The survey of status of study among Sarpol E-Zahab’s public libraries and analysis of motivational and preventive reason’s to study
Subject Areas : Journal of Knowledge StudiesMasoud Mohammadi 1 , Javad Ghazi Mirsaeid 2 , Komeil Kolbdinejad 3 , Bagher Pahlevanzadeh 4 , Babak Rastgarimehr 5
1 - Instructor, School of Medicine, Golestan University of Medical Sciences, Gorgan, Iran.
2 - PhD, Chief &Assostant Professor of Medical Library and Information Sciences Dept., School of Allied Medicine& Member of Health Information Management Research Center, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
3 - MSc of Medical Psychology, Islamic Azad university of Semnan; Education and Training office, Galougah, Mazandaran, Iran.
4 - PhD candidate in medical statistics, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
5 - Lecturer, Abadan University of Medical Sciences, Abadan, Iran
Keywords: public libraries, Inhibiting factors, Study rate, Motivational Factors,
Abstract :
Purpose: The purpose of this study is survey of status of study among Sarpol E-Zahab’s public libraries and analysis of motivational and preventive reason’s to study. Methodology: This is a survey and applied study. The study population was the users of the Sarpol-E-Zahab’s public libraries. By using Cochran formula sample size earned was 150 library users. Data were collected using a questionnaire which its validity and reliability have been confirmed. Data were analyzed using analytical statistics and SPSS 20. Findings: There is a relationship between variable of study rate and variables of type of job, entertainments, study’s motivation, method of preparation of book, income rate and payment for book. In contrast, no correlation between the variables study rate and variables of Gender, marital status, age, education level and the price of the book was not seen. Also among the motivational factors, the family has most important role and increased media, including TV and internet ... is the main deterrent to the study. Conclusion: The rate of the population study is in average condition. According to young spectrum user, attention to proportional needs with population can increase motivational factors to study.
قناویزچی، م.ع.؛ داورپناه، م.ر. (1386). بررسی عوامل تسهیل کننده و بازدارنده مطالعه و رابطه نگرش به مطالعه و کتابخوانی با الگوی انگیزشی مزلو. فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی، 10 (40)، 1-15.
قنبرپور، م.؛ اباذری، ز. (1387). بررسی فعالیتهای انگیزشی مطالعه در مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر تهران از دیدگاه مربیان. فصلنامه کتاب، 22 (1) ، 45-60.
خوشرو، س.ا. (1385). بررسی میزان رضایت استفاده کنندگان از خدمات کتابخانه های عمومی شهر کرمان. فصلنامه کتاب، 67، 29-38.
مکتبی فرد، ل. (1385). نقش کتابخانه های عمومی در تحقق اهداف فرهنگی برنامههای توسعهای ایران 1368-1383. فصلنامه کتاب، 66، 269-290.
محمد علی نژاد، م. (1385). بررسی زمینههای گسترش و اشاعه فرهنگ مطالعه در رامهرمز برای گروه سنی 20-30. پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، اهواز.
مرادمند، ع. (1389). بررسی تطبیقی عوامل مشوق و بازدارنده مطالعه غیردرسی از دیدگاه دانشجویان دختر و پسر دوره کارشناسی در دانشگاه تربیت معلم آذربایجان. تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانههای عمومی، 16 (2)، 95-114.
معرف زاده، ع.؛ ایرجی، ش. (1389). بررسی عوامل ترغیب کننده و بازدارنده مطالعه در میان مراجعان کتابخانههای عمومی شهرستان ماهشهر. تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانههای عمومی، 16 (1)، 143-170.
نظری، ا.؛ عصاره، ف. (1387). دیدگاههای دانشآموزان دبیرستانی شهرستان شهرکرد در مورد عوامل ترغیب کننده و بازدارنده مطالعه آزاد. فصلنامه کتاب، 22(3)، 57-73.
رضوی، ع.؛ جعفریزاده، م.؛ نوروزی، د. (1385). رابطه بین میزان تماشای برنامههای تلویزیونی و استفاده از منابع اطلاعاتی غیر درسی. فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی، 9 (4)، 1-13.
زره ساز، م.؛ پازوکی، ف. (1391). بررسی وضعیت مطالعه عمومی و تخصصی کتابداران عمومی شهر مشهد. تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی، 18 (1)، 135-154.
زوارقی، ر. (1391). بررسی نقش و جایگاه کتابخانه های عمومی در توسعه فرهنگ کارآفرینی. کلیات کتاب ماه، 15 (6)، 94-101.
Abeyrathna, P. H. A. S. and Zainab, A. N. (2004). The status of reading habits and interests among secondary school children in Sri Lanka. Malaysan Journal of Library & Information Science, 9 (2),107-121.
Camp, D. (2007). Who's reading and why: reading habits of lst grade through graduate students. Reading Horizons Journal , 47 (3), 251-268.
Thomas, L. L. (2009). Rescuing Reading at the Community College. The Journal of the Virginia Community College, 14(1), 5 – 14.
Wigfield, A., Guthrie, J.T., Tonks, S., & Perencevich, K.C. (2004). Children's motivation for reading: Domain specificity and instructional influences. Journal of Educational Research, 97(6), 299-309.
_||_