The Effects of Hopefullness on Life skills of Urban Women
Subject Areas : Urban Sociological StudiesMehri Ghorbanian 1 , Seyedali Hashemianfar 2
1 - ph.D. student, Department of Sociology, Dehaghan Branch, Islamic Azad University, Dehaghan, Iran
2 - Department of Sociology, University of Esfahan, Esfahan, Iran
Keywords: Women, Life skills, Hopefulness, city of Esfahan,
Abstract :
This research aims to evaluate the effects of hope on the life skills of women in the city of Esfahan. This is an applied, survey, and therefore a quantitative study which utilized 2 questionnaires (hope in life and life skills of women) to gather needed data. 5 point Likert-type questionnaires were used whose reliability coefficients were above the 0.70 threshold. The research population consisted of all women who were heads of households in the city of Esfahan of which 270 individuals were selected via a quota sampling technique. A regression model was used to insure generalizability of the results. The findings showed that hopefulness and its components (self-esteem, enthusiasm in life, self-reliance, life satisfaction, responsibility, and optimism) were significantly related to life skills of women.
آقایی, مریم, و مرجان زرندی. (1389). سرمایههای نامشهود در سازمان هزارة سوم. تهران: جامعهشناسان.
اریکسون, اریک. (1396) مقدمات روانشناسی اریکسون؛ نظریههای تحلیل روان،ترجمة سهیلا خداوردیان،سعید حسن زاده. تهران: نقش تابان،چاپ ششم
اسنایدرز, چارلز ریک. (1397). روانشناسی امید،ترجمة فرشاد بهاری. تهران: دانژه.
پارسا, اقدس. 1396. بررسی رابطة سرمایة اجتماعی و سرمایة جنسی در بین زنان شهر اصفهان. دانشگاه آزاد اسلامی: رسالة دکتری تخصصی.
پریچت, پرایس. (1389).مبانی امید و امیددرمانی،ترجمة بانو عنقایی. تهران: دانژه.
تدینی, عباس؛ آقامحمدیان شعرباف, حمید رضا؛ معینی زاده, مجید. (1400). اثربخشی بهزیستیدرمانی گروهی بر بهزیستی روانشناختی، تنظیم شناختی هیجان، نگرانی و تابآوری زنان سرپرست خانوار. فصلنامة علمی- پژوهشی زن و جامعه,
جعفری, عیسی, پورمحسنی, قبادی, تکلوی ورنیاب. (1399). نقش هوش اخلاقی و سرمایة روانشناختی در پیشبینی سرمایة اجتماعی سربازان فصلنامة روانشناسی نظامی.
سیف هاشمی, فخرالسادات. (1389). “رابطة تفکر خلاق و ویژگیهای شخصیتی دانشآموزان دختر دبیرستانهای تهران.” مجلة نوآوریهای آموزشی،دورة 3،شمارة 7 12-24.
شریفیریگی، علی و بساک نژاد، سودابه. (1397). نقش بلوغ عاطفی، خودتابآوری و هوش معنوی در پیشبینی سازگاری با دانشگاه با کنترل انعطافپذیری شناختی در دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه جندیشاپور اهواز، مجلة دانشگاه علوم پزشکی قم،12.
صفری شالی, رضا. (1396)بررسی میزان نشاط . (شادکامی) اجتماعی در بین مردم شهر تهران و عوامل مؤثر بر آن. تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
طارمیان, فرهاد؛ مازیار ماهجویی و فتحی طاهر. (1391)مهارتهای زندگی،. تهران: نشر تربیت.
علیپور, آخوندی؛ نیلا صرامی فروشانی, صفاری نیا؛ آگاه هریس ، مژگان. (1399). بررسی اثربخشی مدل مداخلۀ سرمایة روانشناختی (PCI) بر سلامت کارشناسان شاغل در شرکت ایران خودرو دیزل. سلامت کار ایران.
فلاح, رضاپور میرصالح, بهجتی اردکانی. (1399). اثربخشی بازی درمانی آدلری بر مهارتهای اجتماعی کودکان دارای اختلال اضطراب اجتماعی: یک طرح سریهای زمانی. پژوهش های روانشناسی اجتماعی.
قشقایی, دلاور؛ خلعتبری,علی، شفیع آبادی, عبدالله. (1400). تدوین مدل ساختاری راهبردهای مقابلهای بر اساس سرمایههای اجتماعی و روانشناختی با میانجیگری هوش معنوی در زنان سرپرست خانوار. پژوهشنامة زنان.
کرامتی, محمدرضا. (1398)مهارتهای زندگی دانشجویی. تهران: انتشارات سمت.
کریمی, زهرا. (1395).انگیزة پیشرفت. تهران: خردمندان.
کلینکه, ال،کریس. (1395).مهارتهای زندگی،ترجمة شهرام محمدخانی. تهران: رسانة تخصصی،چاپ پنچم.
لوتانز, فرد. (1395). سرمایة روانشناختی، ترجمة بهروز رضایی منش - علیرضا تقی زاده - مریم کاهه. تهران: نشر کاهه.
معمری, زهرا؛ عاشوری, سعیدی؛جمال. (1394). تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر خودکارآمدی و عملکرد خانواده در زنان سرپرست خانوار. فصلنامة مددکاری اجتماعی.
ناعمی، علی محمد.(1394). تأثیرآموزش تابآوری بر سلامت روان، خوشبینی و رضایت از زندگی زنان سرپرست خانوار،پژوهشنامة روانشناسی مثبت،سال اول،شمارة 2.
Coetzee, L. R. (2011). The relationship between students' academic self- concept, motivation and academic achievement at the university of the Free Stat (Unpublished M. A. Dissertation). University of South Africa.
Dweck, C. S., & Master, A. (2008). Self-theories motivate self-regulated learning. In D. H. Schunk & B. J. Zimmerman (Eds.), Motivation and self-regulated learning: Theory, research, and applications (pp. 31–51). New York: Taylor & Francis.
Meyer, M. H., & Abdul-Malak, Y. (2015). Single-Headed Family Economic Vulnerability and Reliance on Social Programs. Public Policy & Aging Report, 25(3), 102-106.
Patrick, C., Stephens, H., & Weinstein, A. (2016). Where are all the self-employed women? Push and pull factors influencing female labor market decisions. Small Business Economics, 46(3), 365-390.
Thompson, V& Aghajanian, A., (2015). Female headed households in Iran (1976–2006). Marriage & Family Review, 49(2), 115- 134.
Schneiderhan, E (2013) Rorty, Addams, and Social Hope. Humanities.
_||_