آیا مشارکت در برنامة ترویجی مدرسة مزرعهای کشاورزان (FFS) باعث افزایش عملکرد گیاهان زراعی میشود؟ شواهدی از نظامهای تولید چای خردهپا در کنیا
Subject Areas : Farming Systemsجسیاه آتکا 1 , پپرز اونونو 2 , مارتین اتیانگ 3
1 - گروه اقتصاد کشاورزی، دانشگاه کشاورزی و فناوری جومو کنیتا
2 - دانشگاه کنیا، گروه اقتصاد کاربردی، نایروبی، کنیا
3 - گروه تئوری اقتصادی، دانشگاه کنیا، نایروبی، کنیا
Keywords: ترویج FFS, آموزش و بازدید, بهرهوری چای, خدمات ترویج مبتنی بر تقاضا, همسانسازی براساس نمرات گرایش, درونزایی خودانتخابی,
Abstract :
خدمات ترویج کشاورزی جزو مهمترین خدمات روستایی در کشورهای درحالتوسعه هستند. این خدمات ازجمله عوامل اصلی تغییر فناوری و رشد بهرهوری کشاورزی به شمار میروند. در کنیا همچون بقیة اقتصادهای درحالتوسعه، خدمات کشاورزی عمدتاً ازطریق رویکردهای مبتنی بر عرضه ارائه میشوند. با توجه به تأثیر بهظاهر اندک خدمات کشاورزی، این کشور در حال اجرای سیاست ملی ترویج (NEP) است که براساس ترویج مبتنی بر تقاضا و مشارکت سایر بازیگران استوار است. در این مقاله با تمرکز بر زیربخش تولید چای توسط کشاورزان خردهپا به بررسی اثر ترویج FFS بر عملکرد گیاه چای در کنیا میپردازیم. در نظام FFS از رویکردهای مشارکتی مانند نمایش بهترین شیوههای پایدار در مزارع و یادگیری عملی کشاورزان استفاده میشود. دادههای مطالعهای از نمونهای متشکل از 525 خانوار کشاورز در غرب کنیا که ازطریق نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شده بودند، جمعآوری شدند و با استفاده از مدل همسانسازی براساس نمرات گرایش (PSM) که درونزایی خودانتخابی را کنترل میکند، تحلیل شدند. نتایج نشان داد که مشارکت در ترویج FFS باعث شد که عملکرد سالیانة چای به طور متوسط 70/471 کیلوگرم در ایکر افزایش یابد (p = 0.009) درحالیکه نظام آموزشی و بازدید به هزینة خود کشاورز تأثیری بر عملکرد محصول نداشت. در کنار اینکه نشان میدهیم FSS در افزایش عملکرد گیاه نقش دارد، این مقاله نشان میدهد که مدلهای ترویج مبتنی بر عرضه ازجمله T&V برای تشویق تقاضا در مراحل اولیة اجرای مدلهای FFS ضروریاند. براساس یافتهها، توصیه میشود روی افزایش دسترسی FFS در میان کشاورزان خردهپا سرمایهگذاری بشود.
Abadie, A., & Imbens G. (2002). Simple and bias-corrected matching estimators for
average treatment effects. Technical Working Paper T0283, NBER.
Anderson, J., & Feder, G. (2007). Agricultural extension handbook of agricultural economics,
agricultural development. Farmers, Farm Production and Farm Markets, 3, 2343-2378
Abdullah, M., Xia, L.C., Li, J., Ghazanfar, S., Mehmood, Y., Ishaq, M.N., & Saud, S. (2014).
Effectiveness comparison between the farmers field school and the training & visit approaches of agricultural extension in two districts of Pakistan. American-Eurasian Journal of Agricultural & Environmental Sciences, 14, 33-39
Antonakis, J., Bendahan, S., Jacquart, P., & Lalive, R. (2010). On making causal claims: A
Review and recommendations. The Leadership Quarterly, 21(6), 1086–1120.
Ateka, J., Onono, P., & Etyang, M. (2018). Technical efficiency and its determinants in
smallholder teaproduction: Evidence from nyamira and bomet counties in Kenya. Global Journal of Science Frontier Research: D Agriculture and Veterinary, 18 (3), 43–54.
Asres, E., Makoto, N., Kumi, Y., & Akira, I. (2013). Effect of agricultural extension program on smallholders’ farm productivity: Evidence from three peasant associations in the highlands of Ethiopia. Journal of Agricultural Science; 5 (8), 163–181.
Bentley, J., Chowdhury, A. & David, S. (2015). Videos for Agricultural Extension. Note 6. GFRAS Good Practice Notes for Extension and Advisory Services. GFRAS: Lindau, Switzerland
Birner, R. and Anderson, J. R. (2007). How to Make Agricultural Extension Demand-Driven? The Case of India’s Agricultural Extension. Discussion Paper No. 729, IFPRI, Washington, DC.
Birner, R., K., Davis, J., Pender, E., Nkonya, P., Anandajayasekeram, J., Ekboir, A., & Cohen M. (2009). From best practice to best fit: A framework for designing and analyzing pluralistic agricultural advisory services worldwide. The Journal of Agricultural Education and Extension, 15 (4), 341–355.
Bitzer, V., Wennink, B., & de Steenhuijsen Piters, B. (2016). The governance of agricultural
extension systems. KIT Working Paper 2016:1.
Butt, T., Gao, Q., & Hussan, M. Z. Y. (2015). An Analysis of the Effectiveness Farmer Field
School (FFS) Approach in Sustainable Rural Livelihood (SRL): The Experience of Punjab-Pakistan. Agricultural Sciences, 6, 1164-1175.
Cai, J., Shi, G., & Hu, R. (2016). An impact analysis of farmer field school in China.
Sustainability, 8(137), 1-14.
Caliendo, M., & Kopeinig, S. (2008). Some practical guidance for the implementation of
propensity score matching. Journal of Economic Survey, 22 (1), 31 - 72.
Cameron, C., & Trivedi, P. (2005). Micro-econometrics: Methods and applications. Cambridge
University Press.
Clougherty, J., & Duso, T. (2015). Correcting for self-selection-based endogeneity in
management research: A Review and empirical demonstration. Discussion Paper of DIW Berlin 1465, ISSN Electronic Edition 1619-4535.
Davis, K. (2008). Extension in Sub-Saharan Africa: Overview and assessment of past
and current models, and future prospects, 15 (3), 15-28.
Davis, K., Nkonya, E., Kato, E., Ayalew, D., Odendo, M., Miiro, R., & Nkuba, J. (2012). Impact of farmer field schools on agricultural productivity and poverty in East Africa. World Development, 40(2), 402-413.
de Janvry, A., Fafchamps, M., & Sadoulet, E. (1991). Peasant household behavior with missing
markets: Some paradoxes explained. Economic Journal, 101(409), 1400-17.
Diab, A. (2015). Learning impact of farmer field schools of integrated crop–livestock systems
In Sinai Peninsula, Egypt. Annals of Agricultural Sciences, 60(2), 289–296.
Ektear, U. M., Kanak, P., Gao, A., Habibur, Q., Rahman, M., & Shafiqul, M. (2017). Effects of
community-based paid extension on reducing vulnerability of smallholder dairy farmers of Southwest Bangladesh. International Journal of Agricultural Management and Development, 7(3), 293-304.
Friis-Hansen, E., Duveskog, D., & Taylor, E. (2012). Less noise in the household: The impact of
farmer field schools on gender relations. Journal of Research in Peace, Gender and
Development, 2 (2), 044–055
Fealy, N., & Ahmadpour, A. (2017). Effective factors on the participation of Mazandaran
Province rural women in rice cultivation. International Journal of Agricultural Management and Development, 7(3), 275-282.
Feder, G., Murgai, R., & Quizon, B. (2004). Sending farmers back to school: The impact of
farmer field schools in Indonesia. Review of Agricultural Economics, 26 (1), 45–62.
Gebregziabher, K., Mathijs, E., Maertens, M., Deckers, J., & Bauer, H. (2011). Extension
participation, household income and income diversification: A system equations approach. Retrieved from www.csae.ox.ac.uk/conferences/2011-EDiA/.../437
Glendenning, C. J., Babu, S., & Asenso-Okyere, K. (2010). Review of agricultural extension in India: Are farmers' information needs being met? (No. 1048). International Food Policy Research Institute (IFPRI).
Heckman, J. J., LaLonde, R. J., & Smith, J. A. (1999). The economics and econometrics of
active labor market programs. In Handbook of labor economics (Vol. 3, pp. 1865-2097). Elsevier.
Jafry, T., Kingiri, A., & Nderitu S. (2014). Assessment of extension and advisory methods and approaches to reach rural women – examples from Kenya. Discussion Paper, United States Agency for International Development (USAID) project “Modernizing Extension and Advisory Services (MEAS). www.meas-extension.org
Khandker, S., Koolwal, G. & Samad H (2010). Handbook on Impact Evaluation: Quantitative
Methods and Practices. Washington: World Bank Publications.
Klerkx, K., Koutsouris, A., & Labarthe, P. (2013). Guest. The Journal of Agricultural Education
And Extension, 19(3), 217-221.
Kiani, A. K. (2008). Farm size and productivity in Pakistan. European Journal of Social Sciences, 7 (2), 42-52.
Larsen, A., & Lilleør A. (2014). Beyond the field: The impact of farmer field schools on food
security and poverty alleviation. World Development, 64, 843-859
Mbeche, R., & Dorward, P. (2014). Privatization, empowerment and accountability: What are the policy implications for establishing effective farmer organizations? Land Use Policy, 36, 285-295.
Mose, G. N., Mbeche, R., & Ateka, J. (2016). Institutional innovations for smallholder agricultural production systems in Kenya: A Case of smallholder tea subsector. European Journal of Sustainable Development 5, (3), 461-475.
Musa, N, Aboki, E., & Audu, I. (2013). The limitations and implications of Training and Visit
(T&V) extension system in Nigeria. Journal of Agriculture and Sustainability, 4(1), 67-76.
Mfitumukiza, D., Barasa B., Nankya, A., Nabwire, D., Owasa, H., Babu, S., & Kato, G. (2017).
Assessing the farmer field school’s diffusion of knowledge and adaptation to climate change by smallholder farmers in Kiboga District, Uganda. Journal of Agricultural Extension and Rural Development, 9(5), 74-83.
Nettle, R., Klerkx, L., Faure, G., & Koutsouris, A. (2017). Governance dynamics and the quest
for coordination in pluralistic agricultural advisory systems. The Journal of Agricultural Education and Extension, 23 (3), 189-195.
Ongachi, W., Onwonga, R., Nyanganga, H., & Okry, F. (2017). Comparative analysis of video
mediated learning and farmer field school approach on adoption of striga control
technologies in Western Kenya. International Journal Agricultural Extension, 5(1),1-10.
Rosenbaum, P. R., & Rubin, D. B. (1983). The central role of the propensity score in
observational studies for causal effects. Biometrika, 70(1), 41-55.
Shilpi, F., & Umali-Deininger, D. (2007). Where to sell? Market facilities and agricultural
marketing. Policy Research Working Pape, 4455. Washington DC: World Bank.
Sulaiman, R. V., & Blum, M. L. (2016). Tailoring rural advisory services for family farms. FAO
Policy Paper, Global Forum for Rural Advisory Services, Rome.
Swanson, B. and Rajalahti, R. 2010. Strengthening agricultural extension and advisory systems,
procedures for assessing, transforming, and evaluating extension systems. International Bank for Reconstruction and Development, Washington D.C. USA.
Swanson, B. (2008). Global review of good agricultural extension and advisory service
practices. Food and Agriculture Organization of the United Nations (FAO), Rome.
Verbeek, M. (2012). A Guide to modern Econometrics. 4th Edition, Wiley, New York.
Waddington, H., Birte, S., Jorge, H., Martina, V., Daniel, P., Philip, D., & Howard, W. (2014). Farmer
field schools for improving farming practices and farmer outcomes: A systematic review. Campbell Systematic Reviews, 6, 1–335.