Heidegger's phenomenological approach to religious life is the main motivation of the researcher, which introduces us to the epistemological basis of Heidegger's phenomenology. Based on the evaluation, Dasein is a conscious agent in confronting religious life, and the knowledge that is produced in this way is a certain knowledge that depends on the essence of religious life through the understanding mechanism of Dasein.
ال کاکس، جیمز. (1397). پدیدارشناسی دین، ترجمه جعفر فلاحی، تهران، نشر مرکز، چاپ اول.
احمدی، بابک. (1393). هایدگر و پرسش بنیادین، تهران، نشر مرکز، چاپ هفتم.
اریکر، کلایو. (1385). رهیافتهای پدیدارشناختی مطالعه دین، ترجمه علی شهبازی، مجله پژوهش و حوزه، سال هفتم، شماره 26، 142-182
اسپیگلبرگ، هربرت. (1392). جنبش پدیدارشناسی درآمدی تاریخی، ترجمه مسعود علیا، جلد اول، تهران نشر مینوی خرد، چاپ دوم.
پالمر، ریچارد. (1398). علم هرمنوتیک، ترجمه محمد سعید حنایی کاشانی، تهران، نشر هرمس، چاپ یازدهم.
جمادی، سیاوش. (1395). زمینه و زمانۀ پدیدارشناسی، تهران، نشرققنوس، چاپ پنجم.
خاتمی، محمود. (1394). پدیدارشناسی دین، تهران، نشر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، چاپ دوم.
شایگان، داریوش. (1394). هانری کربن آفاق تفکر معنوی در اسلام ایرانی، ترجمه باقر پرهام، تهران، نشرفرزان روز، چاپ هفتم.
فدایی مهربانی، مهدی. (1392). ایستادن در آن سوی مرگ، تهران، نشرنی، چاپ دوم.
فلاح، محمد مهدی. (1397). مقایسه ترولچ و هیک پیرامون مسئلهی درجه بندی ادیان، مجله حکمت و فلسفه، شماره 55، 29-52.
گروندن، ژان. (1399). از هایدگر تا گادامر در مسیر هرمنوتیک، ترجمه سید محمد رضا حسینی بهشتی، تهران، نشرنی، چاپ اول.
مک کواری، جان. (1382). الهیات اگزیستانسیالیستی، ترجمه مهدی دشت بزرگی، تهران، بوستان کتاب، چاپ اول.
مک کواری، جان. (1396). مارتین هایدگر، ترجمه محمد سعید حنایی کاشانی، تهران، نشرهرمس، چاپ سوم.
نجفی افرا، مهدی. (1394). زمان در پدیدارشناسی وجودی هایدگر و آنتولوژی صدرایی، پژوهشهای هستی شناختی، سال 4، شماره 7، 41-58.
واعظی، احمد. (1383). درآمدی بر هرمنوتیک، تهران، نشر فرهنگ و اندیشه اسلامی، چاپ دوم.
ورنو، روژه. (1392). نگاهی به پدیدارشناسی و فلسفههای هست بودن، ترجمه یحیی مهدوی، تهران، نشر خوارزمی، چاپ سوم.
هایدگر، مارتین. (1395). مسائل اساسی پدیدارشناسی، ترجمه ضیاء شهابی، تهران، نشر مینوی خرد، چاپ دوم.
هایدگر، مارتین. (1394). هستی و زمان، ترجمه سیاوش جمادی، تهران، نشر ققنوس، چاپ ششم.
عبدالکریمی، بیژن. (1391). هایدگر و استعلا، تهران، نشر ققنوس، چاپ اول.
زروانی، مجتبی. (1398). مجله پژوهشهای معرفت شناختی، شماره17، 161-181.
کیتاگاوا، جوزف. (1389). میرچا الیاده، ترجمه کامبیز پورناجی، مجله کتاب ماه دین، شماره 158، 29-37.
Heidegger, Martin, (2004), The Phenomenolog of Religious Life, Bloomington, Indiana University Press.
Heidegger, Martin, (1996), Being and Time, Joan Stambaugh, New York, State University of New York Press.
Inwood, Michael, (1999), A Heidegger’s Dictionary, Massachusctts, Blackwell Publisher.
Murray, A. Rae, (2005), History and Hermeneutics, New York, Published by T& Tclark.
Williams, John, (1976), Martin Heidegger’s Philosophy of Religion, Wilfrid Laurier University Press.
Sheehan, Thomas, (2017), The Man and The Thinker, Abingdon, Routledge.
Murray, Michael, (1978), Heidegger and Modern Philosophy (Critical Essays), Yale Unversity Press.