Locating Evaluation of Educational Landuse in Doroud of Lorestan Province
Subject Areas : Urban and Regional Planning Studies
1 - دانش آموخته کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر، همدان، ایران
Keywords: locating, budget, educational spaces, Appropriateness, Agreement, Proximity,
Abstract :
In each city one of the authentic activities is educational using land which in planning and evaluation process should be attended specifically .Since accurate place selection of school in city could lead to cost reduction of families ، transportation and traffic reduction and consequently ، pollution reduction ، city service reduction city service reduction and so on .In this study locating of educational using lands in Doroud has been investigated .The aim of this study evaluation of schools in Doroud from the aspect of open space budget and construction ، student number average in class and unit number and also evaluation and analysis of relationship between site - seeking criteria with site selection available in educational space in Doroud . Research method is analytical and. In order to investigate the relationship between stated criteria variance analysis test and Leven have been used. Research findings show that Doroud from the aspect of open spaces budget and construction budget in comparison with current educational standards is not in an appropriate condition but from the aspect of student number in class, unit number and land budget have a better quantity and quality than each citizen inhabitant and budgets extent derived from technical office training and educational ministry. In addition, educational space has not any connection with other site –seeking criteria. In fact there is a meaningful difference between site –seeking criteria and available site –selection and this reveals that educational spaces in Doroud city have not appropriate circumstance from the aspect of agreement proximity and appropriateness.
1. احمدنژا دروشنی، محسن؛ مولایی قلیچی، محمد؛ جوادزاده اقدم، هادی و حاتمی، افشار، 1391، تحلیل الگوی پراکنش فضایی مراکز آموزشی و ساماندهی مناسب کالبدی آن بااستفاده از GIS (مطالعه موردی: منطقه 8 تبریز)، مجلهی پژوهش و برنامهریزی شهری، سال سوم، شماره 8، صص 18-1.
2. پورمحمدی، محمدرضا، 1382، برنامهریزی کاربری اراضی شهری، چاپ دوم، انتشارات سمت، تهران.
3. پورمحمدی، محمدرضا و تقیپور، علیاکبر، 1389، ارزیابی مکانیابی کاربریهای آموزشی شهر شاهرود، فصلنامه فضای جغرافیایی، سال دهم، شماره 32، صص 27-1.
4. پورمحمدی، محمدرضا و عساکره، ماجده، 1391، ارزیابی مکانیابی کاربریهای آموزشی (آموزش ابتدایی) شهر شادگان، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی شهری، سال سوم، شماره 9، صص 20-1.
5. تقوایی، مسعود و رخشانی نسب، حمیدرضا، 1389، تحلیل و ارزیابی مکان گزینی فضاهای آموزشی شهر اصفهان، فصلنامه برنامهریزی و آمایش فضا، دوره چهاردهم، شماره 3، صص 95-73.
6. حافظ نیا، محمدرضا، 1387، مقدمهای بر روش تحقیق درعلوم انسانی، چاپ چهاردهم، انتشارات سمت، تهران.
7. رضویان، محمدتقی، 1381، برنامهریزی کاربری اراضی شهری، چاپ دوم، انتشارات منشی، تهران.
8. زیاری، کرامتاله، 1388، برنامهریزی کاربری اراضی شهری، چاپ سوم، انتشارات سمت، تهران.
9. زیاری، کرامتاله، 1388، برنامهریزی شهر های جدید، چاپ دهم، انتشارات سمت، تهران.
10. سازمان آموزش و پرورش استان لرستان، 1393، اطلاعات آماری، معاونت برنامه و بودجه آموزش و پرورش استان لرستان، لرستان.
11. سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، 1385، ضوابط مکانیابی فضاهای آموزشی و پرورشی، معاونت فنی وزارت آموزش وپرورش.
12. سازمان مدیریت و برنامهریزی شهری، 1382، ضوابط طراحی ساختمانهای آموزشی، برنامهریزی معماری همسان مدارس ابتدایی و راهنمایی، انتشارات سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور، تهران.
13. سازمان مدیریت و برنامهریزی شهری، 1383، ضوابط طراحی مدارس متوسطه و پیش دانشگاهی، برنامهریزی معماری همسان مدارس متوسطه و پیش دانشگاهی، انتشارات سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور، تهران.
14. شیعه، اسماعیل، 1390، مقدمهای بر برنامهریزی شهری، انتشارات دانشگاه علم و صنعت، تهران.
15. فرجزاده، منوچهر و سرور، هوشنگ،1381، مدیریت و مکانیابی مراکز آموزشی با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی (مطالعه موردی: فضاهای آموزشی منطقهی 7 تهران)، فصلنامه تحقیقات جغرافیایی، شماره 67، 45-36.
16. فرج زاده، منوچهر و رستمی، مسلم ،1383، ارزیابی و مکان گزینی مراکز آموزشی شهری با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی (مطالعه موردی: شهرک معلم کرمانشاه)، فصلنامه مدرس علوم انسانی، دورهی 8، شماره1، صص 152-133.
17. کریمیان بستانی، مریم و مولایی هشجین، نصراله، 1391، ارزیابی عدالت فضایی مراکز آموزشی شهر زاهدان با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی، فصلنامه فضای جغرافیایی، سال دوازدهم، شماره 40، صص 145-130.
18. مهراندیش، محمد، 1377، کاربری GIS در شهرسازی (مطالعه موردی: فضاهای آموزشی منطقه 7 تهران)، مجله شهرنگار، شماره 7.
19. مرکز آمارایران، 90-1335، نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن، شهرستان دورود، لرستان.
20. مهندسین مشاور و پارس ویستا، 1383، سرانه کاربریهای خدمات شهری، جلد اول، انتشارات سازمان شهرداری های کشور.
21. میرزابیگی، علی، 1384، برنامهریزی درسی و طرح درس، چاپ دوم، نشر یسطرون، تهران.
22. نامداری دره دنگ، سجاد،1391، بررسی رشد فیزیکی-کالبدی شهر دورود طی 3 دهه اخیر، پایان نامه کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه آزاد واحد ملایر، همدان.
23. وزارت مسکن وشهرسازی (مهندسین مشاور پارس)، طرح جامع شهر دورود، 1372، اداره مسکن و شهر سازی شهر دورود
24. یوسفی، لقمان،1380، ارزیابی کاربری اراضی شهری مطابق شاخصهای چندگانه (مورد پیرانشهر)، پایان نامه کارشناسی ارشدجغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه تبریز، تبریز.
_||_