تطابق و عدم تطابق سبک یادگیری و تدریس در فرایند آموزش کشاورزی
Subject Areas : Education and training
خوشقدم
خالدی
1
(دانش آموخته دکتری، گروه ترویج وآموزش کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران)
محمد
چیذری
2
(استاد گروه ترویج وآموزش کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران)
عنایت
عباسی
3
(دانشیار گروه ترویج وآموزش کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران)
حسن
صدیقی
4
(دانشیار گروه ترویج وآموزش کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران)
Keywords: آموزش, سبک یادگیری, سبک تدریس, مستقل از محیط, وابسته به محیط,
Abstract :
فرایند تدریس و یادگیری در دانشگاه­ها، خروجی­های مود انتظار را به دست نمی­آورد. عدم تطابق بین سبک تدریس و یادگیری، یکی از چالش­های فرایند آموزش می­باشد. آموزشگران باید تلاش کنند تا سبک تدریس خود را با سبک یادگیری دانشجویان تلفیق نمایند تا از فرایند تدریس و یادگیری اثربخش، اطمینان حاصل کنند. هدف از این مطالعه توصیفی- پیمایشی این بود که تطابق بین سبک یادگیری دانشجویان با استفاده از آزمون گروهی بازیافت تصاویر پنهان (ویتکین، 1976) و سبک تدریس آموزشگران با استفاده از آزمون ون تیلبرگ هملیچ ( 1990) را مشخص نماید. گروه هدف این مطالعه شامل دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی، ایران بود. نتایج نشان داد که اکثریت دانشجویان مرد دارای سبک یادگیری مستقل از محیط و اکثریت دانشجویان زن دارای سبک یادگیری وابسته به محیط بودند. با توجه به چهار نوع سبک تدریس ( متخصص، آماده گر، تسهیل­گر و توانمندساز) اساتید به استفاده از سبک تدریس توانمندساز گرایش داشتند. اساتید باید ویژگی­ها و نیازهای هر دو گروه دانشجویان مستقل از محیط و وابسته به محیط را مورد ملاحظه قرار داده و از روش­های تدریس متفاوت استفاده کنند. در این راستا توصیه­هایی در مورد تطابق سبک تدریس و یادگیری بر اساس یافته­ها ارائه شده است.
Aissaoui, Q. Madani, Y., Oughdir, L., and Allioui, Y., (2019). Combining supervised and unsupervised machine learning algorithms to predict the learners learning styles. Computer Science, 148, 87-96.
Alkhasaweh, I. M., Mrayyan, M. T., Docherty, C, Alashram, S., & Yosef, H. (2008). Problem-based learning (PBL): Assessing students' learning preferences using VARK. Nurse Education Today, 28, 572-579.
Balasubramanian, V., Margret Anoncia, S., (2018). Learning style detection based on cognitive skills to support adaptive learning environment – a reinforcement approach. Engineering Journal, 9, 895-907.
Barkley, A. (1995). Learning style and student achievement. NACTA Journal, 51(4), 16-22.
Bota, O., & Tulbure, C., (2015). Aspects regarding the relationship between teaching style and school results. Social and Behavioral Sciences, 203, 285-290.
Cox. T. D. (2008). Learning styles and students attitudes toward the use of technology in higher and adult education classes. Institute for Learning Style Journal, 1, 1-13.
Davis, A. (2006). Learning styles and personality type preferences of community development extension educators. Journal of Agricultural Education, 47(1), 90-99.
Donggun, An & Martha Carr (2017). Learning style theory fails to explain learning and achievement: recommendations for alternative approaches. Journal of Personality and Individual Differences, 116, 410-416.
Franzoni, A. L., Assar, S. (2009). Student learning styles adaption method based on teaching strategies and electronic media. Educational Technology & Society, 12 (4), 15-29.
Fruza, V., (2014). Implication of teaching styles on learning efficiency. Social and Behavioral Sciences, 127, 342-346.
Heimlich, J. E. (1990). Measuring teaching style: A correlation study between the van Tilburg Heimlich Sensitivity Measure and the Myers- Briggs personality, Indicator of adult Education. Unpublished dissertation, The Ohio State University, Columbus.
Katsioloudis, p. &. Fantz, T. (2012). A comparative analysis of preferred learning and teaching styles for engineering, industrial, and technology education students and faculty. Journal of Technology Education, 23 (2), 156-180.
Krejcie, Robert V., and Daryale W. Morgan (1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30(3), 607-610.
Rae, D. & Carswell, M. (2000). Using a life-story approach in entrepreneurial learning, the development of a conceptual model and its implications in the design of learning experiences. Education and Training, 42 (4/5), 220-227.
Saeed Khurshid, Zainab (2015). The charismatic blend of learning & teaching styles in the cross –cultural scenario of Jazan University. Social and Behavioral Sciences, 192, 275-283.
Shaari, A., Yusoff, N., Ghazali, I., Osman, R., & Mohamadzahir, N., (2014). The relationship between lecturers teaching style and students' academic engagement. Social and Behavioral Sciences, 118, 10-20.
Stirling, Bridget V. (2017). Results of a study assessing teaching methods of faculty after measuring student learning style preference. Nurse Education Today, 55, 107-111.
Torres, R. M., & Cano, J. (1994). Learning style of student in a college of agriculture. Journal of Agricultural Education, 35(4), 61-66.
Van Tilburg, E., & Heimlich, J. (1990). Clarifying theory through operationalizing constructs: A look at sensitivity and inclusion in adult teaching style. Proceedings of the 31st Annual Adult Education Research Conference pp. 237-248. Athens: University of Georgia.
Witkin, H. A. (1976). Cognitive style in academic performance and in teacher-student relations. In S. Messick and Association (Ed.), Individuality in Learning. San Francisco: Josses-Bass Publishers.
Witkin, H.A., Moore, C.A., Goodenough, D.R. & Cox, P.W. (Winter 1977). Field- dependent and field-independent cognitive styles and their educational implications. Review of Educational Research, 47(1), 1-64.
Witkin, H.A., Price-Williams, D., Bertini, M., Christiansen, B., Oltman, P.K., Ramirez, M. & Van Meel, J. (1974). Social conformity and psychological differentiation. International Journal of Psychology, 9(1), 11-29.
Wittmann-Price, R. A., & Godshall, M. (2009). Strategies to promote deep learning in clinical nursing courses. Nurse Educator, 34(5), 214-216.
Yoo, M., Park, H., 2015. Effects of case-based learning on communication skills, problem solving ability, and learning motivation in nursing students. Nurse Health Sciences, 17 (2), 166–172.