ویژگیهای مختلف زنان کشاورز در توسعه روستائی بر اساس دامپروری
Subject Areas : Environmental policy and managementحسین بیورانی 1 , سیمین ناصری 2
1 - استاد گروه آمار دانشکده علوم ریاضی دانشگاه تبریز
2 - دانش آموخته دکترای ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی بنگلور هندوستان
Keywords: دامپروری, توسعه روستائی, مدل های خطی عمومی,
Abstract :
زنان روستائی نقش تاثیرگذاری در فعالیتهای اقتصادی، اجتماعی جامعه دارند، بهطوری که توسعه ملّی بدون توجه به این بخش از جامعه ما امکانپذیر نیست. میزان مشارکت زنان روستائی در فعالیتهای کشاورزی و به طور اخص در دامپروری، نقش اصلی و تاثیرگذار در توسعه اقتصادی مناطق روستائی دارد. این تحقیق در استان آذربایجان شرقی واقع در شمالغرب ایران انجام شده است. حجم نمونه 200 زن روستائی درگیر در فعالیتهای کشاورزی بود که از روش نمونهگیری طبقهای استفاده شده است. به منظور پیدا کردن رابطه بین مولفه های مختلف زنان روستائی درگیر در فعالیتهای کشاورزی، از آزمون همبستگی و مدلهای خطی عمومی استفاده شده است. نتایج حاصل از این روشها نشان میدهد که اندازه خانوار، میزان انگیزه و ارتباط با عوامل ترویج، میزان فعالیتهائی که زنان به طور همیشگی در آن درگیر هستند و تداخل بین امور و فعالیتهای مربوط به زنان و نیز استفاده از وسائل ارتباط جمعی دارای رابطه مستقیم و مثبت با میزان مشارکت زنان کشاورز در فعالیتهای دامپروری است.
Anonymous, D., (2008). United Nations women participation in development: emerging trends in community development, Oxford University Press, New York, USA.
Aref, F., (2010). Barriers of agricultural development in Iran: A case study of Fars province. Journal of American Science, 6 (11), 1034-1037.
Behzadnasab, Z., (2008). Women in agriculture. Jihad Magazine Education, 29 (30), 85-89.
Bhagyavathi M., Venugopal L., Naresha, S. & Nagabhushanam, K., (2008). Participation level of farm women in entrepreneurship activities under self Help groups. Mysore Journal of Agricultural Sciences, 42 (1), 159-163.
Cooper, D. R., & Schindler, P. S., (1999). Business research methods, McGraw-Hill Publishing Company Limited, New Delhi, India.
Desai, G. R., (1981). A critical analysis of the contribution of education and extension guidance to economic performance of cotton farmers of Karnataka statues, Unpublished dissertation, University of Agricultural Sciences, Bangalore.
Gay, L. R., (1992). Educational research: Competencies for analysis and application, Macmillan Publishing Company, Englewood Cliffs.
Karbasioun, M., Mulder, M., & Biemans, H., (2008). Changes and problems of agricultural development in Iran. World Journal of Agricultural Sciences, 4(6), 759-769.
Moulik T, K., & Rao, C. C. S., (1965). Self-rating scales for farmers, Measurements in Agricultural Extension, Indian Agricultural Research Institute, New Delhi, India.
Naseri, S. & Bevrani, H., (2013). The role of farm women in agriculture and it’s allied felids: A case study of Iran. International Journal of Agriculture Innovations and Research, 2(6), 2319-1473.
Naseri, S. & Bevrani, H., (2015). Study on participation of Iranian rural women in different agricultural activities based on their characteristics. Advances in Environmental Biology, 9(4), 138-142.
Ommani, A. R. & Chiizari, M., (2006). An investigation of effective factors on the perception of rural youth regarding teamwork in youth club. 22nd Annual Conference Proceedings of Association International Agricultural Extension Education. Clearwater Beach, Florida.
Rahmani, Kh., Ebrahim Habibi, M., & Heidari, H., (2007). Investigation on the health status of inhabitants in Nehbandan district in south of Khorasan province. Institute of Nutrition Sciences and Food Technology, Tehran.
Sarada, B. (2007). Women Educational Developing Countries, Barriers, Benefits and Policies, World Bank Book, London.
Seema, B., (1986). Role of farm women in the decision making process of farming community in Trivandrum district, Unpublished Thesis, Kerala Agricultural Sciences University, India.
Trivedi, G., (1963). Measurement analysis of socio-economic status of rural families, Unpublished dissertation, Indian Agricultural Research Institute, New Delhi, India.