مولفههای تاثیرگذار بر توسعه حرفهای اعضای هیات علمی (مطالعه موردی: دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام)
Subject Areas : Education and training
1 - استادیار گروه مدیریت کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام
Keywords: اعضای هیات علمی, توسعه حرفهای, دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام,
Abstract :
پژوهش حاضر بهمنظور شناسایی مولفههای تاثیرگذار بر توسعه حرفهای اعضای هیات علمی می پردازد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام به تعداد 209 نفر بود که به شیوه سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار تحقیق پرسشنامهای محققساخته بود که روایی صوری و محتوایی آن مورد تایید صاحبنظران واقع گردید و پایایی آن براساس محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (81/0)، مطلوب تشخیص داده شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده از نرمافزار SPSS21 و تکنیک تحلیل عاملی اکتشافی بهره گرفته شد. نتایج حاصل از انجام تحلیل عاملی گویای آن است که چهار مولفه بالندگی خدماتی – ساختاری، بالندگی مدیریتی - سازمانی، بالندگی فردی- شخصیتی و بالندگی شبکهای – اجتماعی بعنوان مولفههای موثر بر توسعه حرفهای اعضای هیات علمی شناسایی شدند که رویهمرفته 89/50 درصد از واریانس کل را تبیین نمودند.
Baldwin, C. (1998) Effective Approaches to faculty development. Retrieved from www.ambpeds.org.
Daily, A. (1993). Burnout preventions and intervention rationale institutional strategies. Journal of the College University Personal Association, 34(1), 15-21.
Golifar, E. (2010). To identify factors affecting the empowerment of faculty members of Iranian. Unpublished thesis, Agricultural Colleges, Tehran University.
King, H. (2004). Continuing Professional Development in Higher Education: what do academics do? Planet, 13(1), 26-29
Nigholls, G. (2000). Professional development, teaching and lifelong learning: The implication for higher education. International Journals of Life Long Education, 19 (4), 370-377.
Rezaeian, A., Khandan, A. A., Ganjaly, A., & Moridian, H. (2014). Development of faculty members in universities (Case Study: faculty members of Imam Sadiq University. Culture in the Islamic University, 4(4), 491-514.
Rolnis, G. (2009). Faculty development in publicly supported two- year colleges. Community College Journal of Research and Practice, 33(12), 793-807.
Safari, M., & Niazazari, K. (2014). Analysis of Factors Affecting the Professional Maturity of Faculty Members, Azad University in Azadshahr. Journal of Educational Psychology, 5(3), 1-6.
Schuster, JH., & Associates, DW. (2010). Enhancing Faculty Careers. San Francisco: Jossey-Bass.
Skinner, T. (2005). Scientist, Information and Reference Services. Reference library, 49(50), 95-104.
Staisee, GS. (1987). Laptop Schools Lead the Way in Professional Develop. Educational leadership, 53(2), 78-81.
Tylee, J. (2006). Professional Development: General Personal, Social Academic Professional. Retrieved from http://www.epet.com.
Wille, T., & Wilson, C. (1999). Enhancing learning through strategy instruction and group interaction: Is active generation of elaborations critical? Applied Cognitive Psychology,14, 19-30.