Estimating of Economic- Tourism Value of The Qeshm Island's Geomorphosites and Analysis of The Factors Affecting Visitors Willingness To Pay By The Contingent Valuation Method)CVM (
Subject Areas : Urban and Regional Planning Studiesmohammad reza servati 1 , مهدی mazbani 2 , ahmad arjmand 3
1 - university
2 - دانشجوی دکتری ژئومورفولوژی، دنشکده جغرافیا و برنامه ریزی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
3 - university
Keywords: Willingness to pay, Geomorphosite, Contingent valuation, logit model, Qeshm Island,
Abstract :
Economic valuation as a tool for distinguishing between "inefficient use of environmental goods and services" and "realize the true value of this resource in the decision-making process" in environmental management. This study aimed to Estimate the Economic- Tourism value of the Qeshm island's Geomorphosites And analysis of the factors affecting the willingness to pay of Visitors To take advantage of the recreational and educational benefits of Geomorphosites by The contingent valuation method )CVM(.Tourist scale analysis of this geologic phenomenon could play an important role in overcoming the shortcomings and failures, Forecasting needs and management skills in order to advance tourism development on the island. In order to analyze the factors affecting the tourists' willingness to pay Logit model has been used and Based on the maximum likelihood method, parameters of the model are determined. The Required data is collected through questionnaire and interviewing visitors of Geomorphosites. These data include socio - economic information of visitors and the data required for the function of the willingness to pay include education, occupation, gender and age, income, distance, family size, environmental Trends, and health facilities and price.The results show that the 88/3 percent of the subjects are willing to pay for visiting island's Geomorphosites. Average willingness to pay for each visitor 8341.39 Rials and Annual tourist value of the Geomorphosites 314706950000 rials have been estimated. Also, education, occupation, gender and age, income, distance, family size, environmental Trends, and health facilities and price have a significant influence on people's willingness to pay.
1. احمدیان، مجید؛ مدنی، شیما؛ خلیلی عراقی، منصور و رهبر، فرهاد، 1389، برآوردارزشاقتصادیآبسنگهایمرجانیجزیرهکیشباتوجهبهاستفاده تفریحیآنهاوبهرهگیریازروشتمایلبهپرداختبازدیدکنندگان، اقیانوس شناسی، شماره 4، 48 - 37.
2. امیرنژاد، حمید؛ خلیلیان، صادق و عصاره، محمدحسن، 1385، تعیین ارزش حفاظتی و تفریحی پارک جنگلی سیسنگان نوشهر با استفاده از تمایل به پرداخت افراد، مجله پژوهش و سازندگی در منابع طبیعی، شماره 72، صص 24-15.
3. پرمن، راجر .ما. یو و مک گیل ری، جیمز، 1387، اقتصاد محیط زیست و منابط طبیعی، ترجمه حمید رضا ارباب، تهران، نشر نی.
4. حیاتی، باباله؛ احسانی، مهدی، قهرمانزاده، محمد، راحلی، حسین و تقیزاده، مجید، 1389، عواملمؤثربرتمایلبهپرداخت بازدیدکنندگانپارکهایائلگلیومشروطهشهرتبریز:کاربردروشدومرحلهایهکمن،اقتصادوتوسعهکشاورزی، بهار 1389، جلد 24، شماره 1، صص 98-91.
5. خداوردیزاده، محمد، کاوسی کلاشمی، محمد، شهبازی، حبیب و ملکیان، آرش، 1390، برآورد ارزش اکوتوریستی با استفاده از روز ارزشگذاری مشروط (مطالعه موردی: غار سعولان مهاباد)، جغرافیا و توسعه، شماره 32، صص 216 - 203.
6. خوش اخلاق، رحمان، 1378، اقتصاد منابع طبیعی، انتشارات جهاد دانشگاهی، اصفهان.
7. دشتی، قادر و سهرابی، فاطمه، 1387، برآوردارزشتفرجیپارکنبوتکرجبابهرهگیریازروشارزشگذاریمشروط، منابع طبیعی ایران، سال 61 ، شماره 4، صص 932-921.
8. راحلی، حسین؛ خداوردیزاده، محمد و نجفی علمدارلو، حامد، 1389، برآورد ارزش تفریحی روستای توریستی بند ارومیه با ارزشگذاری مشروط، مجله تحقیقات اقتصاد کشاورزی، شماره 4، صص 62- 49.
9. رجبی، مصطفی؛ موسوی، سید نساء و فلیحی، نعمت،1390، برآورد ارزش حفاظتی میراث فرهنگی با استفاده از روش ارزشگذاری مشروط (مطالعه موردی: میدان نقش جهان اصفهان)، اولین همایش بینالمللی مدیریت گردشگری و توسعه پایدار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت.
10. رضایی، عبدالعلی؛ موسوی، سید نعتاله و شکور، علی،1390، برآورد تمایلا به پدراخت بازدید کنندگان سد درودزن و تحلیل عوامل موثر بر آن "کابرد روش ارزشگذاری مشروط (CVM)، اولین همایش بینالمللی مدیریت گردشگری و توسعه پایدار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت.
11. روستا، ابوذر؛ کشاورزی، سلیمان و موسوی، سید نعمتاله،1390، برآورد ارزش توریستی تفرجگاه جنگلی بهشت گمشده و تعیین عوامب موثر بر تمایل به پرداخت بازدیدکنندگان، اولین همایش بینالمللی مدیریت گردشگری و توسعه پایدار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت.
12. فرجزاده، زکریا؛ سلطانی، غلامرضا و روستایی، مهدی، 1388، برآورد تمایل به پرداخت بازدید کنندگان مجموعه تاریخی پاسارگاد و تحلیل عوامل موثر بر آن "کاربرد روش ارزش گذاری مشروط (CVM)، پژوهشهای اقتصادی، سال 9، شماره 4، صص111- 89.
13. فلاحی، سمیرا؛ نصرنیا، فاطمه؛ داریونی، مهدی و مسگر، مریم، 1390، برآورد ارزش تفریحی پارک ملی بمو در استان فارس با استفاده از روش ارزشگذاری مشروط، اولین همایش بینالمللی مدیریت گردشگری و توسعه پایدار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت.
14. مافی غلامی، داوود؛ کمری نوری، اکرم و یارلی، نبی ا... ،1390، ارزشگذاریاقتصادی تفرجگاههایطبیعیبااستفادهازروشهزینهسفرمنطقهای (مطالعهموردی: چشمه دیمهاستانچهارمحالو بختیاری)، پژوهشهای جغرافیای انسانی، شماره 75، صص16- 1.
15. موسوی، سید نعمتاله؛ روستا، ابوذر و کشاورزی، سلیمان،1390، برآورد ارزش زیبایی آب زایندهرود و ارتباط ارزشهای برآوردی به وقوع پدیده قطع آب، اولین همایش بین المللی مدیریت گردشگری و توسعه پایدار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت.
16. مولایی، مرتضی؛ شرزهای، غلامعلی و یزدانی، سعید، 1389، تاثیر روش های استخراج اطلاعات از پرسشنامه بر مقدار تمایل به پرداخت در ارزشگذاری مشروط (مطالعه موردی: اکوسیستم جنگلی ارسباران)، مجله تحقیقات اقتصادی، صص 181- 159.
17. Brun, F., 2002, Multifunctionality of Mountain Forests and Economic Evaluation, ForestPolicy and Economics, (4) 101- 112.
18. Guo, Z., Xiao, X. Gan, Y. and Zheng, Y., 2001, Ecosystem functions Services and their values a case study in Xingshan country of China, EcologicalEconomics. 38(1): 141-154.
19. Gutman, P., 2007, Ecosystem Services: Foundations for a New Rural–Urban Compact, Economics, and (383Ecological -387.62).
20. http://jamejamonline.ir.
22. Jones, N., Sophoulis, C. M., and Malesios, C., 2007, Economic valuation of coastal water quality and protest responses: A case study in Mitilini, Greece, The Journal of Socio Economics, article in press.
23. Kant, S., 2007, Economic perspectives and analyses of multiple forest values and sustainable forest management, Forest Policy and Economics, 733-740.
24. King, N. A., 2007, Economic valuation of environmental goods and services in the context of good ecosystem governance; Water Policy 9 (Supplement, 2, 2007), pp: 51–67.
25. Lee, C. and Han, S., 2002, Estimating the use and preservation values of national parks tourism resources using a contingent valuation method, Tourism Management, 531-540.
26. Nabin Barala, M., Stern, J. and Ranju, B., 2008, Contingent valuation of ecotourism in Annapurna conservation area, Nepal: Implications for sustainable park finance and local development, Ecological Economics. 66(2 & 3):218 –227.
27. Reynisdottir, M., Song, H. and Agrusa, J., 2008, Willingness to pay entrance fees to natural attractions: An Icelandic case study,Tourism Management, Fees to natural attractions: An Icelandic case study. Tourism Management, 1076– 1083.
28. Sattout, E. J., Talhouk, S.N., and Caligari, P.D. S., 2007, Economic value of cedar relics in Lebanon: an application of contingent valuation method for conservation, Ecological Economics, 315-322.
29. Shrestha, R.K., Stein, T.V., and Clark, J., 2007, Valuing nature-based recreation in public natural reads of the Apalachicola River region, Florida, Journal of Environmental Management, 977-985.
30. Suparmoko, M., 2008, Economic Valuation for Environmental Goods and Services (Market Price Method); Regional Training Workshop on the Economic Valuation of The Goods and Services of Coastal Habitats, Retrieved from http://www.unepscs.org.
31. Torras, M., 2000, the Total Economic Value of Amazonian Deforestation, 1978-1993, Ecological Economics, (33) 283-297.
32. Tuan, T. H., Navrud, S., 2008, Capturing the benefits of preserving cultural heritage, Journal of Cultural Heritage, 9, 326-337.
33. Vaz, p., 1998, System of environmental and economic accounting (SEEA), Chapter 13, London: ONS, U.K.
34. Whitehead, J. C. and Finney, S., 2003, Willingness to pay for submerged maritime cultural resources, Journal of Cultural Economics. 27(4): 231–240.
_||_