Obstacles to perfection and ways to face them, in the logic of Altair Attar
Subject Areas :
شاهنامه
Seyedeh Pargol Shamsi
1
,
Ali Akbar Afrasiabpour
2
,
Ali Fathollahi
3
1 - Ph.D. Student of Religions and Mysticism. Khoramabad Branch, Islamic Azad University, Khoramabad , Iran
2 - Associate Professor of Persian Language and Literature, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran. (corresponding author)
3 - Associate Professor, Department of Religions and Mysticism, Islamic Azad University, Khorramabad Branch, Khorramabad, Iran
Received: 2022-04-03
Accepted : 2022-07-07
Published : 2022-11-22
Keywords:
Obstacles to Perfection,
Attarnishabouri,
Manteqolteyr,
Nafse Ammareh,
Ways to face obstacles to perfection,
Abstract :
The path to reach Hazrate Haq is a long and winding path. In order to successfully cross this difficult passage, one must know the road obstacles well. The purpose of this research is to investigate the obstacles to human perfection and the way to face these obstacles in the Manteqolteyr of Attarnishabouri. The author has used the descriptive method with the content analysis method for writing and useing the descriptive and rational reasoning method to analyze the information. It is necessary to carry out this research because Attar has used a special method to express the obstacles to perfection and how to deal with them in Manteqolteyr, which is definitely more effective than others. In this research, any factor (from Attar's point of view) that prevents a person from attaining closeness to God is referred to as "obstacle". Based on the results of the study, factors such as: worldliness, egoism, status quo, ignorance, etc. are obstacles to God's approach and human perfection, and the seeker of God must know these obstacles and ways to face them; so that he can achieve true perfection.
References:
ابن عربی، محیالدین(1422ق )،تفسیر ابن عربی(تأویلات عبدالرزاق)،تصحیح سمیر مصطفى رباب، چاپ اول، بیروت:دار احیاء التراث العربی.
ابن محمد، جعفر(صادق) (1400ق)، مصباح الشریعه، بیروت: انتشارات اعلمی.
ابن منور میهنی، محمد(1397) ، اسرار التوحید،تصحیح محمد رضا شفیعی کدکنی، چ 12، تهران: انتشارات آگه.
اکرمی، میر جلیل؛ دینی، هادی(1397 )، « تجلیات عرفانی مبارزه با نفس در مثنویهای عطار(منطقالطیر،الهینامه،اسرارنامه و مصیبتنامه)»،زبان و ادب فارسی دانشگاه تبریز ، ش 238، 27 تا 48.
انوری، حسن (1386)، فرهنگ بزرگ سخن،چ سوم، تهران:انتشارات سخن.
ثروتیان، بهروز (1384)، شرح راز منطقالطیر، تهران: موسسه انتشارات امیرکبیر.
خاتمی، احمد (1385)، مقابله و تصحیح منطق الطیر شیخ فریدالدین عطار نیشابوری،تهران: انتشارات سروش.
خالدیان، محمد علی ( 1385)، «موانع معرفتی کمال در مثنوی معنوی»، ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی، ش 3، 63-39.
ریتر، هلموت (1388)، دریای جان،ترجمه عباس زریاب خویی؛مهرآفاق بایبوردی،چ سوم،تهران: انتشارات بین المللی الهدی.
شجیعی، پوران (1373)، جهانبینی عطار،چا اول،تهران: موسسه نشر و ویرایش.
شفیعی کدکنی، محمدرضا(1378)، زبور پارسی(نگاهی به زندگی و غزلهای عطار)،چ اول، تهران: انتشارات آگه.
عزالدین محمود، ابن علی کاشانی (1389)، مصباح الهدایه و مفتاح الکفایه، تصحیح جلال الدین همایی،تهران: زوار .
عطار نیشابوری، فریدالدین (1298)، اسرار نامه،تهران :بی نا.
--------- (1355)، الهی نامه، تهران: انتشارات اسلامیه.
--------- (1373)، منطقالطیر، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
--------- (1391)، منطقالطیر،تصحیح: محمدرضا شفیعی کدکنی،چ یازدهم، تهران: انتشارات سخن.
--------- (1384)، دیوان عطار،تصحیح:تقی تفضلی،چ یازدهم،تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
ظهیری، بیژن (1387)، «تبلور کمال در منطق الطیرعطار با نگاهی بر ابعاد روان شناختی آن»، نخستین گردهمایی سراسری انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران، 182-167.
فلاح خوش خلق، فوزیه(1376)، « موانع سلوک از دیدگاه عطار با تکیه بر منطقالطیر»، دومین همایش ملی بازشناسی مشاهیر و مفاخر خراسان ،مشهد ، .https://civilica.com/doc/686464
قبادی، حسینعلی؛ طاهری، قدرت الله؛ قاسم زاده، سید علی؛ فولادی،علیرضا (1390)، «پیام های جهانی عطار برای مشکلات فکری انسان معاصر»، پژوهشنامه ادبیات تعلیمی، دوره 11، ش 3: 110-83
محمدی، ولیالله(1394)، « نفس در مثنویهای عطار نیشابوری»،مجموعه مقالههای دهمین همایش بینالمللی ترویج زبان و ادب فارسی، 196-216.
مسعودی فرد، جلیل(1392)، « موانع و مراحل سلوک در منطق الطیر عطار نیشابوری»،فصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی دانشگاه پیام نور، دوره 1، ش 4: 63-48.
مقامیان زاده، واردی(1397)، «بررسی خصوصیات سبکی عطّار در بیان ویژگی های انسان کامل»، فصلنامه تخصصی سبکشناسی نظم ونثرفارسی (بهارادب)، دوره 4، ش 46: 243-225.
نجم الدین رازی، عبداﷲ بن محمد (1372)، گزیده مرصادالعباد، انتخاب و مقدمه محمد امین ریاحی، چ پنجم.تهران:انتشارات علمی فرهنگی.
نسفی، عزالدین(1386)، کتاب الانسان الکامل،مقدمه هانری کربن،ترجمه:سید ضیاءالدین دهشیری،چ هشتم،تهران: انتشارات طهوری.
هجویری، علی بن عثمان (1393)، کشفالمحجوب،تصحیح و تعلیقات: محمود عابدی، چ نهم، تهران: انتشارات سروش.
_||_