بررسی تاثیر زاویه عقب و جلو در بال هواپیما بر پایداری و رخداد فلاتر
Subject Areas : Smart & Advanced Materialsمهدی شایان مهر 1 , علی قاسمی 2
1 - استادیار، مهندسی مکانیک، دانشگاه آزاد اسلامی-واحد تهران شمال، تهران
2 - داشنگاه تهران شمال
Keywords:
Abstract :
در این پژوهش، پایداری و فلاتر بال را که دارای زاویه[1] است با استفاده از تئوری پیترز به روش P برای جریان ناپایا بررسی میشود. برای بررسی رفتار آیروالاستیک بال و حل معادلات دیفرانسیل حاکم بر آن از روش مدهای فرضی استفاده میشود. در ادامه برای بدست آوردن مختصات تعمیم یافته از روش لاگرانژ استفاده میشود. خروجی این قسمت به دست آوردن دو معادله میباشد. سپس با استفاده از تئوری پیترز معادله سوم معرفی میگردد در ادامه اثر زاویه در معادلات آیرودینامیکی از جمله نیروی لیفت ، گشتاور حول مرکز آیرودینامیکی و معادله پیترز اعمال شود. و در انتها با استفاده از روش P به سادهسازی و بیبعدسازی این سه معادله پرداخته میشود. نتایج نشان داد که زاویه بال اثر قابل توجهی در رخداد پدیده فلاتر دارد، به این صورت که با افزایش زاویه رخداد این پدیده به تعویق می افتد و در سرعتهای بالاتری فلاتر مشاهده میگردد. بطور خلاصه مشاهده شد بالهای زاویه مثبت پایداری بیشتری نسبت به بالهای بدون زاویه و زاویه دار منفی میباشند.