بررسی میزان اثربخشی دورههای آموزش کارآفرینی در استان ایلام
Subject Areas : Education and training
1 - Assistant Professor, Department of Entrepreneurship and Rural Development, Ilam University, Iran
Keywords: اثربخشی, کارآفرینی, ایلام, دوره های آموزشی, مهارت های کارآفرینانه,
Abstract :
به دلیل نقش و جایگاه ویژه کارآفرینان در روند توسعه و رشد اقتصادی، بسیاری از کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه تلاش میکنند تا شمار هر چه بیشتری از افراد جامعه را که دارای ویژگیهای کارآفرینی هستند به کارآفرینی و فعالیتهای کارآفرینانه تشویق و هدایت کنند. این پژوهش با هدف اثربخشی دورههای آموزش کارآفرینی استان ایلام صورت گرفت. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری داده ها توصیفی پیمایشی می باشد. تعداد جامعه آماری پژوهش حاضر 830 نفر بود و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برابر با 130=n محاسبه گردید و به روش نمونهگیری طبقه ای تصادفی با انتساب متناسب از بین جامعه آماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامهای بود که روایی آن بر اساس نظر جمعی از صاحبنظران و اساتید مجرب تأیید گردید. پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ 83/0درصد به دست آمد که بیانگر مناسب بودن پایایی پرسشنامه بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS انجام گردید. یافتهها نشان داد که تمایل فراگیران به خوداشتغالی و کارآفرینی پس از شرکت در دورههای کارآفرینی افزایش یافته است. همچنین مشخص شد بین میزان آمادگی فراگیران برای شرع کسب و کار، میزان آشنایی فراگیران با مفاهیم کارآفرینی و بین میزان توانایی فراگیران در نوشتن طرح کسب و کار، پیش از دوره ها و پس از دوره ها تفاوت معنی داری وجود دارد.
- Ahmadpour Dariani, M., & Moghimi, M. (2001). The role of government in developing entrepreneurship training. Tehran: Farandish Publication.
- Arefi, M., Fathi Vajargah, K., & Nassaj, S. (2010). Effectiveness of entrepreneurial program of Work-Knowedge field of study in highs schools. Journal of Job and Organizational Consulting , 2 (4), 47-77.
- Badri, A., Liaghatdar, M. J., Abedi, M., & Jafari, A. (2006). A survey of entrepreneurship capabilities of Isfahan university students. Journal of Researchand Planning in Higher Education, 12 (2), 73-90.
- Bandpei, S. (2012). A study on the influence of entrepreneurial skills eduction on students' attitudes towards labor market and occupational self-image (Case study: Students of Islamic Azad University of Firuzkuh). Journal of Management, 9, 19-29.
- Barani, SH., Zarafshani, K., Delangizan, S., & Hosseieni Largani, M. (2010)|. The effect of entrepreneurship training on entrepreneurial behaivior among Kermanshah University students: structural equation model. Journal of Research and Planning in Higher Education, 57, 85 – 105.
- Eskandari, F. (2005). A study on approaches to develop entrepreneurship in higher education system of agriculture in Iran. Agriculture Extension and Education Group, Unpublished dissertation. Tehran University, Tehran, Iran.
- Gallowy, L., Anderson, M., Brown, W., & Wilson, L. (2005.) Enterprise skills for the economy, Education and Training, 47(1), 7-17.
- Hezarjaribi, J. (2003). A study on entrepreneurship among gradutes of human science in the field of cultural and social journals in Tehran (Unpublisheddissertation). Isfahan University, Faculty of Literature and Human Science, Iran.
- Hosseinian, S., Tabatabaei Yahyabadi, S., & Khodabakhshi Koulayi, A. (2007). A study on the effectiveness of job preparation and entrepreneurship courses on entrepreneurial attitudes of youths applied for job creation loans in Tehran. Jounal of Counseling Association, 23, 41-66.
- Hytti, U. (2003). From unemployment to entrepreneurship: Constructing different meaning. Journal of Business Venturing, 18, 29-37.
- Kia, M., & Ahmadzade, N. (2007). Entrepreneurship and higher education. Journal of Employment and Entrepreneurship, 5(19), 41-49.
- Majdi, S. (2001). Approaches to develop entrepreneurship in industrial sector. Tehran: Iranian Organization of Industries Development and Renewal.
- Mehrabad, M. S., & Mehtari, M. M. (2008). Effect of entrepreneurship training on the development of entrepreneurship behavior (Case study: entrepreneurship trainings of Ministry of Labor and Social Affairs). Journal of Entrepreneurship Development, 1 (2), 53-57.
- Mohseni, A., Mousavi, S. H., & Jamali, M. (2013). The role of entrepreneurship training on students’ entrepreneurial attitude and general selfefficiencybeliefs. Journal of Research and Planning in Higher Education, 19 (3), 63-80.
- Peterman, N. E., & Kennedy, J. (2003). Enterprise education: Influencing students' perceptions of entrepreneurship. Entrepreneurship Theory and Practice, 28 (2), 129-144.
- Postigo, S. (2002). Entrepreneurship education in Argentina: The case of Sananders University. paper presented at The Internationalizing in Entrepreneurship Education and Training Conference. Malasya, July 8-10, 2002.
- Rasheed, H. S. (2004). Developing entrepreneurial potential in youth: The effects of entrepreneurial education and venture creation. Unpublished research of University of South Florida, College of Business Administration in Tampa.
- Salehi Najafabadi, R., Abedi, M. R., & Rabiei, M. (2006). Effectiveness of entrepreneurship education on increasing entrepreneurial activities of job-seeking women of Shahrekord, Iran. Knowledge and Research in Applied Psychology, 30, 111-122.
- Sharafi, M., & Moghaddam, M. (2013). Entrepreneurship education curriculum: Goals, content, teaching methods and evaluation methods. Journal of Ingenuity in Humanities, 1 (4).
- Tabatabaei, S., & Hosseinian, S. (2004). Effect of personal informing and job educations on householder women's self-esteem of Mehr Association to prepare them to enter labor market. Journal of Labor and Society, 56, 14-21.
- Tabatabaei, S., & Hosseinian, S. (2009). Empowerment of job-seeking women in Tehran. Presented at 2nd Conference of Safe Society. Tehran, publication of Nashre Shahr.
- Tabatabaei, S., & Ravaei, F. (2010). Effectiveness of entrepreneurship and psychological educations on citizens' empowerment. Journal of Organizational and Vocational Consulting, 2 (5), 29-50.
- Urbano, D. (2005).University student’s attitudes towards entrepreneurship: A two countries comparison, International Entrepreneurship and management Journal, 1(2), 165-182.