Designing the Model of Developing Entrepreneurial attitude in the capital market of Iran
Subject Areas :
Financial Economics
محمد باقر خورسندی
1
,
محمدابراهیم محمدپورزرندی
2
,
مهرزاد مینویی
3
1 - گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار دانشکده مدیریت و هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
3 - - گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
Received: 2021-07-20
Accepted : 2021-09-22
Published : 2021-11-21
Keywords:
M16,
JEL Classification: M1,
Abstract :
The purpose of this study is to design and explain a model to identify the factors that create and develop entrepreneurial attitude in the capital market and to present the necessary solution for its implementation.In this study,after reviewing the research background and interviewing experts and academic professors in the field of capital market and entrepreneurship,6 main factors and 41subfactors were identified.Then the likert scale questionnaire was designed and distributed among the 384 managers and experts of financial institutions as well as investors in the capital market.Questionnaire data were analyzed by confirmatory factor analysis.At the end,the final model of the study was designed and suggestion were made to develop an entrepreneurial attitude in the capital market.
References:
فهرست منابع
عسگری قدس، محمد و صالحی، سمیه،1391، نگرش کارآفرینانه، چاپ اول، تهران، انتشارات میانکوشک
گودرزی، ریحانه،سید رسول،طبائیان، سید کمال،1397،چارچوبی برای توسعه کارآفرینی دانشگاهی در رشته های علوم انسانی، مجله توسعه کارآفرینی، شماره4 ، دوره11
هندیجانی فرد، مرتضی، حجازی، سیدرضا، 1397، شناسایی عوامل تأثیرگذار در قصد کارآفرینانه اجتماعی در بستر اسلامی، مجله توسعه کارآفرینی، شماره 3، دوره 11
تقوایی، سمیه، حجازی، سیدرضا،1397، تأثیر گرایش کارآفرینانه بر یادگیری کاربردی، مجله توسعه کارآفرینی، شماره 2،دوره 11
داوری، علی، رمضانپور، قاسم، افراسیابی، راحله، داوری، الهه،1397، تأثیر سیاست های کارآفرینی و محیط کسب و کار بر توسعه کارآفرینی، مجله توسعه کارآفرینی، شماره 2، دوره11
راشکی، مریم، سالارزهی، حبیب الله،کمالیان، امین رضا، سید نقوی، میرعلی، وظیفه، زهرا، 1396، ارائه الگوی تعیین و استقرار اثربخش استعداد کارآفرینانه با رویکرد فراترکیب، مجله توسعه کارآفرینی، شماره 2، دوره10
Cavusgil, S.T., & Knight, G. (2015). " The born global firm: An entrepreneurial and capabilities perspective on early and rapid internationalization". Journal of International Business Studies, 46(1), 3-16.
Huefner,J. C., Hunt, H.K., &Robinson, P . B. (1996).A comparison of four scales Predicting entrepreneurship .Academy of Entrepreneurship Journal, 1(2), 56-80.
Knight, G. A., &Liesch, P .W . (2016). "Internationalization: From incremental to born global" . Journal of World Business, 51(1), 93-102.
Kollmann , T., &Christofor , J. (2014). " International entrepreneurship in the network economy: Internationalization propensity and the role of entrepreneurial orientation" . Journal of International Entrepreneurship , 12(1) , 43-66.
Peschken, T ., Shukla, P ., Lennon, J ., & Rate, S. (2016). " The role of information alignment and entrepreneurial traits on SME internationalization: A conceptual framework" . Management Research Review, 39(2) , 196-214
_||_