طراحی الگوی تمایل به خرید محصولات ارگانیک مشتریان با تاکید بر رسانه های اجتماعی مبتنی بر رویکرد داده بنیاد
Subject Areas : Strategic planningشایان بصیر 1 , محمدرضا آزاده دل 2 , مریم اوشک سرایی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی رشت، ایران
Keywords: شبکه های اجتماعی, همراه اول, قصد خرید مشتریان, صنایع ارگانیک,
Abstract :
هدف این پژوهش طراحی الگوی تمایل به خرید کاربران همراه اول در صنعت ارگانیک بوده است. این پژوهش از نوع پژوهشهای کیفی بوده که با استفاده از رویکرد مبتنی بر نظریـه داده بنیـاد انجـام شـده است. جامعه آماری این پژوهش شامل اساتید دانشگاه، افراد متخصص و خبرگانی در حوزه محصولات ارگانیک، بازاریابی و فروش بودند که حداقل 15 سال سابقه در حوزه کاری خود داشتند که بر مبنای روش نمونه گیری هدفمند در مجموع تعداد 15 نفر بـه عنـوان نمونه انتخـاب شـدند. دادهها با روش مصاحبه با روش هدایت کلیات و به صورت نیمه ساختار یافته گردآوری شد. در تمامی مراحل از نرم افزار MAXQDA بهره برده شد. برای به دسـت آوردن اعتبار و روایی دادهها از دو روش بازبینی مشارکت کنندگان و مرور خبرگان غیـر شـرکت کننـده در پژوهش استفاده شد و اعتبار دادهها و یافتهها پس از دریافت نظرات اصلاحی و اعمال آنها در مدل یا الگوی نهایی پژوهش تائید شد. دادهها به روش های معمول در مراحل تحلیل مطابق فنون پیشنهادی اشتراوس و کوربین تحلیل شد. و بـا توجـه بـه شـرایط علّـی، شرایط زمینهای و پدیده محوری، راهبردها و پیامدهایی تدوین و مدل نهایی بر اساس آن ارائه شد. نتیجه اصلی این مطالعه کیفی این بود که هر دو رسانه سنتی و مدرن در قصد خرید مشتریان موثرند. با این حال، نقش رسانه های سنتی همچنان بیشتر است. این طرح با هدف افزایش استفاده از پلتفرمهای استاندارد در رسانههای اجتماعی در میان بخشهای مختلف مشتریان، بهویژه در میان جمعیت جوانتر انجام گردید.
Abu-Ghosh, D.H., Dmor, H., Alalwan, A.A., & Aldmour, R.H. (2018). Factors Affecting Jordanian Consumers’ Attitudes Towards Facebook Advertising: Case Study of Tourism. Emerging Markets from a Multidisciplinary Perspective: Challenges, Opportunities and Research Agenda, 285-302.
Alalwan, A.A. (2018). Investigating the impact of social media advertising features on customer purchase intention. International Journal of Information Management, 42, 65-77.
Athanasios, K., & Chrysochou, P. (2014). The effects of service brand dimensions on brand loyalty. Journal of Retailing and Consumer Services, 21, 139-147.
Farhangi, A.A., Abbaspour, A., Bourghani Farahani, S., & Abachian Ghasemi, R. (2014). Analyzing the impact of social media on customers' attitudes towards brand and intention to buy from a company: A case study of Iran Khodro Company. World Media, 9, 236-251.
Farzin, M., Ghaffari, R., & Fattahi, M. (2022). The influence of social network characteristics on the purchase intention. Business Perspectives and Research, 10, 267-285.
Hajli, N., & Sims, J. (2015). Social commerce: The transfer of power from sellers to buyers. Technological forecasting and social change, 94, 350-358.
Jaring, P., & Bäck, A. (2017). How researchers use social media to promote their research and network with industry. Technology Innovation Management Review, 7, 32–39.
Kapoor, K. K., Tamilmani, K., Rana, N. P., Patil, P., Dwivedi, Y. K., & Nerur, S. (2018). Advances in social media research: Past, present and future. Information Systems Frontiers, 20, 531-558.
Karimi, S., Papamichail, K.N., & Holland, C.P. (2015). The effect of prior knowledge and decision-making style on the online purchase decision-making process: a typology of consumer shopping behavior. Decision Support Systems, 77, 137–147.
Keller, E., & Fay, B. (2012). Word-of-mouth advocacy: A new key to advertising effectiveness. Journal of Advertising Research, 52, 459-464.
Keshavarz, S., & Mousavi, M. (2018). Study of the problems and factors affecting the development of organic farming Case Study: kitchen garden city Marvdasht. Journal of Agricultural Economics Researches, 10, 151-172.
Khaleghi, A., Moeini, H., & Jamipour, M. (2020). Identify and rank social media marketing opportunities and challenges. Modern Marketing Research, 9, 19-38.
Kheyrolahi, H., Aly, S., & Taghizadeh, H. (2021). Designing a model to improve the attitude of customers to organic food products in Iran. Consumer Behavior Studies Journal, 8, 176-199.
Khodabandeh, S., Poursadegh, N., & Asgari, N. (2018). Design of organizational silence based on grounded theory. Journal of Leadership and Educational Management, 12, 55-69.
Kiran, P., & Shanmugam, V. (2016). Analyzing the role of user-generated content on consumer purchase intention in the new era of social media and big data. Indian Journal of Science and Technology, 9, 1-7.
Kudeshia, C., & Kumar, A. (2017). Social eWOM: does it affect the brand attitude and purchase intention of brands? Management Research Review, 40, 310-330.
Kumar, S., Machiwal, D., Dayal, D., & Mishra, A. K. (2017). Enhanced quality fodder production through grass-legume intercropping under arid eco-system of Kachchh, Gujarat. Legume Research-An International Journal, 40, 896-900.
Liang, T.P., & Turban, E. (2011). Introduction to the special issue social commerce: a research framework for social commerce. International Journal of electronic commerce, 16, 5-14.
Lim, X.J., Mohd Radzol, A.R., Cheah, J.H., & Wong, M.W. (2017). The Impact of Social Media Influencers on Purchase Intention and the Mediation Effect of Customer Attitude. Asian Journal of Business Research, 7, 19-36.
Liu, L., Lee, M. K., Liu, R., & Chen, J. (2018). Trust transfer in social media brand communities: The role of consumer engagement. International Journal of Information Management, 41, 1-13.
Naghizadeh Shamili, Y., & Tabatabai Nasab, S.M. (2016). Investigating the effect of users' attitudes toward social media advertising on purchasing intent by expressing the mediating role of brand equity. National conference on development management (challenges and solutions in public and private organization), 21 Dec. 2016, Bandar Abbas, Iran
Powers, T., Advincula, D., Austin, M.S., Graiko, S., & Snyder, J. (2012). Digital and social media in the purchase decision process. Journal of Advertising Research, 52, 479–489.
Rahimnia, F., Ramezani, Y., & Zargaran, S. (2019). The effect of user interaction on social media on shopping intent through attitudes toward the brand and mental norms. Journal of Modern Marketing Research, 9, 213-232.
Salavatian, S., Rouhbakhsh, M., & Darfashi, A.R. (2018). Factors affecting the marketing of Iranian movies through social media. Communication Culture Studies, 19, 151-175.
Sandouqi, A., Raheli, H., & Yadavar, H. (2021). Modeling the market development process of organic agricultural products in Iran with an interpretive structural approach. Agricultural Economics Research,13, 89-120.
Shahabi, M., & Bayat, G. (2012). Virtual social networks and young users from real life continuity to cosmopolitan experience. Journal of Parliament and Strategy, 19, 151-180. [In Persian]
Shirkhodaei, M., Shahi, M., Nejat, S., & Mahmoudi Nasab, S. (2017). Investigating the effect of social media on the formation of trust and brand loyalty in the brand community (Case study: Instagram social network). New Research, 7, 106-124.
Simon, H.A. (1960). The New Science of Management Decision. Harper and Row, New York.
Yaylı, A., & Bayram, M. (2012). E-WOM: The effects of online consumer reviews on purchasing decisions. International Journal of Internet Marketing and Advertising, 7, 51-64.