بازاریابی هدفمند داروهای گیاهی مبتنی بر نظریه داده بنیان و الگوی کای میانگین
Subject Areas : Farm Managementآزیتا شرج شریفی 1 , قاسمعلی بازآیی 2 , سید عباس حیدری 3
1 - دانشجو دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
Keywords: بخش بندی بازار, داروهای گیاهی, ویژگی های رفتاری,
Abstract :
یکی از صنایع مهم جهت تحقق اهداف توسعه انسانی، اجتماعی و اقتصادی صنعت دارو گیاهی است. بخش بازار، تولید و کارآفرینان نقش مهمی در استفاده از ظرفیت های بالقوه این صنعت ایفا می کنند. آن گونه که صاحبنظران داروهای گیاهی اعلام کرده اند، سهم داروهای گیاهی در ایران کمتر از 4 درصد است. علت آن می تواند غفلت از برنامه های بازاریابی هدفمند باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کسانی است، که جهت خرید دارو به داروخانه ها مراجعه کرده اند. روش نمونه گیری در بخش کیفی هدفمند و در بخش کمی طبقه ای بوده است. در بخش کیفی نظریه داده بنیاد و در بخش کمی رویکرد کای میانگین جهت تحلیل داده ها استفاده شد. یافته های بخش کیفی منجر به شناسایی 8 عامل شد. نتایج الگوی کای میانگین بخش بندی این بازار را به 4 بخش مناسب دانسته است. هر بخش از نظر مقولات مورد بررسی با هم متفاوت بوده اند. مبتنی بر نتایج پیشنهادات و استراتژی های مقتضی هر بخش جهت تحقق همزمان ارزش برای مشتریان- بازار و به صورت کلی رهنمودهایی جهت ایجاد تسهیلات جهت رشد و توسعه این صنعت ارائه شد.
Ahmadi, P., Azar, A., & Samsami, F. (2010). Market segmentation drug neural network approach. Journal of Business Management, 2(6), 1-20.
Ayazi, S.M.H. (2017). The Ministry of Health supports the manufacturers of herbal medicines and herbal medicines. http://tasnim.ai/1658994/ 19/2/2017.
Braund, K., & Kumar. C. (2003). Marketing Management. Sage publication INC, 2nd Edition.
Chen, J., & Burgers, W. P. (2017). Winning the China vitamin war by building a strong brand. International Journal of Pharmaceutical and Healthcare Marketing, 1(1), 79-95.
Diaz, N., & Hoefkens, C. (2009). Needs based segmentation: principles and practice, International Journal of Market Research, 44 (12), 405-422.
Gheybi, F. (2018). The economic value of herbal plant in Iran. Retrieved from http://TasnimNews.com/Fa/News/ 10/6/2018
Hajimirrahimi, S.D. (2017). The effect of educational, expansions and research factors on the development of medicinal plants in Markazi Province of Iran. International Journal of Agricultural Management and Development, 7 (2), 223-236.
Hosseini, S.Y., & ZiaeeBideh, A.R. (2013). Segmentation and profiles of green using self-organizing maps ten. Management Research in Iran, 2, (17), 39-26.
Iran Ministry of Health and Medical Education Support from the manufacturers of medicinal plants and Herbal medicians. (2018). Retrieved from http:// snn.ir002ng7,667623./
Jamshidi, A.H. (2016). Revwe the amount of herbal medicinal produced in Iran. Record in Third National Exhibition of Herbal Medicine and traditional Medicine in Iran, Technical and Knowledge Based Publication, Tehran.
Jasemi, M., Moradnezhad, H., & Salavarz, M. (2016). Entrepreneurial strategies of enhancing competitive advantage of medicinal herbs in Ilam Province, Iran. International Journal of Agricultural Management and Development, 6 (4), 459-466.
Kheyri, H. (2018). Drug capita in Iran is more than Global Standard. Retrieved from http://Irna.ir/Fa/ News/ 83032795/13/9/2018.
Kotler, Ph., & Armstrong, G. (2013). Principles of Marketing. Translated by Mohammad Reza Saleh Ardestani and Abbas Sadi,Tehran, Ilar.
Marangoz, M., & Paksoy, M. (2014). Modeling Attitude towards organic foods: A research on adolescents. Business Management Dynamics, 3(7), 40-49.
Momeni, M. (2011). Data Clustering. Tehran, Moalef Publication, Iran.
Roediger, M, Ulrich, H. (2015). How are organic food prices affecting consumer behavior? Food Quality and Preference Journal, 43(6), 10-20.
Secaran, O. (2011). Research methodology in management. Translated by Mahmood Shirazi & Mohamad Saeb, 9th Edition, Tehran, Roshd Publication.
Sevil, Z. (2016). A theoretical approach to concept of green marketing. Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, 3(2), 96-105
Stremersch, S. (2008). Health and marketing: The emergence of a new field of research. International Journal of Research in Marketing, 25(4), 229-233.
Williams, S. S., & Heller, A. (2007). Patient activation among Medicare beneficiaries: Segmentation to promote informed health care decision making. International Journal of Pharmaceutical and Healthcare Marketing, 1(3), 199-213.
World Health Organization. (2018). infrastructure and guidelines on producing herbal medicines.available at: http:// apps,who.int/medicinedocs/document ts/s 1996 en/s 21032 en.pdf
Yavari, A. (2018). Iran the golden gardens of medicinal plants and the share of Iran from global trade to zero. Retrieved from http:// tasnim news.com/11/6/2018.
Yosini, D. (2012). Market segmentation for organic products in Bandung Waste Java Indonesia. Research Journal of Resent Sciences, 1(3), 48-56.