واکاوی عوامل موثر بر نیت کارآفرینی دانشجویان سال آخرکارشناسی رشتههای مهندسی کشاورزی دانشگاه شیراز
Subject Areas : Education and trainingاحسان معصومی 1 , ناصر زمانی 2 , خدیجه بذرافکن 3 , محمدرضا بذرافکن 4
1 - دانشجوی دکتری بخش ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز، ایران
2 - دانشیار بخش ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز، ایران
3 - دانشجوی دکتری بخش ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز، ایران
4 - دانشجوی دکتری بخش ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تهران، ایران
Keywords: دانشجویان کشاورزی, نیت کارآفرینی, نگرش نسبت به کارآفرینی,
Abstract :
با توجه به جمعیت رو به رشد دانش آموختگان کشاورزی و پایین بودن ظرفیت اشتغال بخش دولتی، توسعهی شایستگیهای کارآفرینی در میان دانشجویان و تقویت نیت کارآفرینی آنها اهمیت قابل توجهی دارد. در راستای دستیابی به این هدف لازم است عوامل اثرگذار بر نیات کارآفرینانهی دانشجویان شناسایی شود. هدف این پژوهش پیمایشی، بررسی میزان نیت کارآفرینانه دانشجویان سال آخر مقطع کارشناسی رشته های مهندسی کشاورزی و شناسایی عوامل موثر بر آن بود. جامعه آماری را دانشجویان سال چهارم کارشناسی دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز تشکیل دادند. نمونه 196 نفری با روش نمونهگیری تصادفی طبقه بندی شده متناسب با حجم گزینش شد. برای گردآوری داده ها، پرسشنامه طراحی و روایی صوری آن توسط متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی، تایید شد. ضریب آلفای کرونباخ برای گویهها در دامنه 66/0 تا 87/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها، نرم افزار SPSSwin19 به کار گرفته شد. نتایج نشان دادند متغیرهای هنجارهای ذهنی، کنترل رفتار درک شده و نگرش نسبت به کارآفرینی دارای رابطه مثبت و معنی دار با نیت کارآفرینی دانشجویان هستند. نتایج آزمون رگرسیون نشان داد که از بین متغیرهای مستقل، نگرش دانشجویان نسبت به کارآفرینی می تواند 40 درصد از نیت کارآفرینی دانشجویان را پیش بینی نماید. در نهایت بر پایه یافته های تحقیق پیشنهادها و راهکارهایی ارایه شد.
Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human DecisionProcesses, 50,179-211.
Ali, A., Topping, K.J., & Tariq, R.H. (2011). Entrepreneurial attitudes among potential entrepreneurs. Pakistan Journal of Commerce and Social Sciences, 5(1), 12-46.
Barani, Sh., Zarafshani, K., Delangizan, S., & Hosseini Lorgani, M. (2009). Effect of entrepreneurship training on entrepreneurial behavior among Payamenoor University’s students in Kermanshah. Journal of Research and Planning in Education, 57, 1-85.
Bird, B. (1988). Implementing entrepreneurial ideas: The case for intention. Academy of Management Review, 13(3), 442-453.
Burke, R. J., Greenglass, E. R., & Schwarzer, R. (1996). Predicting teacher burnout over time: Effects of work stress, social support, and self-doubts on burnout and its consequences. Anxiety, Stress, and Coping, 9(3), 261-275.
Clark, B. R. (1998). The entrepreneurship university demand and response: Theory and practice. Tertiary Education Management, 4(1), 5-16.
Dyer Jr, W. G. (1994). Toward a theory of entrepreneurial careers. Entrepreneurship:Theory and Practice, 19(2), 7-22.
Fayolle, A., Gailly, B., & Lassas-Clerc, N. (2006). Assessing the impact of entrepreneurship education programmers: A new methodology. Journal of European Industrial Training, 30(9), 701-720.
Fitzsimmons, J.R., & Douglas, E.J. (June 2005). Entrepreneurial attitudes and entrepreneurial intentions: A Cross-Cultural study of potential entrepreneurs in India. Presented at China, Thailand and Australia. Babson-Kauffman Entrepreneurial Research Conference, Welles ley, MA.
Franke, N., & Luthje, C. (2004). Entrepreneurial intentions of business student: A benchmarking study. International Journal of Innovation and Technology Management, 1(3), 269-288.
Katz, J., & Gartner, W. B. (1988). Properties of emerging organizations. Academy of management review, 13(3), 429-441.
Krueger, N., Reilly, M., & Carsrud, A. (2000). Competing models of entrepreneurial intentions. Journal of Business Venturing, 15(5), 411-432.
Krejcie, R., & Morgan, D. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30, 607-610.
Movahedi, R., Latifi, S., & Zolikhaei Sayyar, L. (2013). The factors affecting agricultural students' attitude towards self-employment and entrepreneurship. International Journal of Agricultural and Crop Sciences, 5(16),1813-1819.
Rahmanian Koushkaki, M., Chizari, M., & Havaei, A. (2011). Investigation of factors influencing entrepreneurial intention of agricultural students in Iylam Islamic Azad University. Journalof Entrepreneurship Development, 4(15), 125-144.
Sadeghi, M., & Malekinia, A. (2011). Students’evaluation of entrepreneurial environments and investigating its relationship with entrepreneurial intention. Journal of Research and Planning in Education, 59: 68-89.
Sadeghi, M., Mohammadi, M., Nosrati, M., & Maledian, k. (2013). The role of entrepreneurial environments in university student’s entrepreneurial intention. Journal of World Applied Programming 3(8), 361-366
Shiri, N., Mohammadi, D., & Hosseini. S. M. (2012). Entrepreneurial intention of agricultural students: effects of role model, social support, and perceived esirability. Journal of Archives of Applied Science Research, 4(2), 892-897
Souitaris, V., zerbinati, S., & Al-Laham, A. (2007). Do entrepreneurship programmers raise entrepreneurial intention of science and engineering students? The effect of learning, inspiration and resources. Journal of Business Venturing, 3(12), 25-37.
Stewart, W. H., & Roth, P. L. (2007). A meta-analysis of achievement motivation differences between entrepreneurs and managers. Journal of Small Business Management, 45, 401-421.
Zhao, H., Seibert, S., & Lumpkin, G. T. (2010). The relationship of personality to entrepreneurial intentions and performance: A meta-analytic review. Journal of Management, 5(9), 18-29.