تجاری سازی دانش در آموزش عالی کشاورزی: یک رویکرد دو مرحله ای برای مدل سازی معادلات ساختاری
Subject Areas : Education and training
1 - استادیار گروه مدیریت، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران
Keywords: آموزش عالی, مدل سازی معادلات ساختاری, موانع تجاری سازی دانش,
Abstract :
هدف از این مطالعه تحلیل تجارسازی دانش در آموزش عالی کشاورزی استان خوزستان بود. برای اجرای آن از روش تحقیق پیمایشی استفاده شد. اعضای هیئت علمی دانشکده های کشاورزی استان خوزستان ، از جمله دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین و دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شد(417 N = ). ابزار اصلی پژوهش پرسشنامه ای بود که روایی آن توسط یک هیئت متخصص تعیین شد و از ضریب آلفای کرونباخ نیز برای تعیین پایایی پرسشنامه استفاده شد (0/86 α= ) براساس تحلیل رگرسیون ، محققان مؤثر ، ارتباط مؤثر دانشگاه با صنعت و جامعه ، حمایت مادی و معنوی از تجاری دانش ، خدمات دولتی ، قوانین و مقررات و پارکها و مراکز توسعه علم و فناوری 61/4 درصد از تغییرات در سطح تجاری سازی دانش در آموزش عالی کشاورزی را تبیین نمودند.SEM نشان داد که اثر عوامل خارجی (EF) و عوامل داخلی (IF) بر تجاری سازی دانش مثبت (KC) است. همچنین خدمات دولتی (GS) ، محرک اقتصادی (ES) ، قوانین و مقررات (RR) و پارک ها و مراکز توسعه علم و فناوری (PC) تأثیر قابل توجهی در EF دارند. یافته ها حاکی از آن است که محققان مؤثر (ER) ، ارتباط مؤثر دانشگاه با صنعت و جامعه (ERU) ، حمایت مادی و معنوی از تجارت دانش در دانشگاه ها (MS) ، استفاده از مشاوران تخصصی در زمینه تجاری سازی دانش (SC) و کیفیت تحقیق (RQ) تأثیر قابل توجهی در IF دارد. یافته ها نشان داد که این 9 سازه GS، ES، RR، PC، ER، ERU، MS، SC و RQ 73 درصد از واریانس KC را تبیین کردند. همچنین نتایج نشان داد که بی اعتمادی بین صنعت و دانشگاه اولویت اول موانع تجاری سازی دانش در آموزش عالی کشاورزی است.
Alizadeh, N., Sadighi, H., Pezeshki, R., &Alipur, H. (2016). Analysis of effective components of educational transformation in agricultural higher education system in Iran. International Journal of Agricultural Management and Development, 6(2), 193-203.
Ansari, M., Armaghan, N.,&Ghasemi, J. (2016). Barriers and solutions to commercialization of research findings in schools of agriculture in Iran: A qualitative approach. International Journal of Technology, 1, 5-14.
Arasteh, H., &Jahed, H. (2010). Science and technology parks and research center role in innovation commercialization. Industry and University Magazine, 3(9-10), 35-43.
Ashrieh, Z., Asghari, H., &Shafia, S. (2016). Meta-analysis of the link between industry and university. Journal of Industry and University, 9(18), 65-80.
Bandarian, R. (2007).Evaluation of commercial potential of a new technology at the early stage of development with fuzzy logic. Journal of Technology Management & Innovation, 2(4), 73- 85.
Barnes, T., Pashby, I., &Gibbons, A. (2002). Effective university-industry interaction: A multi-case evaluation of collaborative R & D projects. European Management Journal, 20, 272-285.
Baycan, T. (2013).Knowledge commercialization and valorization in regional economic development. Cheltenham, U.K. and Northampton, Massachusetts: Edward Elgar Publishing, 288 pages.
Boehm, D. N., & Hogan, T. (2013). Scienceto-Business collaborations: A science-to business marketing perspective on scientific knowledge commercialization. Industrial Marketing Management, 42(4), 564-579.
Debackere, K &Veugelers, R. (2005).The role of academic technology transfer organizations in improving industry science links. Research Policy, 34, 321–342.
Decter, M., Bennett, D., &Leseure, M. (2007). University to business technology transfer-UK and USA comparisons. Technovation, 27,145-155.
Erfan, A., &Nadi, M. A. (2016).Components of knowledge commercialization in the selected universities of the world. Czech-Polish Historical and Pedagogical Journal, 8(2), 103–111.
EshraghiSamani, R. (2017). Factors affecting the professional development of faculty members: A case study of Ilam Branch, Islamic Azad University, Iran. International Journal of Agricultural Management and Development, 7(4), 509-515.
Etzkowitz, H. (2001). The second academic revolution and the rise of entrepreneurial science. IEEE Technology and Society, 22(2), 18-29.
Farsi Jahangir, Y., Modarresi, M., Motavaseli, M., & Salamzadeh, A. (2014). Institutional factors affecting academic entrepreneurship: The case of university of Tehran. Economic Analysis, 47(1-2), 139-159.
Field, A. (2009). Discovering Statistics Using SPSS. Sage: London.
Hassangholipour, H., Roshandel, T., & Gholipour, A. (2012).Barriers to knowledge commercialization in academic entrepreneurship. Entrepreneurship Development, 4(14), 183-165.
Hosseinian, H., Ghazi Noori, F., & Goodarzi, M. (2015).Identification of factors affecting the technology commercialization strategy using the advanced method. Technology Development Management Journal, 3(1), 63-97.
Khan, M. (2017). Are universities ready for knowledge commercialization? Technology Innovation Management Review, 7(7), 63-68.
Masudian, P.,Farhadpoor, M. R.,&Ghashgayizadeh, N. (2013).Commercializing university research results: A case study by Behbahan Islamic Azad University Library Philosophy and Practice (e-journal). 870. http://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/870
Mehta, S. S. (2008). Commercializing successful biomedical technologies: Basic principles for the development of drugs, diagnostics and devices. New York, Cambridge University Press.
Meigounpoory, M. R., & Ahmadi, B. (2012).Identification of the factors that affect in choosing the university research commercialization strategies. International Journal of Recent Research and Applied Studies 12(1), 140-147.
Nadirkhanlou, S., Pourezzat, A.A., Gholipour, A., Zehtabi, M. (2012). Requirements of knowledge commercialization in universities and academic entrepreneurship. In: Howlett R., Gabrys B., Musial-Gabrys K., Roach J. (eds) Innovation through Knowledge Transfer 2012. Smart Innovation, Systems and Technologies, Vol 18, 179-194, Springer, Berlin, Heidelberg
Narayan, A., &Hooper, K. (2010).The role of government towards encouraging the development of academic research commercialization in New Zealand Universities: A Historical overview of policy directions. Paper presented at 6th accounting history International Conference. "Accounting and the State" Wellington , New Zealand.
Nicola, B., Rosa, G., & Maurizio, S. (2006). Institutional changes and the commercialization of academic knowledge: a study of Italian universities patenting activities between 1965 to 2002. Research policy, 35(4), 120-131.
Nunnally, J.C.,&Bernstein,I.H.(1994).Psychometric theory (3rd ed.). New York: McGraw-Hill.
Pourezat, A., Gholipour, A., &NadirKhanloo, S. (2010). Explaining barriers to academic entrepreneurship and knowledge commercialization at Tehran University.Science and Technology Policy, 2 (4), 65-76.
Pourfateh, N., Naderi, N., & Rostami, F. (2017). Study of the factors affecting commercialization of agricultural innovation in Kermanshah science and technology park, Iran. International Journal of Agricultural Management and Development, 7(1), 121-132.
Rasmussen, E., Qystein, M., & Gulbrandsen, M. (2006). Initiatives to promote commercialization of university knowledge. Technovation, 26 (4), 518-533.
Salami, R., &Khatibi, A. (2015).Examining the challenges of commercialization of technology. Science and Technology Policy, 11 (2), 77-88.
Schulte, P. (2004). The entrepreneurial university: A strategy for institutional development. Higher education in Europe, 29,187-191.
Sharifi, M., Rezvanfar, A., Hosseini, M., &MovahedMohammadi, H. (2015). Conceptual modeling commercialization of academic research in agriculture. Entrepreneurship in Agriculture Journal,2 (1),93-110.
Shin, T., & Lemi, E. (2006).Paths of commercial knowledge: Forms and consequences of university–enterprise synergy in scientist-sponsored firms. Research Policy, 35, 1465–1476.
Yaakub, N. I., Hirwani, W. M., Wan Hussain, W.M.H., Nizam, M., Rahman, A., Ashiqin, Z., Mujani, W.K., Jamsari, E.A., Sulaiman, A., & Jusoff, K. (2011). Challenges for commercialization of university research for agricultural based invention. World Applied Sciences Journal, 12 (2), 132-138.
Yadollahi Farsi, J., &Kalathaie, Z. (2012). Commercialization position in the management of innovation and the introduction of commercialization models in the field of advanced industries. Parks and Growth Centers Journal, 4(33), 35-42.