Realism according to Allameh Tabatabai based on the idea of structured cognition (with emphasis on the role of the body in cognition)
Subject Areas : Epistemological researchesNafise Saate 1 , abbas Izadpanah 2 , Sayed Reza Taghavi 3
1 - Associate Professor, Department of Islamic Philosophy and Theology, University of Qom
2 - Assistant Professor, Department of Islamic Philosophy and Theology, University of Qom
3 - PhD student of Islamic philosophy and theology of University of Qom
Keywords: Naive Realism, Structuredness, Allameh Tabataba', i, Relativism,
Abstract :
The validity of human knowledge depends on the validity of the principle of human cognition, and therefore, defending the reality of human knowledge is considered the most important issue of epistemology. The most famous theory in explaining the validity of human knowledge is naive realism, according to which the mind is merely passive in the process of cognition, like a mirror. This image has been challenged today, and in contrast to it, other theories have been formed based on the contribution of the mind in the process of cognition, which can be called structured epistemologies. The challenge for these theories is to maintain realism while going beyond naive realism. Allameh Tabataba'i, while presenting his own explanation of the Structuredness of perception, both from the perspective of the analysis of acquired knowledge and from the perspective of credit perceptions, also emphasizes realism. His model is based on the explanation of the non-uniformity of the relationship between the levels of human cognition and reality, in which all human cognition is directly or indirectly tied to reality.
جمعی از نویسندگان. (۱۳۹۳). رئالیسم. ابراهیم دادجو. تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
حداد عادل، غلامعلی. (۱۳۹۲). مقالات کانتی. تهران، هرمس.
سنکی، هاوارد. (۱۳۹۵). بررسی چند روایت از نسبیگرائی شناختی. ترجمهی پیروز فطورچی، شگگرایی و نسبیگرایی. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
شیرازی، صدرالدین محمد. (1368). الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة العقلیة. قم، مکتبة المصطفوي.
طباطبایی، سید محمدحسین. (1368). تعلیقات علی الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة العقلیة. الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة العقلیة. قم: مکتبة المصطفوي.
همو. (۱۳۸۸). بررسی های اسلامی. قم، بوستان کتاب.
همو. (۱۳۷۴). ترجمه تفسیر المیزان. ترجمهی سیدمحمدباقر موسوی همدانی. قم، دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
همو. (۱۳۸۷). رسالهای در علم. مجموعه رسائل (ج ۱–3). قم: بوستان کتاب قم (انتشارات دفتر تبليغات اسلامی حوزه علميه قم).
همو. (1394). نهایة الحکمة. تصحیح غلامرضا فیاضی، ج ۱–4. قم، موسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره.
همو. (1419). الرسائل التوحیدیة. بیروت، مؤسسه النعمان.
همو. (1423). بدایة الحکمة، ج ۱–1. قم، مؤسسه النشر الاسلامی.
همو. (بیتا). اصول فلسفه و روش رئالیسم. تهران، انتشارات صدرا.
عارفی، عباس. (۱۳۹۵). تاریخچه نسبیگرائی در فلسفه علم. شک گرایی و نسبی گرایی. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
فطورچی، پیروز. (۱۳۹۵). نگاهی نقادانه به شاکله مفهومی و رویکردهای نسبیگرایانه مبتنی بر آن. شکگرائی و نسبیگرائی. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
قائمینیا، علیرضا. (۱۳۹۳). دو نوع رئالیسم: خام و انتقادی. رئالیسم. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
کرد فیروزجائی، یارعلی. (۱۳۹۳). مباحث معرفتشناختی در فلسفه اسلامی. قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
کورنر، اشتفان. (۱۳۹۸). فلسفه کانت. ترجمهی عزتالله فولادوند. تهران، خوارزمی.
لیکاف، جورج؛ و جانسون، مارک. (۱۳۹۹). فلسفه جسمانی؛ ذهن جسمانی و چالش آن با اندیشه غرب. ترجمهی جهانشاه میرزابیکی. تهران، موسسه انتشارات آگاه.
مصباح یزدی، محمدتقی. (۱۳۷۸). آموزش فلسفه. تهران، شرکت چاپ و نشر بینالملل سازمان تبلیغات اسلامی.
Audi, Robert. (2003). Epistemology: a contemporary introduction to the theory of knowledge (2nd ed). New York: Routledge.
Dancy, Jonathan; & Sosa, Ernest (eds.). (1992). A Companion to epistemology. Oxford, OX, UK ; Cambridge, Mass., USA: Blackwell Reference.
Hick, John. (1993). Religious Realism and Non-Realism: Defining the Issue. In J. Runzo (Ed.), (J. Runzo, Ed.), Is God Real? (pp. 3-16). London: Palgrave Macmillan UK.
Merleau-Ponty, Maurice. (2012). Phenomenology of perception. (D. A. Landes, Tran.). Abingdon, Oxon ; New York: Routledge.