Innovations in the poetry of Gheisar Aminpour
Subject Areas : شاهنامه
1 - * Assistant professor of the Persian, Alzahra university.
Keywords: Modernism, Innovation, Gheisar Amin pours, Tanafosh Sobh,
Abstract :
Modernism in the literature shows Disconnection from ruling traditions and conventions and creating new ways for looking at human position and his/her role in the system of universe. Modernism have special external and internal characteristics, like separation from the proportion of individualism and emphasizing on creative individuality of an artist, loneliness feeling, alienation and desperation preference of unconscious to conscious , free association and unconscious stream of mind and paying attention to psychologists like Freud and Jung and some of the existentialists. Innovation is more comprehensive than Modernism. It pertains to a specific period (early twentieth century) and just like any other literary movements has reached to its peak and then has been replaced by another movement namely, post Modernism. Innovation hasn’t any beginning or ending and throughout ages manifested in the literature and art as well as in modernism. Innovation means creativity and it is not an imitation. The question that the present article wants to answer is, Can the principal of innovation be seen in the poetry of Gheisar Amin pour? Before investigation of Gheisar Aminpour' poetry, special innovations can be seen in different periods in the Persian poetry. In the modern contemporary poetry, innovation and creativity in comparison with return literary style or even Mashrothe period is more preferable. The poetry of Gheisar Aminpour has some sort of innovation in outer form as well as inner form. In his prominent poetry whether classic or Neonimai we encounter a sort of innovation which is unprecedented in the previous poets. Defamiliarisation in the compound nouns such as Aieneh Nagahan is a title from one of his book which shows the innovation. In this article the collection of Tanafoseh Sobh has been investigated.
1- قرآن مجید
2- امین پور، قیصر .( 1387). تنفس صبح (مجموعه شعر)، تهران: انتشارات سروش.
3- _________ .( 1383). سنت و نوآوری در شعر معاصر، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
4- جعفری، محمد تقی .( 1362). تفسیر و نقد و تحلیل مثنوی، تهران: انتشارات اسلامی.
5- حافظ، شمس الدین محمد .( 1381). دیوان، تصحیح محمد قزوینی و قاسم غنی، تهران: انتشارات زوّار.
6- حسن لی، کاووس .( 1383). گونههای نوآوری در شعر معاصر ایران، تهران: نشر ثالث.
7- خاقانی، افضل الدین بدیل .( 1362). دیوان، تهران: انتشارات ارسطو.
8- _______________ .( 1362). منشآت، تصحیح محمد روشن، تهران: انتشارات فرزان.
9- روزت، ای .( 1371). روانشناسی تخیل، ترجمة اصغر الهی و پروانه میلانی، تصحیح محمد روشن، تهران: گوتنبرگ.
10- زرین کوب، عبدالحسین .( 1363). سیری در شعر فارسی، تهران: انتشارات نوین.
11- سعدی، شرف الدین مصلح .( 1367). دیوان غزلیات، شرح خلیل خطیب رهبر، تهران: انتشارات سعدی.
12- شفیعی کدکنی، محمد رضا .( 1372). تازیانههای سلوک، تهران: انتشارات آگاه.
13- ________________ .( 1387). غزلیات شمس تبریز، تهران: سخن.
14- صلاحی مقدم، سهیلا .( 1386). بررسی تطبیقی بین جلال الدین محمد مولوی و ویلیام بلیک، تهران: انتشارات سوسن.
15- _____________ .( 1378). زبان و ادبیات فارسی (گرایش ادبیات تطبیقی) رسالة دکتری.
16- ناصر خسرو .( 1357 ). دیوان، به اهتمام مجتبی مینوی و مهدی محقق، تهران: انتشارات شرکت سهامی عام.
17- نظامی گنجوی، ابو محمد الیاس .( بیتا). پنج گنج (مخزن الاسرار) تصحیح و توضیح وحید دستگردی، تهران: مؤسسه مطبوعاتی علمی.
_||_