بازارمدار یا عدمبازارمدار: تحلیل وضعیت جنسیتی کشاورزان خردهپای سیبزمینی شیرینکار در جنوب شرق نیجریه
Subject Areas : Farm Managementآمالا کریستیانا اوکویه 1 , جوده آنایوخوف مباناسور 2 , بنجامین چخومکا اوکویه 3
1 - برنامه تحقیقاتی سیب زمینی شیرین، موسسه ملی تحقیقات ریشه زراعی ، اومودیکه، ایالت ابیا، نیجریه
2 - دانشگاه کشاورزی مایکل اوکپارا ، اومودایکه ، ایالت ابیا ، نیجریه
3 - موسسه ملی تحقیقات ریشه زراعی، ایالت اوموهیا ابیا، نیجریه
Keywords: بازار, گرایش, تجاریسازی, جنسیتی, مدل انتخاب,
Abstract :
یک کشاورز تنها در صورتی میتواند بازارمدار باشد که برنامة تولیدیاش منطبق بر علائم بازار باشد و کالاهایی را تولید کند که قابلیت بازاریابی بیشتری داشته باشند. به همین منظور، در این مطالعه، شواهدی تجربی از تحلیل جنسیتی بازارمداری در جنوب شرق نیجریه ارائه شده است. برای انتخاب 360 شرکتکنندة نمونه در سال 2017 از روش نمونهگیری طبقهای استفاده شد. برای برآورد میزان بازارمداری و عوامل تعیینکنندة بازارمداری به ترتیب از شاخص بازارمداری (MOI) و مدل انتخاب هکیت استفاده شد. نتایج میانگین امتیاز بازارمداری برای کشاورزان مرد و زن تولیدکنندة سیبزمینی شیرین (به ترتیب 17/0 و 59/0) حاکی از سطح پایین بازارمداری به ویژه در میان کشاورزان مرد است. درمورد کشاورزان زن، رابطة سن، سطح تحصیلات، سرمایه، سطح زیرکشت سیب زمینی شیرین، تجربة کشاورزی، تجربة بازاریابی، بومی بودن اجتماع و شرایط جاده ارتباط معنیدار و مثبت و اندازة خانوار ارتباط معنیدار و منفی با بازارمداری داشت. اما درمورد کشاورزان مرد، رابطة سن، اندازة خانوار، سطح تحصیلات، هزینة حملونقل، بومی بودن اجتماع و تجربة بازاریابی رابطة مثبت و معنیدار و فاصله مزرعه تا بازار رابطة منفی و معنیدار با بازارمداری داشت. ضرایب جنسیتی درمورد بازارمدار بودن و سطح بازارمداری منفی و به ترتیب در سطح احتمال 5 درصد و 1 درصد معنیدار بود. این نشان میدهد که احتمال اینکه زنان کشاورز بازارمدار باشند بیش از مردان کشاورز است. بنابراین، براساس این مطالعه، سیاستهایی برای افزایش دسترسی کشاورزان به زمین (بهویژه زنان کشاورز)، دسترسی و استفاده از بذرهای باکیفیت و ایجاد بازار رسمی سیبزمینی شیرین لازم است.
Agwu, N.M. (2009). Determinants of profitability among plantain marketers in Abia State, Nigeria. The Nigerian Journal of Development Studies, 7(1), 49– 58.
Agwu, N.M., & Ibeabuchi, J.O (2011). Socio-Economic analysis of wholesale rice marketers in Abia State, Nigeria. International Journal of Social Science and Humanity, 1, (4), 285-288.
Alene, A.D., Manyong, V.M, Omanya, G., Mignouma, H.D., Bokanga, M., & Odhiambo, G., (2008). Smallholder market participation under transactions costs: Maize supply and fertilizer demand in Kenya. Food Policy, 33, 318–28.
Arega, D. A., Manyong, V. M., Omanya, G., Mignouna, H. D., Bokanga, M., & Odhiambo, G. D. (2007). Smallholder marketed surplus and input use under transactions costs: Maize supply and fertilizer demand in Kenya. In AAAE Ghana Conference Proceedings. pp. 125–130.
Barrett, B.C. (2007). Smallholder market participation: Concepts and evidence from eastern and Southern Africa. Prepared for FAO Workshop on staple food trade and market policy options for promoting development in Eastern and Southern Africa, Rome,
Benmehaia, M., & Brabez, F. (2017). An empirical analysis of Vertical integration determinants among peasant farmers in Northern Algeria. International Journal of Agricultural Management and Development, 7(2), 257-266
Berhanu, G., & Moti, J. (2012).Market orientation and market participation of smallholders’ in Ethiopia: Implications for commercial transformation. Selected Paper prepared for presentation at the International Association of Agricultural Economists (IAAE) Triennial Conference, Foz do lguacu, Brazil, 18-24 August, 2012.
David, S., & Madu, T. (2014). A gender situation analysis of Sweetpotato production in Nigeria, Reaching Agents of Change Project, International Potato Center (CIP) and Helen Keller International (HKI). Unpublished report.
De Janvry, A., Fafchamps, M., & Sadoulet, E. (1991). Peasant household behavior with missing markets: Some paradoxes explained. Journal of Economic Development and Sustainability, 101(409), 1400-1417.
Gabre-Madhin, E.Z. (2001). Market institutions, Transaction Costs, and Social Capital in the Ethiopian Grain Market. Research Report 124. International Food Policy Research Institute, Washington D.C.
Gebremedhin, B., Jaleta, M., & Hoekstra, D. (2009). Smallholders, institutional services, and commercial transformation in Ethiopia. Agricultural Economics and Supplement Journal, 40(1), 773–787.
Gebremedhin, B., & Hoekstra, D. (2008). Market orientation of smallholders in selected grains in Ethiopia: Implications for enhancing commercial transformation of subsistence agriculture IPMS (Improving Productivity and Market Success) of Ethiopian Farmers Project Working Paper 11. ILRI (International Livestock Research Institute), Nairobi, Kenya. 44 pp.
Gebremedhin, B., & Hoekstra, D. (2007). Cereal marketing and household market participation in Ethiopia: The Case of Teff, Wheat and Rice. AAAE Conference Proceedings, 243-252.
Gebremedhin, B., & Jaleta, M. (2010). Commercialization of Smallholders: Is Market Participation Enough? Joint 3rd African Association of Agricultural Economists (AAAE) and 48th Agricultural Economists Association of South Africa (AEASA) Conference, Cape Town, South Africa.
Heckman, J. (1979). Sample selection bias as a specification error. Econometrica, 47,153–161. .http://dx.doi.org/10.2307/1912352
Heierli, U., & Gass, T. (2001). Enhancing employment and income generation in Rural Areas. Paper submitted to the Operations Committee of the Swiss Agency for Development and Cooperation (DEZA) on 11 October [online]. Retrieved from www.deza.admin/themen (Accessed 17/02/2003).
Hinderink, J., & Sterkenburg, J.J. (1987). Agricultural commercialization and government policy in Africa. KPI Limited, New York.
Immink, M.D.C., & Aarcon, J.A. (1993). Household income, food availability, and commercial crop production by smallholders farmers in the Western Highlands of Guatemala. Journal of Economic Development and Cultural Change, 41,319-342
Key, N., Sadoulet, E., & De Janvry, A. (2000). Transaction costs and agricultural household supply response. American Journal of Agricultural Economics, 82(2), 245-259.
Kohli, A.K., &Jaworski, B.J. (1990). Market orientation: The construct, research propositions, and managerial implications. Journal of Marketing, 54(2), 1- 18.
Makhura, M.T., Kirsten, J., &Delgado, C. (2001). Transaction costs and smallholder participation in the maize market in the Northern Province of South Africa. Paper Presented at Seventh Eastern and Southern Africa Regional Conference, February 11-15, Pp. 463-467.
Okoye, B.C., Abass, A., Bachwenkizi, B., Asumugha, G., Alenkhe, B., Ranaivoson, R., Randrianarivelo, R., Rabemanantsoa, N., & Ralimanana, I. (2016). Effect of transaction costs on market participation among smallholder cassava farmers in Central Madagascar. Cogent Economics and Finance Journal, 4, 1143597.
Olagunju, F.I., Fakayode, S.B., Babatunde, R.O., & Ogunwole-Olapade, F.(2013). Gender analysis of Sweet Potato production in Osun State, Nigeria. Asian Journal of Agricultural Extension, Economics & Sociology, 2(1), 1-13.
Omiti, J.M., Otieno, D.J., Nyanamba, T.O. & Mccullough, E. (2009). Factors influencing the intensity of market participation by small holder farmers: A case study of rural and Peri Urban Areas of Kenya. Afjare, 3(1), 57-82.
Ouma, E., Jagwe, J., Obare, G.A., &Abele, S. (2010). Determinants of smallholder farmers' participation in Banana Markets in Central Africa: The role of transaction costs. Agricultural Economics Journal, 41,111–122.
Pender, J., & Alemu, D. (2007). Determinants of smallholder commercialization of food crops: Theory and evidence from Ethiopia. Discussion Paper No. 75, IFPRI, Washington D.C
Pingali, L.P. (2001). Environmental consequences of agricultural commercialization in Asia. Environment and Development Economics Journal, 6,483-502.
Pingali, L.P., & Rosegrant, M.W. (1995). Agricultural commercialization and diversification: Process and Polices. Journal of Food Policy, 20(3), 171-185.
Rios, A. R, Masters, W.A., &Shively, G.E (2008). Linkages between market participation and productivity: Results from a Multi-Country farm household sample. Paper prepared for presentation at the American Agricultural Economics Association (AAEA), Annual Meeting, Orlando, F.L, July 27 -29.
Sadoulet, E. & De Janvry, A. (1995). Quantitative development policy analysis. The Johns Hopkins University Press, Baltimore and London, 72p.
Selnes, F., Jaworski, B. J., & Kohli, A.K. (1996). Market orientation in United States and Scandinavian Companies: A cross-cultural study. Scandinavian Journal ofManagement, 12(2), 139-157.
Singh, R.H., Seepersad, G., & Rankine, L.B. (2008). Competitiveness and industry development strategies. The Caricom Regional Transformation Programme for Agriculture the Sweet Potato Industry in Caricom UK, 53p.
Siziba, S., Nyikahadzoi, K., Diagne, A., Fatunbi, A.O., & Adekunle, A.A. (2011). Determinants of Cereal Market Participation by sub-Saharan Africa smallholder farmer in Tesfa. Journal of Agriculture and Environmental Studies, 2(1), 180-193.
Stifel, D., & Minten, B. (2008). Isolation and agricultural productivity. Journal of the International Association of Agricultural Economists (IAAE), 39 (1), 1–15.
Vakis, R., Sadoulet, E & de Janvry, A (2003). Measuring transactions costs from observed behavior: Market choices in Peru. CUDARE Working Papers, Department of Agricultural and Resource Economics, University of California Berkeley, USA.
Von Braun, J., & Immink, M.D.C (1994). Non-Traditional vegetable crops and food security among smallholder farmers in Guatemala. In: von Braun, J., and E. Kennedy (Eds.). Agricultural commercialisation, economic development and nutrition. London: JohnsHopkins University Press.