Meta-analysis of Effectiveness of Group Interventions in Social Anxiety Disorder
Subject Areas : Clinical psychologyHamidReza Oreizi 1 , Saeedeh Daneshmandi 2 , Ahmad Abedi 3
1 - استاد دانشگاه اصفهان
2 - کارشناس ارشد روان شناسی بالینی
3 - دانشیار دانشگاه اصفهان
Keywords: meta-analysis, social anxiety disorder, group interventions,
Abstract :
،The aim of this study was to investigate the efficacy of group interventions and compare the efficacy of behavioral group therapy, cognitive group therapy and cognitive-behavioral group therapy in social anxiety disorder by using meta-analysis method based on the Hunter and Schmidt approach. Forty seven studies which were accepted methodologically and conducted within the last 20 years in Iran were included in the meta-analysis. The checklist of meta-analysis with 1743 participants and 51 effect sizes were used. The results indicated that the effect size of the group interventions on social anxiety disorder was 0.62, and this was true of children, adolescents and adults groups. The effect size of behavioral group therapy, cognitive group therapy, and cognitive-behavioral group therapy were 0.59, 0.69, and 0.68, respectively. This study suggested that the effect size of group interventions on social anxiety disorder was large, and this was true of all age groups. Although all group therapies were effective, the efficacy of cognitive group therapy and cognitive-behavioral group therapy were more than behavioral group therapy.
اسدنیا، س.، سپهریانآذر، ف.، سعادتمند، س.، فیضیپور، ه.، زارعی، ف. و بنیهاشمیشیشوان، م. ر. (1392). بررسی اثربخشی آموزش گروهی جرأتورزی بر کاهش علایم اختلال اضطراب اجتماعی و بهبود کمرویی. مجله پزشکی ارومیه، 24 (9)، 681-673.
افشاری، ا. (1392). بررسی و مقایسه اثربخشی گروهدرمانگری شناختی رفتاری هیجان مدار و گروهدرمانگری شناختی رفتاری بر اختلال اضطراب جدایی و اضطراب اجتماعی کودکان. پایاننامه دکتری روانشناسی عمومی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان.
انجمن روانپزشکی آمریکا. (1393). راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (ویراست پنجم). ترجمه ی. سید محمدی. تهران: نشر روان (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی، 2013).
آقاخانی، ن.، خانجانی، ز.، علیلو، م. م. و حامدی، م. ح. (1390). مقایسه میزان اثربخشی درمانهای گروهی در اختلال فوبی اجتماعی: سه روش روان درمانی رفتاری، شناختی و رفتاری شناختی. مجله پزشکی ارومیه، 22 (4)، 289-282.
آمالی، ش.، مهریار، ا. ه. و بوالهری، ج. (1374). مقایسه جرأتآموزی و جرأتآموزی توأم با بازسازی شناختی در کاهش اضطراب اجتماعی. اندیشه و رفتار، 1 (4)، 29-18.
باباشهابی، ر. و کاشانی نیا، ز. (1386). بررسی تأثیر مهارت حل مسئله بر اضطراب اجتماعی نوجوانان فاقد سرپرستی مؤثر مقیم مراکز شبانه روزی تحت پوشش سازمان بهزیستی استان کردستان. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، 12، 25-18.
بلبلی، ل.، حبیبی، ی. و رجبی، ع. (1392). تأثیر افزایش ساعات ورزش بر تصویر بدنی، توده بدنی و اضطراب اجتماعی در دانشآموزان. مجله روانشناسی مدرسه، 2 (2)، 43-29.
بهادری، م. ح.، جهان بخش، م.، کلانتری، م. و مولوی، ح. (1390). تعیین اثربخشی درمانگری فراشناختی بر نشانههای بیماران مبتلا به اختلال هراس اجتماعی. مجله ارمغان دانش، 16 (1)، 30-21.
پورفرج عمران، م. (1390). اثربخشی درمانگریگروهی پذیرش و تعهد بر هراس اجتماعی دانشجویان. فصلنامه دانش و تندرستی، 6 (2)، 5-1.
ترخان، م. (1391). اثربخشی آموزش گروهی مصونسازی در مقابل استرس بر خودکارآمدی اجتماعی و اضطراب اجتماعی افراد معتاد در حال ترک. پژوهشهای روانشناسی اجتماعی، 2 (5)، 79-69.
توزندهجانی، ح. (1389). مقایسه اثربخشی تکنیکهای حساسیتزدایی تدریجی، جرأتآموزی و ترکیب آنها در درمانگری دانشجویان مبتلا به اختلال هراس اجتماعی. مجله دانشکده پزشکی اصفهان، 28 (117)، 1098-1089.
توانگر، ل. و یزدخواستی، ف. (1392). اثربخشی مداخله التقاطی (رویکردهای بازسازی شناختی، مهارتهای مقابلهای شناختی و ایفای نقش) بر اضطراب اجتماعی و ابراز وجود در دانشجویان دختر دانشگاه اصفهان. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، 21 (86)، 85-76.
جلالی، س.، کاراحمدی، م.، مولوی، ح. و آقایی، ا. (1390). تأثیر بازیدرمانی گروهی به شیوه شناختیـرفتاری بر ترس اجتماعی کودکان 5 تا 11 سال. مجله تحقیقات علوم رفتاری، 9 (2)، 113-104.
حسنوندعموزاده، م.، حسنوندعموزاده، ع.، حسنوندعموزاده، م. و قدمپور، م. (1392). اثربخشی آموزش مهارتهای مدیریت خشم بر اضطراب اجتماعی و مهارت خودنظمدهی خشم در پسران مضطرب اجتماعی دبیرستانی. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 14(4)، 84-74.
حسنوندعموزاده، م.، عقیلی، م. م. و حسنوندعموزاده، م. (1392). اثربخشی آموزش گروهی شناختی رفتاری عزت نفس بر اضطراب اجتماعی و سلامت روان نوجوانان مضطرب اجتماعی. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 14(2)، 37-26.
خلعتبری، ج.، قربانشیرودی، ش.، صالحی، م.، وطنخواه، ح. ر. و ابوالقاسمی، ش. (1389). مقایسه اثربخشی فنون حساسیتزدایی تدریجی، جرأتآموزی و تلفیقی در درمانگری اختلال هراس اجتماعی. فصلنامه علوم رفتاری، 2 (6)، 74-55.
داداشزاده، ح.، یزداندوست، ر.، غرایی، ب.، و اصغرنژاد فرید، ع. ا. (1391). اثربخشی درمانگری شناختی-رفتاری گروهی و مواجهه درمانگری بر میزان سوگیری تعبیر و ترس از ارزیابی منفی در اختلال اضطراب اجتماعی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 18 (1)، 51-40.
دادستان، پ.، اناری، ا. و صدقپور، ب. ص. (1386). اختلال اضطراب اجتماعی و نمایش درمانگری. فصلنامه روانشناسان ایرانی، 4(14)، 123-115.
رحمانیان، ز.، میرزائیان، ب. و حسن زاده، ر. (1390). اثربخشی درمانگری شناختیـرفتاری گروهی بر اضطراب اجتماعی دختران دانشآموز. دانشور پزشکی، 18 (96)، 11-1.
رحیمی، ج.، حقیقی، ج.، مهرابیزادههنرمند، م. و بشلیده، ک. (1385). بررسی تأثیر آموزش جرأتورزی بر مهارتهای اجتماعی، اضطراب اجتماعی و ابراز وجود در دانشآموز ان پسر سال اول مقطع متوسطه. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، 13 (1)، 124-111.
رستم پور، س. (1388). مقایسه اثربخشی درمانگری حساسیتزدایی منظم و حساسیتزدایی با حرکات چشم و پردازش مجدد بر میزان هراس اجتماعی و اضطراب تعامل اجتماعی دانشجویان دختر دانشگاه اصفهان. پایاننامه دوره کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان.
زرگر، ف. (1383). بررسی تأثیر رفتاردرمانی گروهی بر نشانههای هراس اجتماعی دانشجویان دختر دانشگاه اصفهان. پایاننامه دوره کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان.
زرگر، ی.، بهساک نژاد، س.، اخلاقیجامی، ل. و زمستانی، م. (1393). مقایسه تأثیر آموزش گروهی مهارت اجتماعی وگروهدرمانگری شناختی رفتاری در کاهش اضطراب اجتماعی دانشجویان. مجله پزشکی ارومیه، 25(3)، 181-172.
سلاجقه، ص. و بخشانی، ن. (1393). اثربخشی ترکیب مواجهه درمانگری گروهی و آموزش مهارتهای مقابله با استرس بر میزان اضطراب اجتماعی دانشجویان. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 15(2)، 104-96.
سلطانی، س.، و میکائیلیمنیع، ف. (1391). مقایسه اثربخشی درمانگری فراشناختی و درمانگری مبتنی بر حل مسئله بر کاهش اضطراب اجتماعی دانشجویان دختر دانشگاه ارومیه. فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، 7 (28)،110-89.
سبحانی، م. س.، کلانتری، ف.، دهقان، ب. و خزلی، ک. (1392). تأثیر آوای قران با ترجمه و تفسیر و آموزش مهارت کنترل خشم بر کاهش میزان اضطراب اجتماعی و افسردگی مادران کودک و نوجوانان مبتلا به لکنت زبان. ششمین کنگره بینالمللی روانپزشکی کودک و نوجوان. دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانگری تبریز.
شاره، ح.، روئین فرد، م. و حقی، ا. (1393). اثربخشی گروهدرمانگری شناختی رفتاری هیمبرگ-بکر بر بهبود اضطراب اجتماعی و انعطاف پذیری شناختی دختران نوجوان. مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، 21 (2)، 240-226.
شهنیییلاق، م.، مکتبی، غ.، شکرکن، ح.، حقیقی، ج. و کیانپورقهفرخی، ف. (1388). بررسی تأثیر آموزش هوش هیجانی بر اضطراب اجتماعی، سازگاری اجتماعی و هوش هیجانی دانشجویان دختر و پسر. مجله دستاوردهای روانشناختی، 16 (1)، 26-3.
شیخان، ر.، محمدخانی، ش. و حسنآبادی، ح. ر. (1392). توجه معطوف به خود در درمان اضطراب اجتماعی: یک کارآزمایی بالینی کنترل شده. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، 23 (106)، 128-120.
ضرغامی، م.، نیسی، ع. و اکبریپور، ر. (1387). بررسی تأثیر آموزش ابراز وجود بر اکتساب سرویس والیبال، اضطراب اجتماعی و ابراز وجود دانشآموزان هنرستانهای پسرانه شهرستانهای اهواز. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، 15 (1)، 136-121.
طاولی، ا.، اللهیاری، ع.، آزاد فلاح، پ.، فتحیآشتیانی، ع. و ملیانی، م. (1392). مقایسه اثربخشی درمان بین فردی و درمان شناختی رفتاری بر کاهش نشانههای اختلال اضطراب اجتماعی. مجله علوم رفتاری، 7 (3)، 206-199.
عریضی، ح. ر. و فراهانی، ح.(1387). روشهای کاربردی در روانشناسی بالینی و مشاوره. تهران: نشر دانژه.
عطری فرد، م.، شعیری، م. ر.، رسول زاده طباطبائی، ک.، جان بزرگی، م.، آزاد فلاح، پ. و بانوپور، ا. (1391). بررسی اثربخشی درمانگری شناختیـرفتاری مبتنی بر الگوی هافمن در کاهش نشانههای اختلال اضطراب اجتماعی. فصلنامه فرهنگ مشاوره و رواندرمانگری، 3 (9)، 51-23.
غلامی رنانی، ف. (1384). اثربخشی آموزش گروهی خودکارآمدی برمیزان خودکارآمدی در موقعیتهای اجتماعی وهراس اجتماعی دانشجویان دختردانشگاه اصفهان. پایاننامه دوره کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان.
فرحزادی، م.، زارع بهرام آبادی، م. و محمدی فر، م. ع. (1390). اثربخشی بازیدرمانگری گشتالتی در کاهش هراس اجتماعی. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 7 (28)، 395-387.
کایوند، ف.، شفیعآبادی، ع. و سودانی، م. (1388). اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر اضطراب اجتماعی دانشآموزان پسر سال اول متوسطه ناحیه 4 آموزش و پرورش شهر اهواز. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 42، 24-1.
کری، ج. (1389). نظریه و کاربست مشاوره و رواندرمانگری. ترجمه ی. سید محمدی. تهران: نشر ارسباران (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 2005).
کوری، م. س. و کوری، ج. (1391). گروهدرمانگری. ترجمه س. بهاری، ب. رنجگر، ح. ر. حسینشاهیبرواتی، م. میرهاشمی و س. نقشبندی. تهران: نشر روان (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی، 2002).
کیخایفرزانه، م. م. (1390). اثربخشی آموزش گروهی ابراز وجود بر اضطراب اجتماعی، پیشرفت تحصیلی و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان. فصلنامه روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، 2 (1)، 116-103.
محمودیعالمی، ق.، غفارزاده، ع.، عظیمی، ح. و حیدری، ج.(1384). بررسی تأثیر شناخت درمانی گروهی بر اجتماعهراسی. فصلنامه علمی-پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، 15 (46)، 110-103.
مردانیحموله، م.، ابراهیمی، ا. و مستغاثی، م. (1391). تأثیر برنامه آموزشی روانشناختی بر اضطراب اجتماعی بیماران مبتلا به سرطان. مراقبتهای نوین، 9 (3)،189-181.
مسیبیچناربن، ح.، اسماعیلی، م. و فلسفینژاد، م. ر. (1389). بررسی اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر فن خودگویی در کاهش میزان هراس اجتماعی و تصحیح تعابیر مربوط به خود و دیگران. مطالعات تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد، 11 (2)، 102-87.
مشاوری، ا. ح. (1382). بررسی میزان اثربخشی آموزش شناختی رفتاری بر اضطراب اجتماعی دانشجویان دانشگاه اصفهان. پایاننامه دوره کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان.
مظاهری، ج. (1390). اثربخشی آموزش ابراز وجود بر هراس اجتماعی و سلامت ذهن دانشآموز ان دختر شهر بویین و میاندشت. پایاننامه دوره کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان.
ملیانی، م.، شعیری، م.، قائدی، غ.، بختیاری، م. و طاولی، ا. (1388). اثربخشی درمانشناختی رفتاری گروهی مبتنی بر الگوی هیمبرگ در کاهش نشانههای اضطراب اجتماعی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 15 (1)، 49-42.
مهرابیزادههنرمند، م.، تقوی، ف. و عطاری، ی. ع. (1388). تأثیر آموزش جرأتورزی بر مهارتهای اجتماعی، اضطراب اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر. مجله علوم رفتاری، 3 (1)، 64-59.
مهردوست، ز.، نشاطدوست، ح. ط.، و عابدی، ا. (1392). اثربخشی پذیرش و تعهد درمانگری بر کاهش توجه متمرکز بر خود و بهبود باورهای خودکارآمدی اجتماعی. روشها و مدلهای روانشناختی، 3 (11)، 82-67.
نریمانی، م.، ابوالقاسمی، ع. و رضازاده، ح. (1390). اثربخشی درمانشناختی رفتاری گروهی بر بهبود کیفیت زندگی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان پسر مقطع راهنمایی مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی منتشر. فصلنامه مشاور کاربردی دانشگاه شهید چمران اهواز، 1 (2)، 50-31.
نیسی، ع. و شهنی ییلاق، م. (1380). تأثیر آموزش ابراز وجود بر ابراز وجود، عزت نفس، اضطراب اجتماعی و بهداشت روانی دانشآموزان پسر مضطرب اجتماعی دبیرستانی شهرستان اهواز. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، 8 (2و1)، 30-11.
وکیلیان، س.، قنبری هاشمآبادی، ب. ع. و طباطبایی، م.(1387). بررسی تأثیر افزودن آموزش مهارتهای اجتماعی بر گروه درمانی شناختی رفتاری در درمانهراس اجتماعی دانشجویان. مجله علمی پژوهشی اصول بهداشت روانی، 10(2)، 97-87.
همتیثابت، ا.، خلعتبری، ج. و امینی، د. (1391). مقایسه اثربخشی آموزش گروهی مدیریت استرس و شناختدرمانگری گروهی بر هراس اجتماعی دانشجویان. فصلنامه مطالعات روانشناسی بالینی، 1(2)، 21-1.
هومن، ح. ع. (1387). راهنمای عملی فراتحلیل در پژوهش علمی. تهران: انتشارات سمت.
هویت، د. و کرامر، د. (1388). روشهای آماری در روانشناسی و سایر علوم رفتاری. ترجمه ح. پاشاشریفی، ج. نجفی زند، م. میرهاشمی، ن. شریفی و د. معنوی پور. تهران: انتشارات سخن (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی، 2005).
Aderka, I. M. (2009). Factors affecting treatment efficacy in social phobia: The use of video feed-back and individual vs. group formats. Journal of Anxiety Disorders, 23, 12-17.
Browin, B., & Stein, D. J. (2004). Social Anxiety disorder. New York: Marcel Dekker Inc.
Burlingame, G. M., Fuhriman, A., McRoberts, C. H., Hoag, M. J., & Anderson, E. (1995). Group psychotherapy efficacy: A meta-analytic review. In A. Fuhriman, Group psychotherapy efficacy: A meta-analytic perspective. NewYork: Symposium conducted at the meeting of the American Psychological Association.
Burlingame, G. M., Fuhriman, A., & Mosier, J. (2003). The differential effectiveness of group psy-chotherapy: A meta-analytic perspective. Group Dy-namics: Theory, Research, and Practice, 7 (1), 3-12.
Clark, D., David, M., Ehlers, A., Hachman, A., McManus, F., Fennel, M. & et al. (2006). Cognitive therapy versus exposure and applied relaxation in social phobia: A randomized controlled trial. Journal of Consulting and Clinical Psy-chology, 74 (3),568-578.
Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the beha-vioral sciences. New York: Princeton University.
Comer, R. J. (2001). Abnormal psychology. New York: Princeton University.
Fedoroff, I. C., & Taylor, S. (2001). Psychological and pharmacological treatments of social phobia: A meta-analysis. International Clinical Psycho-pharmacology, 3, 311-324.
Heimberg, R. G. (2002). Cognitive-behavioral therapy for social anxiety disorder: Current status and future directions. Biological Psychiatry, 51, 101-108.
Hiemberg, R. G., Juster, H. R., Hope, D. A., & Mattia, J. I. (1995). Cognitive-behavioral group treatment: Description, case presentation and empirical support. In M. B Stein (Ed.), Research perspective, (pp. 293-321). Washington, D.C: American Psychiatric Press.
Hoag, M. J., & Burlingame, G. M. (1997). Evaluating the effectiveness of child and adolescent group treatment: A meta-analytic review. Journal of Clinical Child Psychology, 26 (3), 234-246.
Hofmann, S. G., Asnaani, A., Vonk, I. J. J., Sawyer, A. T., & Fang, A. (2012). The efficacy of cognitive behavioral therapy: A review of meta-analysis. Cognitive Therapy Research, 36, 427-440.
Hofmann, S. G. (2004). Cognitive mediation of treat-ment change in social phobia. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 72, 392-399.
Huffcutt A. I. (2004). Research perspectives on meta-analysis. In S. G. Rogelberg (Ed.), Handbook of research methods in industrial and organi-zational psychology, (pp. 198-215). USA: Wiley-Blackwell Publishing Company.
Lieberman, R. P., Derisi, W. J., & Mueser, K. T. (1989). Social skills training for psychiatric patients. NY, US: Pergaman Press.
Morthberg, E., Clark, D. M., & Bejerot, S. (2011). Intensive group cognitive therapy for social phobia: Sustained improvement at 5 year follow up. Journal of Anxiety Disorders, 25, 994-1000.
Taylor, S. (1996). Meta-analysis of cognitive-behavioral treatments for social phobia. Journal of Behavioral Therapy & Experimental Psy-chiatry, 27 (1), 1-9.
Tolin, D. F. (2010). Is cognitive-behavioral therapy more effective than other therapies? A meta-analytic review. Clinical Psychology Review, 30, 710-720.
Vosoughi Ilkhchi, S., Poursharifi, H., & Alilo, M. M. (2011). The effectiveness of cognitive-behavioral group therapy on self-efficacy and assertiveness among anxious female students of high schools. Social and Behavioral Sciences, 30, 2586-2591.