COMPARATIVE STUDY OF CHARACTERS OF PARDE-KHANEH BASED ON ARCHETYPES OF CHRISTOPHER VOGLER
Subject Areas : مطالعات نقد ادبی
1 - Assistant Professor Islamic Azad University Central Tehran Branch
Keywords: Archetype, Vogler, Parde-Khaneh, Beyzaii,
Abstract :
Realization of the meaning of archetype is necessary for character recognition function. Christopher Vogler in his book named “The Writer’s Journey” has enumerated seven fundamental character archetype that is applicable to many stories. These archetypes are not all kinds of character stability but as character flexible function face mask and advance the story with energy absorption and personality characteristics. Vogler in The Writer’s Journey follows the pattern of Joseph Campbell as the hero’s journey. This article examines the seven common archetypes of characters and tries to present clear analysis of the structure and characters of “Parde-Khaneh” the drama of Bahram Beyzaii. This essay emphasizes on foundation mythical motifs ideas in dramatic manner and stress on understanding and application of character. The conclusion is that archetypes are applicable with the most of drama especially with characters of Parde-Khaneh.
بیضایی، بهرام.(1382). پرده خانه.چاپ اول، تهران: روشنگران و مطالعات زنان.
ثمینی، نغمه.(1393). تماشاخانه اساطیر، چاپ سوم، تهران: نی.
جعفری نژاد، شهرام.(1379). بهرام بیضایی، چاپ دوم، تهران: قصه.
خلج، منصور.(1381). نمایشنامه نویسان ایران، چاپ اول، تهران: اختران.
سپانلو، محمدعلی.(1366). نویسندگان پیشرو ایران، جاپ اول، تهران: نگاه.
کمپبل، جوزف.(1388). قهرمان هزارچهره، ترجمه شادی خسروپناه، چاپ اول، مشهد: گل آفتاب.
کمپبل، جوزف.(1380). قدرت اسطوره، ترجمه عباس مخبر، چاپ اول، تهران: مرکز.
مورنو، آنتونیو.(1376). یونگ، خدایان و انسان مدرن، ترجمه داریوش مهرجویی، جاپ اول، تهران: مرکز.
ووگلر، کریستوفر.(1387). سفر نویسنده، ترجمه محمد گذرآبادی، چاپ اول، تهران: مینوی خرد.
ویتیلا، استوارت.(1390). اسطوره و سینما، ترجمه محمدگذرآبادی، چاپ دوم، تهران: هرمس.
حسن لی، کاووس و حقیقی، شهین. (1388). «تحلیل شخصیت زن در نمایشنامه «پرده خانه ». اثر بهرام بیضایی»، پژوهشنامه ی فرهنگ و ادب، سال پنجم شماره 8 ، صص 60 - 98
_||_